اما و اگرهای خانه سازی در ایران در نشست خبری رییس سازمان نظام مهندسی ‏

صنعتی سازی ساختمان اندر خم یک کوچه

گروه راه و مسکن- رییس سازمان نظام مهندسی با بیان اینکه دنیا هم اکنون نسل ششم ساختمان ها را می سازد و ما در نسل سوم هستیم، گفت: هم اکنون کمتر از پنج درصد ساختمان ها به روش صنعتی ساخته می شود. همچنین طبق اعلام رییس ستاد اجرای مبحث ۲۲ مقررات ملی ساختمان، از سال ۱۴۰۱ مبحث ۲۲ مقررات ملی ساختمان که مربوط به نگهداری بناهاست برای ساختمان های با اولویت یک اجرایی خواهد شد.
به گزارش اقتصادسرآمد، احمد خرم در نشست خبری با عنوان مراقبت و نگهداری ساختمان ها اظهار کرد: حداقل ۴۰ درصد ساختمانها باید به روش صنعتی ساخته شود که هم اکنون در کشور ما این رقم زیر پنج درصد است. ما ۲۵ تا ۲۸ میلیون ساختمان داریم که حدود ۱۰ میلیون آن آپارتمان است. طی دو برنامه با نقشه راهی که تهیه کرده ایم و برنامه ای که در ستاد تهیه شده که مورد تایید وزارتخانه هم است انگیزه پیدا کردیم که ستاد صنعتی سازی و هوشمندسازی ساختمان سبز را به سرعت عملیاتی کنیم.
وی افزود: هم اکنون در دنیا نسل ششم ساختمانها در حال احداث است و ما در نسل سوم هستیم که باید این فاصله را با شتاب پر کنیم. این اتفاق نمی افتد مگر اینکه همه دستگاهها هم عرض پیش بروند.
به گفته خرم، هر ۵۰ آپارتمان یک مدیر لازم دارد. بنابراین ۱۰ میلیون آپارتمان در کشور ۲۰۰ هزار مهندس می خواهد. از سال آینده این هدف را شروع کنیم که دو تا سه سال طول می کشد و سپس کارها پیش خواهد رفت. ۲۰۰ هزار شغل برای مهندسان یک تحول برای اشتغال فارغ التحصیلان است. اگر با همین شتابی که در این چهار ماه پیش آمدیم و اعتماد و حمایتی که وزارتخانه داشته است به اهداف مدنظر دست پیدا می کنیم. من چند بار مطالب را برای مهندس اسلامی، وزیر راه و شهرسازی فرستادم که با حمایت خودشان ما را امیدوار کردند.
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان تصریح کرد: من قول می دهم در صورت اجرای مبحث نگهداری ساختمانها نرخ بیکاری فارغ التحصیلان ما به صفر برسد. هر شغل مهندسی دو اشتغال غیرمستقیم ایجاد می کند، یعنی این ۲۰۰ هزار نفر ۴۰۰ هزار نفر شغل دیگر ایجاد خواهد کرد.
خرم در پاسخ مبنی بر اینکه موضوع مربوط به اختیار مالک در انتخاب مهندس ناظر به کجا رسیده است گفت: در مورد انتخاب ناظر توسط مالک در بخش شخصیتهای حقوقی اجرا نکردیم. زمانی که من در سازمان نظام مهندسی استان تهران بودم آن را اجرا کردم اما درعین جال قابلیت اجرایی ندارد. هنوز هم کار جامع و مانعی در این زمینه نشده که بتوان آن را محقق کرد. این مستلزم استقرار بیمه تضمین کیفیت، تربیت بازرس تخصصی، دادن مجوز رتبه بازرس و دیگر مقدمات است که اگر فراهم نشود دردسرسازاست. من فکر می کنم وزارتخانه و دستگاههای ذی ربط در این قضیه درصدد هستند موضوع را حل کنند. نظام نامه اعطای کار در دستور کار است که احتمالا ظرف یکی دو ماه آینده تکلیفش روشن می شود.
در ادامه این نشست، حامد مانی فی، مدیرکل دفتر مقررات ملی ساختمان وزارت راه و شهرسازی اظهار کرد: نگهداری ساختمان، موضوعی است که همه ما در هرجا هستیم با آن ارتباط داریم و به نظر می رسد برای همه افراد اهمیت دارد. ساختمان بزرگترین سرمایه مادی کشور است که بیشترین میزان سرمایه گذاری کشور چه در بخش خصوصی و چه در بخش عمومی در حوزه ساختمان اتفاق می افتد.
وی با بیان اینکه وزارت راه و شهرسازی با همکاری سازمان نظام مهندسی در سراسر کشور در پی این هستند که همه ما ساختمانهایی با کیفیت مناسب داشته باشیم گفت: بارها و بارها ممکن است همه ما در روز از آسانسورها استفاده کنیم که طبقات مختلف رابالا و پایین می روند و اعتماد می کنیم کسی که مسئول نگهداری است تعمیرات و نگهداری را به خوبی انجام می دهد. به لوله های گاز هم اعتماد می کنیم. همینطور به بخشهای مختلف ساختمان مثل تهویه، تجهیزات مکانیکی، برقی  و غیره اعتماد می کنیم. اتفاق زمانی می افتاد که این اجزا مورد بازدید و نگهداری قرار نمی گیرند.
صنعتی سازی ساختمان اندر خم یک کوچه
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه