بررسی « اقتصادسرآمد» ازچالش‌های پیش روی طرح فولاد

عزم جدی مجلس در برابر کارشکنان فولادی

 اعظم زندیه- روزنامه اقتصاد سرآمد - صنعت فولاد کشورمان در یک دهه گذشته پیشرفت قابل توجهی را تجربه کرده است. به گونه ای که از دومین واردکننده فولاد دنیا در دهه 80  با تولید 28 میلیون تن در سال 99 براساس برآوردها و تصاحب جایگاه ایتالیا در حال حاضر در رتبه دهم تولید‌کنندگان فولاد دنیا قرار گرفته است. قطعاٌ با ادامه دار شدن روند فعلی صادرات فولاد کشور با عبور از مرز 12 میلیون تن به بیش از 80 کشور دنیا خواهد رسید.با این اتفاق مصرف‌کنندگان داخلی فولاد از نازل ترین سطح قیمت محصولات فولادی در جهان برخوردا ر هستند. البته این آمار و ارقام موفقیت‌آمیز، برخی چالش‌ها و مشکلات را پشت سر گذشته اند و یا با آن درگیر هستند که  نیازمند رسیدگی و تصمیم‌گیری در سطوح بالای مدیریتی هستند. امروز به‌طور خاص صنعت فولاد کشور برای ادامه روند رشد خود نیازمند حل3چالش اساسی پیش رو است. برخی از مهم‌ترین این چالش‌ها تامین مواد اولیه برای 55 میلیون تن ظرفیت تولید ایجاد شده، ضرورت بازنگری نگرش دولت در استفاده از مشکلات صادراتی به‌عنوان یک ابزار کنترل بازار داخل و تجدید ساختار مالکیتی بنگاه‌های معدنی فولادی با هدف هم‌افزایی توان شرکت‌ها در عرصه‌های مختلف هستند که باید به آنها توجه ویژه اعمال شود. چرا که با افزایش سطح تولید، مشکل مواد اولیه به‌عنوان مهم‌ترین چالش  این صنعت در حال بروز و ظهور هستند.
به گزارش خبرنگار اقتصادسرآمد در این خصوص علی جدیِ نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با ضروری دانستن تعیین تکلیف جزئیات طرح توسعه و تولید پایدار زنجیره فولاد در پارلمان کشورمان، گفت: جزئیات طرح توسعه و تولید پایدار زنجیره فولاد به مجلس ارائه شده و باید هرچه زودتر تعیین تکلیف شود.علی جدی با تاکید بر این مهم که هیچ وقفه‌ای در بررسی این طرح در صحن علنی مجلس ایجاد نخواهد شد، افزود: پس از تغییر معاون معدنی وزیر صمت، فولادسازان درصدد هستند تا بررسی طرح فو‌لاد به دلایلی به تاخیر بیفتد،اما بر اساس آیین‌نامه داخلی مجلس تغییر این روند غیر ممکن است. این طرح بدون وقفه در صحن علنی مجلس مورد بررسی و تصمیم گیری قرار خواهد گرفت..
عزم جدی مجلس برای تعیین تکلیف فولاد
نماینده مردم شیروان در مجلس شورای اسلامی ضمن تاکید بر این نکته که  به طور قطع این طرح مسیر قانونی خود را طی خواهد کرد، زیرا پس از تصویب دو شوری در کمیسیون صنایع و معادن، طرح به صحن علنی مجلس ارجاع شده و در اولویت دستور جلسه مجلس قرار گرفته است، گفت: براساس آیین‌نامه مجلس نمی‌توان طرح  تعیین تکلیف  توسعه و تولید پادار زنجیره فولاد  را متوقف کرد.
جدی گفت:  نمایندگان مجلس  زمانی که طرحی را در کمیسیون صنایع و معادن به تصویب می‌رسانند و بررسی جزئیات آن را کامل  می‌کنند، با تغییر معاون وزیر یا رئیس سازمان بورس، نظر کمیسیون تغییر نخواهد کرد  و فرآیند تبدیل به قانون شدن این طرح به تعویق نخواهد افتاد..
تداوم مشکلات موجود در زنجیره فولاد در ماه‌های اخیر
جدی با تاکید بر تداوم مشکلات موجود در زنجیره فولاد در ماه‌های اخیر، تصریح کرد: در حال حاضر  نیز متاسفانه به دلیل اهمیت  موضوع فولاد تصویب نهایی طرح سه ماه با تعویق مواجه بوده و این در حالی است که چالش‌های صنعت فولاد، آسیب زیادی به بازار این محصول و صنعت ملی کشور وارد کرده است، لذا طرح فو‌لادی هرچه زودتر باید تعیین تکلیف شود.وی از ارسال نامه انجمن تولید کنندگان به ریاست مجلس شورای اسلامی خبر داد و افزود: متاسفانه برخی از فعالان بخش فولاد در پی ایجاد حاشیه هستند و به نظر می رسد نامه اخیر نیز تفاوت چندانی با نامه های قبل که دارای حواشی زیادی بود، ندارد.
 در سه ماه اخیر شاهد ایجاد کارشکنی‌هایی در این بخش هستیم اما، این موضوع بر تصمیم نمایندگان اثرگذار نخواهد بود. چرا که نمی‌توان قانون را با ارسال نامه به نهاد و سازمان‌های مختلف متوقف کرد، کلیات طرح 5 ماه است که  در کمیسیون صنایع و معادن به تصویب رسیده و به‌ زودی برای جزئیات آن نیز در صحن علنی مجلس رای‌گیری خواهد شد.
دولت نتوانسته نیاز بازار فولاد را تامین کند
نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس در پایان در واکنش به برخی اظهارات فولادی‌ها مبنی بر ا تنظیم بازار فولا‌د با وجود شیوه‌نامه دولت نیازی به تصویب طرح مجلس نیست، گفت: چنانچه شیوه‌نامه قادر به حل مشکلات بازار فولاد بود و به‌درستی اجرا می شد،قطعا دیگر نیاز به تغییر شخص تنظیم‌کننده شیوه‌نامه  و معاون وزیر احساس نمی شد، پس مشخص است که اجرای شیوه‌نامه نتوانسته نیاز بازار فولاد را تامین کند.بر اساس گزارش اقتصادسرآمد ، تجربه سال‌های 97 و سال 99 در استفاده دولت از ایجاد محدودیت‌های صادراتی برای اشباع بازار داخل که   سنت خطرناکی را پایه‌گذاری کرده است. فعالان تجارت خارجی بر این باورند که تغییرات مکرر قوانین و مقررات صادراتی با توجیه کنترل بازار داخل، بر اعتبار ایران به‌عنوان یک شریک تجاری قابل اطمینان در عرصه بین‌المللی تاثیر منفی خواهد گذاشت و جایگاه ما به‌عنوان یک تامین‌کننده قابل اتکا را تضعیف خواهد کرد.بنابراین ورود جدی مجلس به مساله فولاد، اهمیتی چند برابر پیدا می کند تا شاید ثبات به این بخش که خوراک بسیاری از صنایع کشور را تامین می کند برگردانده شود.
عزم جدی مجلس در برابر کارشکنان فولادی
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه