چهل سال از ربایش امام موسی صدر تئوریسین دموکراسی انجمنی در اسلام گذشت؛

«مسیحای» اسلام زنده است؟

گروه سیاسی- مهدی فیروزان، داماد امام موسی صدر می گوید: اخباری که تایید کند امام موسی صدر زنده نیست وجود ندارد و همه آنهایی که گفته اند امام موسی صدر در قید حیات نیست باعث تاخیر در پیگیری امام موسی صدر شدند. وی می گوید: عبدالجلیل نخست وزیر انقلاب لیبی در دوره بهارعربی آدمی است که همه گروه ها او را قبول دارند. او شش ماه قبل از سقوط قذافی  به آقای دکتر صالحی که آن زمان وزیر امور خارجه بود می گوید: «امام موسی صدر در طرابلس است و رابط من می داند امام موسی صدر کجاست. به ملت ایران و به رهبری بگویید به محض اینکه قذافی یا طرابلس سقوط کند من امام موسی صدر را به شما هدیه می دهم.»
به گزارش اقتصادسرآمد، 40 سال از ناپدید شدن امام موسی صدر گذشت. آخرین باري كه صدر دیده شد روبروی هتل «الشاطی» طرابلس بود كه در پاسخ به خبرنگاری گفته بود می خواهد به دیدار قذافی برود. پس از آن، سرنوشت او در هاله ای از ابهام قرار گرفت و روایات غیر رسمی مختلفی از او منتشر شد. آیا امام موسی صدر 90 ساله زنده است؟
به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، «محمد علی مهتدی» پژوهشگر مسائل خاورمیانه و دیپلمات سابق وزارت امور خارجه در پاسخ به پرسشی در خصوص زنده بودن امام موسی صدر می گوید برمبنای قاعده فقهی «استصحاب» تا زمانی كه پیكر صدر پیدا نشده، فرض بر این است او زنده است هر چند شواهد زیادی مبنی از زنده بودن وجود دارد. او تصریح می كند اخلاقا و شرعا باید پیگیر سرنوشت امام موسی صدر باشیم.
«هانیبال قذافی» پسر چهارم معمر القذافی، رهبر سابق لیبی از چهار سال پیش در لبنان زندانی است، اما بنا به نوشته «الاخبار» وی مصرانه ارائه هر گونه اطلاعاتی را منوط به تضمین آزادی خود کرده است.
«دکتر عبدالحفیظ»، معاون «عبدالجلیل»، رئیس شورای انتقالی لیبی هم گفته بود که، ما کمیته‌ای را برای پیگیری وضعیت مفقودین تشکیل داده‌ایم و موضوع امام موسی صدر در اولویت کاری این کمیته است. چندی پیش هم یکی از زندانیان زندان ابوسلیم در طرابلس ادعا کرده بود که پانزده سال پیش، او در پشت درب یکی از سلول‌ها، نام امام موسی صدر را دیده است؛
احمد زبیر سنونی ۳۵ سال در زندان‌های مخفی قذافی به سر برد و سال ۲۰۱۱ در حالی که بیش از ۹۰ سال سن داشت آزاد شد که گفته می شود او امام را در زندان دیده است.
در عین حال، بعد از سقوط قذافی شبکه الجزیره قطربا پخش گزارش و تصاویری اخصاصی در مورد این زندان، بدون اینکه نامی از امام موسی صدر اعلام کند، گفت: این زندان تنها یک اتاق کوچک است که حتی پنجره هم ندارد و به نظر می‌رسد تنها یک نفر در اینجا زندانی بوده است.در همین حال برخی منابع عربی می‌گویند که احتمالا این زندان کشف شده، زندان امام موسی صدر بوده است.
فیروزان داماد امام می گوید: لیبی برای این که با ایران رابطه برقرار کند، و وقتی دید که امام خمینی ایستادگی می کنند و اجازه برقراری این رابطه را نمی دهند تصمیم گرفت بگوید امام موسی صدر به شهادت رسیده است. اگر این را به صورت رسمی می گفت عواقب داشت. بنابراین از طریق برخی نزدیکان لیبی در ایران این مطلب را منتشر کرد که امام به شهادت رسیده است. اگر [به صورت رسمی] می گفت امام به شهادت رسیده است با دوستان زیادی که در نقاط مختلف حساس کشور داشت می توانست گام بعدی را بردارد و بگوید چرا بر روی قضیه ای که تمام شده پافشاری می کنید و رابطه برقرار نمی کنید؟ اما امام خمینی نگذاشتند.
اکنون، دفتر جنبش امل لبنان در تهران به مناسبت چهل‌ودومین سالگرد ربودن امام موسی صدر بیانیه‌ای صادر کرد.در این بیانیه آمده است: نه شهریور 1399، سال‌های اسارت امام موسی صدر و دو همراهش به 42 می‌رسد. ربودن شخصیتی تأثیرگذار در عرصۀ سیاسی و اجتماعی و دینی لبنان و منطقۀ خاورمیانه بدون هیچ پاسخ‌گویی منطقی و قانع‌کننده امری است شگفت و ناپذیرفتنی.
امام موسی حتما زنده است و نشانه‌های بسیاری در این زمینه وجود دارد و ما بر اساس قاعده عمل می‌کنیم. «نبیه بری» هم از ‏کمیته تحقیق حمایت می‍ کند و با خانواده امام هماهنگی دارد؛ برخی اوقات هر روز تحولات در این زمینه را سوال می‌کند ودر ‏جریان کامل امور است.‏
«مسیحای» اسلام زنده است؟
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه