ويژگي هاي مديران امروز و فرداي سازمانها

ارزشمندترين دارايي هاي يك سازمان در قرن بيستم ابزار توليد وخدمات آن بود و در قرن حاضر مديران فرهيخته و بهره وري آنها، چنين جايگاهي خواهد داشت.مدیریت می‌تواند در اشکال گوناگون، نمایان شود؛ اما زمانی می‌تواند جوابگوی دغدغه‌های متدیّنین در جامعه اسلامی باشد و دستاوردهای بزرگ مورد انتظار آنان را تحقق بخشد که با صبغه اسلامی همراه گردد. مدیریت اسلامی، نظام ارزشی ثابت و لایتغیری است که ریشه در نیازهای ثابت و جاودان انسان داشته، مبتنی بر فطرت و خلقت بوده و توسط وحی و کتاب و سنت، تنظیم ‌می‌گردد. تمایز این نوع مدیریت با نظام‌های مدیریتی دیگر در این است که این نوع مدیریت، ناشی از نظام ارزشی مبتنی بر فرهنگ و تمدن اسلامی است
تلاش بی وقفه در به کارگیری مؤثر و کنترل فعالیت‌های افراد، مبتنی بر مبارزه در تمام عرصه‌های علمی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و... با نیت الهی، جهت نیل به اهداف والای جامعه و رفع موانع موجود، «مدیریت جهادی» نام دارد كه قسمت هاي از نظام اسلامي و كشور عزيزمان ايران در دفاع مقدس  و همچنين جهاد سازندگي در گذشته و در حال حاضر نهادهاي انقلابي در محروميت زدايي وعدالت محوري با مديران جوان با دانش فني وانقلابي به نمايش بصورت عملياتي و نه شعار به نمايش گذاشته اند و همچنان با شتاب و پيشي گرفتن از همه دنيا در حال ادامه راه مي باشد.
آيا با مديران سنتي و با مدارك تحصيلي بالا ( غيرمرتبط و بدون دانش و معمولا پولي ورابطه اي ) كه رياست سازمانها، شركتها و بنگاه هاي اقتصادي، صنعتي وتوليدي در كشور و استانها را تصرف كرده اند مي توان به رشد ور قابت پذيري اميد وار بود؟
اگرسازمان را به يك خودرو ودانش مديريتهاي ناب و چابكي را به تكنولوژي رانندگي با خودروهاي بسيارحساس وهوشمند تعبيركرد مي توان از مديران سنتي كه سازمان اقتصادي خدماتي و يا شركت وبنگاه اقتصادي، صنعتي ويا توليدي را در حال حاضر وآينده اداره مي كنند انتظار داشت فرمان يك بنز و خودر هوشمند را به آنها داد اينگونه رانندگان( مديران سنتي ) نمي توانند باپيكان رانندگي كنند و هر روز تصادف مي كردند حالا به آنها خودرو بنز داد انها حتي نمي توانند آن را روشن كنند چه برسد به رانندگي. درحال حاضر بدليل نداشتن دانش تجربي ومسوليت پذيري پست ومقام خودرو بنز را طناب بسته اند و مي كشند ويا از عقب بدون راننده هل مي دهند به همين دليل سرعت بهروري و.... بشدت كم است.مراحل اداره سازمانها ازمديريت سنتي(دستي) يك قرن تغييركرده به مديريت انبوه (مديريت دسته اي يا گروهي ) ونيم قرن به مديريت ناب وچند سالي به مديريت چابكي تغيير حالت و فرايند داده است. شاخص اصلي م دیریت ناب و چابکی انعطاف پذيري، تصميم بهنگام وعملياتي كردن، خودگردان سازي هوشمند،آندون كردن (درك وضعيت سيستم بدون توقف )، پوكه يوكا (حركت بدون اشتباه )، حركت پيوسته ونهايتا نداشتن اتلاف، عدم تعادل و حركت اضافي بدون كارايي و انجام مهندسي هزينه همه فعاليت ها مي باشد آيا با مديران سنتي مي توان مديريت چابكي انجام داد، در حالیکه اين نوع مديريت يك قرن ونيم پیش به پايان رسيده است. نتيجه كار عدم كارايي در خودرو سازي كشور وهمچنين عدم استفاده از ظرفيت هاي بالقوه اقتصادي؛ پتانسيل هاي طبيعي؛ معدني و صنعتي و نيروي انساني جوان در کشور خواهد بود.
 از آنجا که آينده غيرقطعي است و ما به راهبردي تا حد امکان آينده گرا نيازمنديم. با يک بازبيني گسترده روندهاي جهاني، سرعت فزاينده تغييرات محسوس است. اگرسازمان ها، شركت ها و بنگاه هاي اقتصادي همچنان به صورت سنتي اداره شوند، نمي توانند به صورت سريع و خلاقانه نسبت به نيازهاي آينده عکس العمل نشان دهند. از اين رو آن ها بايستي مجهز به زيرساختارها، بسترها و انديشه هاي آينده گرايانه باشند تا به شيوه اي کنش گرانه و پيش دستانه به پيشواز تغيير بشتابند و حتي خود، عامل و کنشگر تغييرات باشند. * ‏ كارشناس و مشاور ارشد  اقتصادي و صنعتي
ويژگي هاي مديران امروز و فرداي سازمانها
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه