کند و کاو «اقتصادسرآمد» از حال نزار زاینده رود و دریاچه ارومیه که در میان وعده ها خشک می شوند

تـــراژدی خشکی

گروه انرژی- تراژدی های خشک شدن تالاب ها و دریاچه های ایران از دیرزمانی است که آغاز شده است. وقتی گاو خونی خشک شد، محیط زیست به حال بی توجهی به این تالاب باستانی گریست اما درس عبرت نشد! ارومیه و زاینده رو نیز به در دوره سیاه سالی های خشکی به درد بی درمان گاو خونی دچار شدند اما باز هم کسی نگریست . وقتی صدای خشک شدن تدریجی این دریاچه در نتیجه بی توجهی و بی تدبیری به گوش جهان رسید صدای همه درآمد کارهایی کردند اما کارستان نبود. هنوز ارومیه و زاینده رو ناله می کنند.
به گزارش اقتصادسرآمد، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌غربی می گوید: با هدف احیای دریاچه ارومیه از سال آبی ۹۴-۹۳ تاکنون بیش از ۶ میلیارد و ۱۵ میلیون مترمکعب آب از سدهای اقماری به سمت این دریاچه رهاسازی شده است.اتابک جعفری افزود: این میزان آب از سدهایی نظیر شهرچای ارومیه، سد بوکان، ساروق تکاب، سد مهاباد، حسنلوی نقده، سیلوه پیرانشهر، زولا و دریک سلماس و دیگرسدها وارد دریاچه ارومیه شده که تغذیه آبی بسیار مناسبی برای احیای دریاچه به‌شمار می‌رود.وی از مسدود کردن چهار هزار و ۸۰۳ حلقه چاه غیرمجاز برای احیای دریاچه ارومیه خبرداد و افزود: علاوه بر آن در این مدت، ۲۷۱ دستگاه حفاری توقیف، یک هزار و ۱۵ موتورپمپ برچیده و از اضافه برداشت ۴۸۹ حلقه چاه جلوگیری شده است.مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌غربی اضافه کرد: باهدف استفاده بهینه از منابع آبی زیرزمینی در اراضی و باغ‌های کشاورزی در استان، نیز علاوه بر برق‌رسانی به ۱۰۱ حلقه چاه، چهارهزار و ۵۰۰ دستگاه کنتور هوشمند خریداری و از این تعداد، سه هزار و ۹۷۷ دستگاه نصب شده است. هنوز معلوم نیست که چقدر این مسکن ها درد این دریاچه باستانی را درمان می کند. در ان طرف نقشه اصفهان برای زاینده رودش خون گریه می کند. یک کارشناس حوزه آب می گوید: در خوزستان نیز همچون دیگر استان‌های کشور، حقآبه محیط‌زیستی رودخانه‌ها رهاسازی نمی‌شود و طرح‌های آبرسانی به روستاها به سرانجام نمی‌رسد درحالی که میلیاردها مترمکعب آب پشت سدها وجود دارد.
منیره کرباسچی با اشاره به اعتراضات کشاورزان اصفهان نسبت به موضوع کم‌آبی اظهار داشت: کشاورزان اصفهان معتقدند آورد طبیعی زاینده‌رود و تونل اول کوهرنگ حقآبه محیط‌زیست و حقآبه‌داران است و قوانین و مصوبات شورای عالی آب نیز این حق را تایید کرده و به رسمیت شناخته است. ولی سال‌ها به دلیل تخصیص‌ها و انتقال‌های بی‌رویه از زاینده‌رود این حقآبه تامین نشده و نه تنها این رود بیشتر اوقات سال خشکانده و تالاب گاوخونی از حقآبه خویش محروم می‌شود، بلکه کشاورزان نیز در سال‌های با بارندگی کمتر از نرمال و حتی نرمال، بخشی از حقآبه خویش را دریافت نمی‌کنند.وی افزود: دو دهه است که با وعده‌ اجرای کوهرنگ 3 و بهشت‌آباد، بارگذاری‌ها و تخصیص‌های فراوانی از زاینده‌رود به بخش‌های مختلف در سه استان یزد و چهارمحال‌وبختیاری و اصفهان داده شده است، اما نه تنها کوهرنگ 3 و بهشت‌آباد برای جبران تخصیص‌ها از زاینده‌رود اجرایی نشده بلکه هنوز هم طرح‌های بارگذاری و انتقال جدید از زاینده‌رود به خارج از حوضه در دو استان چهارمحال و بختیاری و اصفهان در حال اجرا هستند و در حقیقت همه این بارگذاری‌ها به‌نام کوهرنگ 3 و بهشت‌آباد، ولی از آب‌هایی که حق محیط زیست رودخانه و تالاب گاوخونی و حقآبه کشاورزان سنتی است؛ رخ داده است. این در حالی است که طبق مصوبات شورای عالی آب، از دیماه 92 هرنوع بارگذاری جدید بر زاینده‌رود ممنوع اعلام شده است.این فعال محیط زیست در ادامه گفت: با این رویکرد و این شیوه مدیریت، متاسفانه نه تنها شاهد بهبود اوضاع در حوضه زاینده‌رود نخواهیم بود بلکه روز به روز اوضاع بدتر و بحران‌ها شدیدتر خواهد شد. اگرچه به خاطر بارش‌های مناسب در دوسال اخیر، کشاورزان حقآبه خویش را دریافت کردند؛ ولی نسبت به آینده نگران هستند.وی تصریح کرد: وضعیت کنونی آب اصفهان معلول معضلات متعددی است که عمده آن به نحوه مدیریت بر مهم‌ترین منبع آب فلات مرکزی ایران برمی‌گردد. مصارف روزافزونی که به دلیل افزایش جمعیت و توسعه بی‌رویه کشاورزی و باغداری به خصوص در بالادست رودخانه در هر دو استان بر زاینده‌رود تحمیل شده و می‌شود بسیار فراتر از توان آن است و راهکارها نیز برای راضی نگهداشتن کشاورزان، در ابتدا مجوز حفر هزاران چاه و برداشت از حقآبه محیط‌زیست با خشکاندن غیرقانونی زاینده‌رود و تالاب بین‌المللی گاوخونی بوده و اکنون نیز وعده کوهرنگ 3 و بهشت آباد داده شده است.
تـــراژدی خشکی
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه