چرایی تصویب یک طرح ویژه برای شفافیت مالی هزینه های انتخاباتی در گزارش «اقتصادسرآمد»

بدون پول کثیف

گروه مجلس- همواره در هنگامه انتخابات، دغدغه «شفافیت هزینه های» نامزدها نیز به روز می شود. اینکه نهادهای نظارتی در خصوص هزینه های تبلیغاتی کاندیداها باید نظارت کافی داشته باشند از مهمترین معیارهای تشخیص سلامت یک انتخابات است. نزدیکی به انتخابات ریاست جمهوری 1400 بار دیگر زمزمه بحث شفافیت مالی نامزدها را به گوش می رساند.
دبیر شورای نگهبان سال گذشته قبل از انتخابات مجلس شورای اسلامی  با اشاره به خط قرمزهای شورای نگهبان در بررسی صلاحیت ها، تصریح کرد: یک عده با پول های کثیف می خواهند وارد مجلس شوند و این خط قرمز ما در شورای نگهبان است. ما تحت تاثیر افکار جریان های سیاسی قرار نمی گیریم. پس کسی انتظار نداشته باشد ما کسانی را به دلیل اینکه عده‌ای با آنها دشمن هستند ردشان کنیم یا کسانی را که عده‌ای با آنان دوست هستند، تایید کنیم ما برای رضایت خداوند کار می کنیم نه خوشامد افراد.
ماجرای ورود پول های کثیف از زمانی وارد ادبیات سیاسی شد که اندکی قبل از انتخابات دهم مجلس رحمانی فضلی وزیر کشور دولت یازدهم در سخنرانی خود در همایشی در خصوص مبارزه با مواد مخدر از ورود پول های کثیف حاصل فروش مواد مخدر حرف زد. این اظهارات البته روز بعد با واکنش شدید نمایندگان مجلس مواجه شد و حتی وی را به استیضاح تهدید کردند! رحمانی فضلی به مجلسی رفت و در نهایت ماجرا به این که رسانه ها مساله را درست انعکاس نداده اند و عذرخواهی وی از بهارستانی ها ختم به خیر شد!در این خصوص، نایب رئیس کمیسیون امورداخلی کشور و شوراهای مجلس می گوید: در اصلاح  قانون انتخاباتتخابات ریاست جمهوری لازم است نگاه ویژه ای به مقوله شفافیت در هزینه‌ها شود .
محمد حسن آصفری ، با تاکید بر لزوم شفافیت در هزینه کرد داوطلبان انتخابات، گفت: متاسفانه در هزینه‌های تبلیغاتی انتخابات ریاست جمهوری و شوراها و مجلس شفافیت وجود ندارد هنوز  مشخص نیست هزینه های انتخاباتی نامزدها از چه طریقی تامین می شود.نایب رئیس کمیسیون امورداخلی و شوراها ادامه داد: معلوم نیست مجموعه‌ای که هزینه های یک نامزد انتخاباتی را متقبل می شود آیا در بحث قانونگذاری،اعطای تسهیلات و رانت توقعات دارد یا خیر.با توجه به هزینه 1 تا 2 میلیاردی تبلیغات نامزد ها  در انتخابات ریاست جمهوری کسانی که از داوطلبین حمایت می کنند انتظار به دست آوردن سمت های بالای دولتی دارند.با توجه به سابقه چنین مواردی در اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری لازم است نگاه ویژه ای به مقوله شفافیت در هزینه های کاندیداهای انتخابات شود .شخصی داریم هزینه انتخاباتی اش یک و نیم میلیارد تومان بوده که  پس  از گرفتن مسئولیت، حامی مالی او هزینه هایش تقبل کرده تا استاندار یکی از استان های کشور شود.در عین حال، نایب رئیس کمیسیون امورداخلی کشور و شوراها هم در این خصوص می گوید: قاطبه نمایندگان مجلس یازدهم به دنبال شفافیت در حوزه های مالی به منظور نظارت موثر هستند.حسین بامیری با اشاره به اهمیت شفاف سازی منابع تامین مالی هزینه های انتخاباتی نامزدها گفت: شفافیت هزینه های انتخاباتی داوطلبان یکی از موضوعات مهمی است که همواره مورد توجه بوده و از آنجایی که این شفافیت آثار مثبتی بر کشور دارد و باید هویت حامیان مالی کاندیداها مشخص شود. نایب رئیس کمیسیون امورداخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی ادامه داد:شفافیت منابع مالی داوطلبان انتخابات یکی از مطالبات جدی بوده اما به دلیل مقاومت هایی که در دهه های گذشته در برابر شفاف سازی هزینه ها  صورت گرفته،  این امر مهم هنوز محقق نشده است.وی افزود:کسانی در برابر شفافیت محل تامین هزینه های انتخاباتی مقاومت می کنند که حلقه مفقوده شان مال اندوزی،داشتن تعلق دنیوی و علاقه به لذایذ دنیایی است. بامیری عنوان کرد: کسانی که به زعم خودشان دغدغه حفظ و حراست و صیانت از آرمان های امام راحل، رشد و توسعه و تعالی کشور  دارند، باید شفافیت مالی را در فعالیت های انتخاباتی خود قرار دهند.وی خاطر نشان کرد:قاطبه نمایندگان مجلس دوره یازدهم به  دنبال شفافیت در حوزه های مالی هستند تا بتوانند نظارت جدی و موثرتری بر روند برگزاری انتخابات داشته باشند.
 بدون پول کثیف
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه