گزارش« اقتصاد سرآمد» از افزایش سرسام آور قیمت موز و خیار

میوه، لوکس نشینان بازار تره بار

فاطمه دارابی- اقتصاد سرآم -  نبود تعادل در سیستم کاشت نظام مند محصولات مورد نیاز بازار میوه و تره بار معمولا مشکلات عدیده ای به بار می آورد. وقتی قیمت یک محصول کشاورزی در برهه ی زمانی به اوج خود می رسد اکثر کشاورزان بدون توجه به نظام عرضه و تقاضا، در سال آینده اقدام به کشت همان محصول می کنند و در عین حال با توجه به افزایش عرضه گسترده این محصول و کاهش تقاضا، قیمت همان محصول کاهش می یابد و در مقابل میزان کاشت برخی دیگر از اقلام کشاورزی کاهش می یابد و به تبع آن افزایش قیمت محصول مربوطه را شاهد هستیم و یکی از دلایل افزایش قیمت برخی محصولات کشاورزی همین موضوع است. یکی دیگر از دلایل عمده افزایش قیمت محصولات کشاورزی وجود دلالان در بازار خرید و فروش است. کشاورز با کلی هزینه و زحمت محصول خود را تولید می کند و در اختیار دلالان قرار می دهد آن ها  هم با نرخ پایین محصول را خریداری و آن را با چند برابر قیمت به بازار ارایه می کنند. در سال جاری قیمت موز، گوجه و خیار به اوج خود رسیده است به گزارش اقتصاد سرآمد ،ازتابناک، بر اساس اعلام اتحادیه بارفروشان در هفته گذشته،  قیمت هر کیلوگرم موز کارتن کوچک در میدان مرکزی میوه و تره بار بین ۳۵ تا ۴۵ هزار تومان، خیار ۱۰ تا ۱۶ هزار تومان، خیار گلخانه ۱۱ تا ۱۶ هزار تومان، نارنگی از ۱۲ تا ۱۸ هزار تومان و انار از ۱۱ تا ۲۱ هزار تومان بود. گفتنی است قیمت خیار در مراکز سطح شهر با حدود ۲ هزار تومان کاهش به کیلویی ۱۸ هزار تومان رسیده است.
سیدرضا نورانی، رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی پیشتردرمصاحبه ای در پاسخ به این پرسش که برخی، صادرات را علت افزایش قیمت‌ها عنوان می‌کنند و آیا صادرات در افزایش قیمت خیار تاثیر گذاشته است یا خیر، گفت: تنها یک نوع خیار خاصی که مصرف داخلی ندارد صادر می‌شود. از طرفی صادرات آنقدر مویرگی است که هیچ تاثیری در بازار داخلی ندارد. نورانی در ادامه گفت: گوجه فرنگی محصولی است که بیشتر از خیار صادر می‌شود، اما می‌بینیم که قیمت آن در بازار به شدت کاهش یافته است، زیرا تولید آن انبوه و قیمت آن سیر نزولی به خود گرفته است.
وی در پاسخ به این پرسش که پس علت افزایش قیمت خیار چیست، گفت: علت کمبود خیار در سه هفته گذشته و سیر صعودی قیمت آن در بازار سرما و طوفان شدید در منطقه جیرفت کرمان است که به جالیز‌ها و گلخانه‌های خیار آسیب وارد کرده و بوته‌های خیار با سرمازدگی مواجه شده اند.
نورانی ادامه داد: معمولا در زمستان جیرفت کرمان ، مرکز تولید خیاربوته ای، جالیزی و گلخانه‌ای است که سرما باعث کاهش تولید شد. رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی اضافه کرد: در دو هفته آینده شرایط تولید به روال عادی بازمی‌گردد و قیمت خیار نیز کاهش می‌یابد. همچنین خیار گلخانه‌های ورامین نیز وارد بازار خواهند شد.
 مصطفی دارایی‌نژاد رئیس اتحادیه بارفروشان در این باره گفت: در چند وقت اخیر هر کیلو پرتقال دو هزار تومان گران و با قیمت ۱۴ هزار تومان فروخته شد. علت این است که بار پرتقال شمال کشور در دست دلالان است و آنها با بالا بردن قیمت‌ها قصد دارند بحران تازه‌ای را در بازار میوه ایجاد کنند. انبار پرتقال در شمال کشور شناسایی شده است. چنانچه دلالان عرضه پرتقال به تهران را کم کنند، مجبور می‌شویم با تیم تعزیرات دلال‌ها را به دستگاه‌های مسئول معرفی کنیم.
بنابراین با وعده ای که داده شده، احتمالا از دو هفته آینده و با افزایش عرضه خیار در بازار، قیمت این کالای کشاورزی هم می شکند و ارزان تر خواهد شد؛ اما پرسش این است که آیا این آخرین بار خواهد بود که قیمت یک کالای کشاورزی و مایحتاج روزانه مردم این قدر سر به فلک خواهد کشید؟ قطعا پاسخ منفی است، چون در این سال ها دولت و نهادهای ذی ربط هرگز نتوانستند با ایجاد زیرساخت های مناسب نحوه عرضه و قیمت را برای کالاهای کشاورزی کنترل کنند.
همین خیاری که الان قیمت آن به حدود کیلویی ۲۰ هزار تومان رسیده است دقیقا یک سال پیش در چنین روزهایی از دست کشاورزان کیلویی ۲۰۰ تومان خریداری می شد و این قیمت به حدی بود که پلاستیکی که خیار در آن ریخته می شد از قیمت خود خیار گران تر بود! کشاورزان رودباری (جنوب کرمان) در سال گذشته در چنین روزهایی در اعتراض به قیمت خیار مقابل فرمانداری رودبار جنوب تجمع کردند و خیارها را به کف خیابان ریختند تا خودروها از روی آن ها رد شوند. 
تا زمانی که دست دلالان از بازار فروش محصولات کشاورزی کوتاه نشود تولید کننده و مصرف کننده دچار زیان خواهند شد و نه کشاورز به حق واقعی خود می رسد و نه مردم می توانند به راحتی نیازهای خود را برطرف کنند . حمایت از تولید کننده است که می تواند شکوفایی اقتصادی را به وجود آورد در مملکتی که تولید کننده ورشکسته است و سود هنگفت هرکاری در جیب دلالان سرازیر می شود نمی توان انتظار افزایش تولید را داشت در واقع شرایط فعلی، مردم را به سمت دلالی سوق می دهد .
میوه، لوکس نشینان بازار تره بار
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه