بررسی« اقتصادسرآمد» از چالش پیش روی مسکن ملی در 1400

افزایش هزینه ساخت  واحدهای طرح ملی مسکن

اعظم زندیه- اقتصاد سرآمد- به اعتقاد فعالان بازار ساخت و ساز مسکن،‌ امسال  هزینه ساخت هر مترمربع واحد مسکونی نسبت به سال گذشته تقریبا که نه تحقیقاٌ  دو برابر شده و به حدود 5 میلیون تومان افزایش یافته است. این قیمت برای ساخت یک واحد معلومی مانند واحدهای طرح ملی مسکن  احتساب شده است. با نگاه  خوشبینانه که هزینه ساخت تا پایان اتمام طرح مسکن ملی افزایش پیدا نمی کند و اموربه مانند گذشته  توسط دولت طی 7 سال رها نخوهد شد. با توجه به این‌ مسئله هزینه ساخت یک واحد 75 مترمربعی طرح ملی مسکن حدود 375 میلیون خواهد بود. به این رقم اگر قیمت زمین نیز اضافه شود (با قیمت آذرماه سال گذشته)‌ حداقل قیمت تمام شده یک واحد مسکونی طرح ملی مسکن از 500 میلیون تومان عبور خواهد کرد. هزینه ای که قشر متوسط برای پرداخت آن باید با حقوق میانگی 3 میلیون درماه 16 سال در انتظار بمانند مشروط به آن که قیمت ها در مسکن ملی تغییر نداشته باشد.
در این بین موضوع مهمی که نباید به فراموشی سپرده شود، افزایش قیمت مصالح ساختمانی روی قیمت ساخت واحدهای طرح ملی مسکن تاثیرگذار بوده است. اواسط آذرماه سال جاری «پروانه اصلانی مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی با اعلام این‌که قیمت ساخت واحدهای طرح ملی مسکن بر اساس فهرست بهای سازمان بودجه است، گفته بود: بر این اساس برای هرمترمربع  2میلیون و 770 هزار تومان است، ولی تعدیل هایی هم مطابق اعلام سازمان برنامه و بودجه در جهت افزایش قیمت به آنها اصابت می کند».
هزینه ساخت واحدهای طرح ملی مسکن طبق گفته مسئولان وزارت راه و شهرسازی به حدود5 میلیون تومان نزدیک شده است و این عدد برای ادامه ساخت در سال 1400 قطعاٌ تغییر محسوس می کند. قرن جدید شمسی هر چه به همراه داشته باشد آرامش خیال برای خریداران مسکن دربین قشر کم بضاعت و متوسط  را به همراه ندارد.
دولت دوازدهم باید طرح مسکن ملی را تا پیش از پایان ریاست جمهوری اقای روحانی به اتمام رسانده باشد.
به گزارش خبرنگار اقتصاد سرآمد، محمود بهمنی رئیس کل سابق بانک مرکزی جمهوری اسلامی  با بیان این مطلب که مسکن ملی در سال 1400 با مشکلات مالی روبرو می شود چرا که در حال حاضر هم قیمت تمام شده در احداث آن بالا است، گفت: دولت دوازدهم باید طرح مسکن ملی را تا پیش از پایان ریاست جمهوری اقای روحانی به اتمام رسانده باشد و بار مشکلات آن را به دولت آینده منقل نسازد چرا که، براساس تجربه  نگاه به مقوله مسکن ها دولتی در هر دوره با سلایق دستخوش تغییر می شود.
مسکن ملی به سرنوشت مسکن مهر دچار نشود
وی با یادآوری نیمه کاره رها شدن مسکن مهر و خاک خوردن این طرح در دولت جدید و خودداری وزارت مسکن و شهرسازی از تکمیل و تحویل واحدهای مسکونی در ان به متقاضیان، افزود: دولت های جدید به جای اجرای طرح جدید به تکمیل طرح های دولت قبل از خود بپردازند، از دو جهت به مردم کشورمان کمک خواهند کرد، یکی قیمت تمام شده و دیگری سرعت در به سرانجام رساندن هدفی که ساخت مسکن های انبوه مد نظر دولتمردان بوده است.
موضوع اقتصادی مسکن ملی مهم ترین چالش فرا روی این طرح در سال 1400
از آن جا که بهمنی سال ها تصدی بانک مرکزی کشورمان را در اختیار داشت، موضوع اقتصادی مسکن ملی را مهم ترین چالش فرا روی این طرح در سال 1400 عنوان کرد و یادآور شد: انتقال مباحث مالی طرح هایی نظیر مسکن مهر و ملی به دولت های بعدی، موجب ایجاد کسری بودجه برای طرح های عمرانی و اقتصادی دولت جدید است که متاسفانه در ایران شاهد آن هستیم. انهم ناشی از نبود اتاق فکر در بدنه دولت است.
بهمنی به این نکته نیز اشاره داشت که، ساخت مسکن کوچک ، انبوه و ارزان قیمت مانند دیگر کشورها از تورم بخش مسکن کم کند و سهم آن از سبد خانوار را کاهش دهد. مشروط بر ایجاد زیر ساخت کافی در آن.
در طرح ملی مسکن مانند مسکن مهر باید بخشی از آروده از سوی خریدار تامین شود که قرار است 150 میلیون تومان وام با سود 18 درصد پرداخت شود و متقاضی حداقل باید 350 میلیون تومان نقدینگی داشته باشد. با احتساب سود وام مذکور که حدود 175 میلیون تومان برای بازه زمانی 10 ساله خواهد شد، یک واحد 75 متری طرح ملی مسکن رای متقاضیان آن 675 میلیون تومان با قیمت  امروز500  میلیون برای متقاضی خرید مسکن ملی تمام خواهد شد. قیمتی که با آن دارنده این مبلغ می تواند در برخی مناطق شهر تهران اقدام به خرید مسکن هر چند کوچک کند.
اما راهکاری که شاید بتواند از قیمت تمام شده مسکن ملی بکاهد همراهی دولت است که با واگذاری زمین ارزان قیمت قادر است مستاجران را صاحب خانه کند. 
براساس اعلام بان مسکن قسط ماهانه وام 150 میلیون تومان طرح ملی مسکن 2 میلیون و 700 هزار تومان است که به نظر نمی‌رسد پرداخت آن در توان متقاضیان طرح ملی مسکن با توجه آن‌که اکثر جزو اقشار کم‌درآمد هستند، نیست چرا که متوسط درآمد خانوار قشر متوسط ماهیانه 3 میلیون براورد شده است.
با قرار دادن مباحث در کنار هم و با توجه به گفته معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی که به‌طور تلویحی از افزایش هزینه ساخت  واحدهای طرح ملی مسکن در آینده نزدیک اشاره کرده است،‌ «ه‌دلیل تورم مصالح ساختمانی امکان ساخت واحدهای طرح مذکور با  قیمت‌های دیروز  وجود ندارد».
و امیدی به آینده طرح ملی مسکن نیز نباید امیدی بست که چرا که با پایان یافتن دوره ریاست جمهوری دوازدهم  طرح مسکن ملی هم سال ها برروی زمین خاک می خورد.
افزایش هزینه ساخت  واحدهای طرح ملی مسکن
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه