توصیه و پیام ایران به ترکیه و امارات؛ به نیت دوستان روس‌مان شک نداریم

سعید خطیب‌زاده در نشست مطبوعاتی خود با رسانه‌های داخلی و خارجی در پاسخ به سوالی در ارتباط با سفر وزیر خارجه سوییس به تهران و این‌که با توجه به این‌که سوییس حافظ منافع آمریکا در ایران است این سفر ارتباطی به روابط ایران و آمریکا دارد؟ تصریح کرد: سفر وزیر خارجه سوییس به تهران در چارچوب روابط دو کشور و در چارچوب نقشه راهی است که در جریان سفر روسای جمهور دو کشور به ایران و سوئیس تهیه شد.
به گزارش اقتصادسرآمد، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در ادامه صحبت های خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی در ارتباط با تحولات اخیر در روابط امارات و رژیم صهیونیستی و انتشار برخی از اخبار مبنی بر ایجاد پایگاه جاسوسی در منطقه از سوی آنها و رصد فعالیت های ایران گفت: در جریان تحولات اخیر امارات متحده عربی دو اشتباه راهبردی انجام داد، هم اشتباه شناختی و هم اشتباه محاسباتی. اشتباه شناختی او در مورد جایگاهش در منطقه و همچنین جایگاه اسرائیل و آمریکا در دنیای گذار کنونی است و اشتباه دوم آن، اشتباه محاسباتی بود که تصور می کند از خارج از منطقه می تواند امنیت خود را تامین کند در حالیکه آنها نمی توانند امنیت خود را تامین کنند چه برسد به امنیت کشور دیگری.
خطیب زاده افزود: ما در منطقه اشتباه شناختی و محاسباتی زیادی را شاهد بودیم که از جمله بزرگترین آن اشتباهات شناختی ومحاسباتی است که صدام انجام داد.
وی با بیان اینکه به صورت جدی انتظار داریم که امارات اشتباهات خود را در این زمینه تصحیح کند ادامه داد: در ارتباط با موضوع امنیت ملی نیز ایران در این زمینه با هیچ کسی شوخی ندارد و ما با شفافیت و از تمامی مجاری ممکن این موضوع را به اطلاع همسایه‌مان در خلیج فارس رسانده ایم.
خطیب زاده با بیان اینکه برخی گروه های تروریستی هستند که از مرزهای مشترک ایران و عراق و ترکیه برای انجام برخی از اقدامات سوء استفاده می کنند و برخی کمپ ها را در داخل خاک عراق ایجاد کرده و از آنجا حملاتی را علیه نیروهای ایرانی انجام می دهند، گفت: هیچ روستایی تا امروز مورد حمله قرار نگرفته است. اخبار شما در این زمینه دقیق نیست و تمام آنچه که تا به امروز صورت گرفته اقدامات علیه کمپ ها بوده است. کمپ هایی که خانواده ای در آن نیست و از آن اقدامات تروریستی انجام می شود.
وی ادامه داد: ایران در منطقه تنها کشوری است که یک اتوبان بزرگش در تهران را به نام کردستان و یک استانش را نیز به همین نام نامگذاری کرده است.
این دیپلمات ارشد کشورمان با بیان اینکه همانطور که در دیگر مرزهای کشورمان ناامنی را تحمل نمی کنیم در آنجا نیز ناامنی و فعالیت گروه های تروریستی را نیز تحمل نمی کنیم.
خطیب زاده همچنین با بیان اینکه حفظ تمامیت ارضی عراق برای ما مهم است و همواره خط قرمز ما بوده است، ادامه داد: برخی از نگرانی هایی را ترکیه عنوان می کند که ما به آنها گفته ایم باید به مسیر دیگری در این زمینه فکر کنند که پایدار باشد و نباید تعرضی به تمامیت ارضی عراق انجام شود.
این دیپلمات ارشد کشورمان همچنین در ارتباط با اظهارات لاوروف وزیر خارجه روسیه مبنی بر اینکه مسکو آماده است تا زمینه را برای انجام گفت وگو بین تهران و واشنگتن فراهم کند، گفت: ما به نیت دوستان و طرف های همکاری مان در روسیه در ارتباط با این مسائل شک نداریم ولی آنچه که مهم است اعمال و اقدامات آمریکاست و ما بیش از هر چیزی به اعمال کشورها توجه می کنیم.
خطیب زاده تاکید کرد: مسیر سیاست جمهوری اسلامی ایران نسبت به آمریکا تغییر نکرده است و از طرف دیگر ما همچنان شاهد گردنکشی آمریکا، اعمال تحریم ها و سیاست های یکجانبه از سوی این کشور هستیم و تا موقعی که سیاست آمریکا در مورد ایران تغییر نکند سیاست ایران نیز نسبت به این کشور تغییر نخواهد کرد.
توصیه و پیام ایران به ترکیه و امارات؛ به نیت دوستان روس‌مان شک نداریم
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه