اجازه ایران برای بازرسی از دو سایت مورد درخواست آژانس هوشمندانه بود

ایالات متحده آمریکا در تلاش بوده و هست که از کوچکترین منفذی که پیدا می‌کند بتواند بر فشارهای حداکثری خودش عیله ایران بیفزاید. از ابتدا هم تصورش این بود که وقتی از برجام خارج می‌شود سایر اعضای مذاکره کننده نیز با او همراهی خواهند کرد و از برجام خارج می‌شوند؛ اما در روندی که پیش آمد مشاهده کرد که هم‌پیمانان اروپایی‌اش نیز او را همراهی نکردند، چرا که ایران به تعهدات خود در قبال برجام عمل کرد اما اروپایی‌ها تحت فشار آمریکا نتوانستند به تعهدات خودشان عمل کنند. ایران با اروپا هم در مقطعی در افتاد به این مفهوم که حقوق خودش را از اروپایی‌ها مطالبه کرد و به آنها گوشزد کرد اکنون که  آمریکا از برجام خارج شده و شما که در برجام هستید و در  چندین بیانیه نیز اعلام کرده‌اید ایران به تعهدات خودش عمل کرده چرا به تعهدات خود عمل نمی‌کنید؟!
اروپایی‌ها بعد از مدتی مکانیزم "اینستکس" را پیشنهاد کردند که طبق آن اگر ایران نفت بفروشد و پولش را در حسابی که آنها باز کرده‌اند بگذارد در قبالش دارو و غذا دریافت می‌کند، اما ایران این امر را نپذیرفت و به آنها اعتراض کرد که متعهد بوده‌اید که خودتان و اتحادیه اروپا نیز نفت ایران را بخرند و نیز کلیه تحریم های ناشی از مسائل هسته‌ای را لغو کنید( که البته بعد از برجام این کار را انجام دادند) و دیگر اینکه تمامی نیازمندی‌های ایران و نه فقط دارو و غذا را تامین کنید. زمانی که اروپاییها تعهداتشان را انجام ندادند ایران اعلام کرد دلیلی ندارد که ما به تعهدات خودمان پایبند بمانیم و میزانی از تعهداتش را کاهش داد؛ طی ۵ مرحله این کار را انجام داد که اروپایی‌ها تهدید کردند اگر این روند ادامه پیدا کند ما مکانیزم ماشه را علیه ایران فعال می‌کنیم، ایران هم متقابلاً گفت که از ان پی تی (NPT) خارج خواهد شد. 
آمریکا گفت اکنون که ایران با اروپا نیز در افتاده است مجالی به وجود آمده که بتواند از برخی منفذهای موجود  علیه ایران بیشتر استفاده کنند، فلذا با تغییراتی که در آژانس بین.المللی به وجود آمد، آمریکا امیدوار شد. بر اساس گزارش ادعایی و دروغین اسرائیل که با کمک آمریکایی‌ها آن را تدوین و به آژانس فرستادند در آن اعلام کردند که ایران در برخی از سایت‌های خودش فعالیت اتمی انجام می‌دهد، در پی آن آژانس بین المللی انرژی اتمی از ایران خواست که اجازه دهد از این سایت ها بازدید شود. ایران اعلام کرد این سایت‌ها مکان‌هایی است که در آن فعالیت‌های موشکی دارد و این اجازه داده نشد.
در ادامه شورای حکام قطعنامه‌ای علیه ایران در آژانس به تصویب رساند که طی آن ایران را ملزم کردند که دسترسی به این دو سایت را فراهم کند و هنوز چیزی نشده ترامپ به همین قطعنامه آژانس استناد و گمان کرد اگر در شورای امنیت قطعنامه‌ای را علیه ایران به تصویب برساند، می‌تواند قطعنامه فنی آژانس را به یک قطعنامه امنیتی تبدیل کند، اما قطعنامه آمریکا با ۱۳ رای در مقابل ۲ رای رد شد؛ این انزوا برای ایالات متحده آمریکا بعد از جنگ جهانی عجیب بود. 
آمریکایی‌ها برای اینکه بتوانند بخشی از این افتضاح را جبران کنند، اعلام کردند اکنون که اروپا مکانیسم ماشه را فعال نمی‌کند، خودشان این کار را انجام می‌دهند، اما به آنها گفته شد که حق چنین کاری را ندارند چون از برجام خارج شده‌اند، استدلال حقوقی‌ آمریکا این بود که چون عضو شورای امنیت است و برجام هم توسط شورای امنیت به تصویب رسیده، پس می‌تواند چنین کاری را انجام دهد که در پاسخ به آنها گفت شد که آنچه که مطرح شده یک توافق است به نام برجام و این توافق در ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ در شورای امنیت مورد تایید قرار گرفته است اما شما از اصل قضیه که خود برجام است، خارج شده‌اید بنابراین این حق از شما ساقط شده است؛ اما آنها همچنان بر استدلالشان اصرار دارند و حتی "برایان هوک" تاکید کرد که استدلال آنها اینگونه است و به شورای امنیت نیز آن را اعلام کرده‌اند،  در نتیجه در مدت یک ماه این شش قطعنامه قبلی تابع مکانیزم ماشه بازمی‌گردند، اما رئیس اندونزیایی شورای امنیت اعلام کرد که این گونه نیست و شورای امنیت چیزی را از آمریکا نپذیرفته است و اقدامی را نیز انجام نخواهد داد.
*تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل ‏
اجازه ایران برای بازرسی از دو سایت مورد درخواست آژانس هوشمندانه بود
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه