بررسی« اقتصادسرآمد» از زنگ خطر سقوط خودروسازی ایران

رکود در سایه خطر ورشکستگی

گروه صنعت معدن تجارت - اعظم زندیه - در شرایطی که خودروسازان برای برنده شدن در مسابقه تولید خودروهای خودران میلیون‌ها دلار هزینه می‌کنند، این خطر وجود دارد که تهدیدات قریب‌الوقوعی را نادیده بگیرند. این تهدیدات می‌تواند پیش از فراگیر شدن تکنولوژی خودروهای خودران، به خودروسازان ضربه شدیدی وارد کند. صنعت در سطح جهان پس از یک دوره ورشکستگی و بازسازی‌های اجباری به دلیل بحران مالی سال‌های 2008 و 2009، اکنون فروش خودرو در آمریکا به‌ویژه فروش وانت و خودروهای شاسی‌بلند رشد خوبی داشته است. اما این صنعت در ایران با فراز و فرودهایی روبه رو بوده است چرا که تکیه خویش را بر وعده های پوچ کشورهای صاحب صنعت داد و با خالی کردن میدان از سوی آن ها به رکود رسید.
به گزارش روزنامه اقتصادسرآمد، به اعتقاد بسیاری از کارشناسان اقتصاد صنعتی، پنج سال گذشته برای صنعت خودرو در سطح جهانی بسیار خوب بود. پس از یک دوره ورشکستگی و بازسازی‌های اجباری به دلیل بحران مالی در حال حاضر فروش خودرو در آمریکا به‌ویژه فروش وانت و خودروهای شاسی‌بلند رشد خوبی داشته است. در سطح جهانی نیز فروش خودرو رشد خوبی را تجربه کرده و همه انواع تکنولوژی‌های جدید ازجمله سیستم‌های پیشرفته کمک راننده و سیستم اتصال به اینترنت، بیش از پیش توجه خریداران را جلب کرده است. از نظر بسیاری از فعالان صنعت خودرو، آینده این صنعت روشن است. احتمالا قیمت نفت و گاز تا مدت‌ها پایین خواهد ماند و این مساله موجب رشد فروش خودروهای شاسی‌بلند با حاشیه سود بالا می‌شود. تکنولوژی داخل خودروها نیز پیچیده‌تر و درعین حال مقرون به صرفه‌تر خواهند شد.
با وجود همه موارد مثبت که فعالان صنعت خودرو عنوان می کنند، بسیاری از کارشناسان تردید دارند که خودروسازان بتوانند طی پنج تا ده سال آینده خودروهای کاملا خودران تولید کنند. خودروهای خودران مزیت‌های فراوانی دارند و سرنشینان می‌توانند در طول مسیر استراحت کنند، غذا بخورند و ایمیل ارسال کنند و صحیح و سالم به مقصد برسند.
زنگ خطر سقوط خودرو ایران به صدا درآمد
فرید زاوه در گفت و گو با روزنامه اقتصادسرآمد اما موادرد یاد شده را مصداق بر صنعت خودرو ایران ندانسته و احتمال ورشکستگی صنعت خودرو در 1400 را نیر محتمل می داند و درباره آن به خبرنگار ما می گوید: در صنعت خودرو بین پیش‌بینی‌ها و واقعیت‌ها به‌ویژه طی دوره 5 تا 7 سال آینده ارتباط منطقی چندانی وجود ندارد. احتمالا فراگیر شدن خودروهای خودران بیش از زمان پیش‌بینی شده طول خواهد کشید و احتمالا تا آن زمان صنعت خودرو کاملا تغییر خواهد کرد؛ بنابراین خودروسازان باید خود را برای رسیدگی به چالش‌های اصلی صنعت خودرو آماده کنند.
وی افزود: باتوجه به وضعیت رکودی که در سال گذشته بازار خودرو تجربه کرده است. خودروسازان باید در سال 1400 تیراژهای خود را افزایش دهند و خودروهای متقاضیان را به موقع به آنها تحویل دهند و این امر سبب می شود که سال خوبی برای خریداران ماشین ها باشد.

رکود در سایه خطر ورشکستگی
او با اشاره به اینکه تورم در بازار خودرو وجود دارد، اما جهش قیمتی در سال 1400 نخواهیم داشت، تصریح کرد: البته این پیش بینی هم می شود داشت که تورم بازار خودرو در سال های 1402 یا 1403 مشخص خواهد شد. لذا به دلیل رکود، تورم هم تحت تاثیر قرار می گیرد و چند سال دیگر خود را نشان می دهد. باتوجه به شرایط بد صنعت خودرو احتمال ورشکستگی خودروسازان داخلی بسیار زیاد است. بحران صنعت خودرو ایران در این مورد نیست که تیراژ خودروسازان کاهش پیدا کند بلکه بحران زمانی است که تولیدات آن ها متوقف شود.
شاهکار جدید خودروسازان
کارشناس صنعت خودرو درباره فیلم های مجازی که در راستای مزایده خودروهایی که مشکلات فنی دارند و از سوی ایران خودرو به فروش می رسد، بیان کرد: فشار زیاد شورای رقابت سبب شد تا تخلفات توسط خودروسازان افزایش پیدا کند. وقتی قرار است که خودرو ساز با محصولات خود را به فروش برساند، برای تامین منابع مالی؛ از راه های مختلف به تامین منابع مالی خود اقدام می کند.
ادامه اصرار بر آزاد سازی وادرات خودرو
زاوه ضمن تاکید بر ضرورت آزاد سازی واردات خودرو به کشوربه منظور ایجاد فضای رقایتی، تصریح کرد: بازار خودرو ایران در شرایطی که بتواند به بازار رقابت تبدیل شود می تواند به رونق برسد. شورای رقابت به ویژه در یک سال اخیر با تصمیم های اشتباهی که گرفته مشکلات خودروسازان را بیشتر و در نتیجه بازار خودرو را هم رکود تر کرده است. این شورا می توانست با برنامه های بلند مدت هم جلوی بحران را بگیرد هم بازار را از رکود خارج کند.
یکی از این چالش‌ها رعایت قوانین سختگیرانه‌تر انتشار گازهای آلاینده و بهره‌وری سوخت در کشورهای توسعه یافته است. ساخت یک مدل خودرو که با این قوانین مطابقت دارد برای خودروسازان کار دشواری نیست اما خودروسازان از آن فرارمی کنند. چالش دیگری که خودروسازان با آن مواجه هستند، دیجیتالی کردن تجربیات رانندگان و سرنشینان است. خودروسازان متوجه شده‌اند که مشتریان جذب خودروهایی می‌شوند که به اینترنت متصل و هوشمند هستند. این خودروها مجهز به سیستم‌های ایمنی پیشرفته مانند سیستم هشدار نقاط کور و سیستم جلوگیری از برخورد و همچنین سیستم پارک خودکار و تبدیل داشبورد به تلفن همراه هستند؛ اما طراحی و تولید این خودروهای هوشمند کار ساده‌ای نیست و ریسک‌های جدی دارد. چرا که هزینه ترکیب و یکپارچه کردن همه این تکنولوژی‌ها سر به فلک می‌کشد.
اما مشکل صنعت خودرو در ایران جدی تر از توجه به آپشن در تولید خودرو است و چنان چه گذشت زنگ خطر ان نیز به صدا 
درآمده است.
  رکود در سایه  خطر ورشکستگی
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه