بررسی« اقتصادسرآمد»، مزایای برخورداری حمل ونقل از وَنِت در تهران

ضرورت استارت استفاده از وَنِت در حمل ونقل

گروه راه و ساختمان - گسترش سریع و در حال تحول اینترنت اشیا بی‌شک یک ایده استراتژیک و بسیار تاثیرگذار بوده و در این میان یکی از تاثیرگذارترین بخش‌ها در اینترنت اشیا، حمل و نقل هوشمند است که شبکه های «ادهاک خودرویی» به عنوان یکی از شاخه‌های مهم آن به شمار می‌رود. اینترنت آینده نه تنها شامل شبکه‌ای گسترده از میلیون‌ها دستگاه محاسباتی و نرم‌افزارها است، بلکه میلیاردها دستگاه شخصی، سنسورهای مدرن و محرک‌ها، روبات‌ها و اشیای پیشرفته، هوشمند و دیجیتالی را نیز شامل می‌شود.
به گزارش اقتصادسرآمد، افزایش توان حمل و نقل در کشورهای در حال توسعه و پیشرفته با ساخت مسیرهای گوناگون و افزایش چشم‌گیر تعداد وسایل نقلیه همراه بوده اما از طرف دیگر مشکلات بزرگی را نظیر افزایش ترافیک و تصادفات ناشی از آن پدید آورده است. وَنِت (VANET) در واقع شبکه‌ای از خودروهای در حال حرکت است که قابلیت ارتباط با یکدیگر و اشتراک‌گذاری اطلاعات بین خودروها را تا شعاع 300 متر توسط فناوری DSRC (Dedicated Short Range Communication) فراهم می‌کند.
شبکه‌های ادهاک خودرویی در واقع نوع خاصی از شبکه‌های ادهاک هستند که گروه‌های آن وسایل نقلیه خواهند بود و هر وسایل نقلیه می‌تواند به شکل مستقل در هر لحظه خودروهای اطرافش را شناسایی کرده و با اتصال به آن ها یک شبکه تشکیل دهد و انتقال اطلاعات را برقرار سازد.
ضرورت استارت استفاده از وَنِت
 در حمل ونقل 
مسعد طبیبی استادیار دانشکده مهندسی عمران و حمل و نقل  دانشگاه صنعتی امیرکبیردر گفت و گو با روزنامه اقتصادسرآمد، در خصوص بکارگیری شبکه ادهاک وسایل حمل و نقل در کلان‌شهرهای ایران به خبرنگار ما، گفت: ونت یا شبکه اد هاک وسایل نقلیه یک تکنولوژی است که در آن از وسایل نقلیه متحرک به عنوان شبکه برای ساختن یک شبکه موبایل استفاده می‌شود. ونت هر ماشینی را به یک روتر بی سیم یا شبکه تقسیم می‌کند و به آن‌ها در فواصل 100تا 300 متر امکان ارتباط با یکدیگر را می‌دهد و در عوض یک شبکه با ابعاد گسترده تشکیل می‌دهد.
مزایای برخورداری حمل ونقل
 از ونت در تهران
وی افزود: به محض خروج ماشینی از شبکه و عدم توانایی دریافت سیگنال توسط آن، ماشین‌های دیگر امکان ملحق شدن به شبکه و دیگر ماشین‌ها را دارد و بدین سان یک شبکه اینترنت بی سیم ساخته می‌شود. امکان استفاده از این تکنولوژی توسط پلیس و آتش نشان‌ها می‌تواند مفید باشد. در شهر پرتراکمی چون تهران این تکنولوژی بسیار مفید فایده خواهد بود.
نگرانی های استفاده از حمل و نقل بر پایه ونت
طبیبی در توضیح برخی نگرانی‌ها در ارتباط با استفاده از شبکه ادهاک یا ونت در حمل و نقل شهری، افزود: بیشتر نگرانی‌های موجود در منت در ونت نیز وجود دارد ولی جزئیات متفاوتند. برخلاف منت که مشترکان به صورت رندوم جابجا می‌شوند در ونت آن‌ها تمایل به حرکت در مسیر مشخصی دارند. تعامل با حاشیه‌های مسیر نیز می‌تواند جزء مشخصه‌ها باشد. در نهایت می‌توان گفت که وسایل نقلیه محدود به محدوده حرکت خود می‌باشند.
اما مزایای ونت
وی با اشاره به این نکته که، ونت چندین مزایا به هر شبکه‌ای با هر ابعاد می‌دهد، اما در عوض نگرانی‌های سلامتی و امنیتی را نیز برای کاربران به همراه دارد، ابراز داشت: ونت به عنوان یک محصول بالقوه کاربر را محدود نمی‌کند و در جی پی اس و سیستم‌های مسیریابی می‌تواند مفید باشد یا می‌تواند به عنوان خبر دهنده ترافیک عمل کرده و سریعترین مسیر به مقصد را به کاربر ارائه می دهد.
کاربردهای آینده وَنِت
طبیبی به این مهم نیز پرداخت که، کاربردهای آینده وَنِت می‌تواند شامل کنترل گشت زنی‌ها و ایجاد طبیق‌های اتوماتیک برای حفظ فاصله مطمئن از وسایل نقلیه در بین آن‌ها یا هشدار به راننده در زمینه وجود وسیله نقلیه در منطقه باشد.شهر الکترونیک یا شهر هوشمند، با هدف ارائه خدمات با کیفیت و با قیمت مناسب به همگان سعی در افزایش بهرهوری و ارتقاء کیفی سطحزندگی مردم را داراست. در این میان حمل ونقل به عنوان یکی از سیستم های زیرساختی، نقش تاثیرگذاری را در فراهم آوردن بستر ایجاد شهرهوشمند بازی می کند. استفاده از سیستم های اطلاعاتی و ارتباطاتی در حمل ونقل خود می تواند تسهیل کننده و زمینه ساز این امر باشد.چند سالی است که شهرداری تهران با هدف کنترل و پایش ترافیک اقدامات موثری را در هوشمند کردن شهر به کار گرفته که نمی توان اثرات آن را منکر شد. اﻣـﺮوزه ﻣﺴﺎﯾﻞ و ﻣﺸﮑﻼت ﺣﻤﻞ وﻧﻘﻞ از ﻗﺒﯿﻞ آﻟﻮدگی‌های زﯾﺴﺖ ﻣﺤﯿﻄﯽ، ﮐﺎﻫﺶ ﻣﻨﺎﺑﻊ اﻧﺮژی، اﻓﺰاﯾﺶ‌ ﺧﺴـﺎرتﻫﺎی ﻣﺎدی و ﻣﻌﻨﻮی ﻧﺎﺷﯽ از ﺳـﻮاﻧﺢ و ﺗﺼﺎدﻓﺎت، ﻣﺸﮑﻼت ﻧﻈﺎرت و ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ در ﺣﻤﻞ و ﻧﻘﻞ ﺑﺮون‌شهری، اﻓـﺰاﯾﺶ زﻣﺎن‌های ﺗﻠﻒ ﺷﺪه و روﻧﺪ رﺷﺪ ﺳﺮﯾﻊ ﺗﻘﺎﺿﺎی ﺣﻤﻞ و ﻧﻘﻞ ﺑﻪ وﯾﮋه در ﺳﺎﻋﺎت اوج درﮐـﻼن ﺷـﻬﺮﻫﺎی دﻧـﯿﺎ ﺑـﻪ ﯾـﮏ ﻣﺸـﮑﻞ ﺟﺪی ﺗﺒﺪﯾﻞ ﺷﺪه اﺳﺖ. از این رو درعصري كه به آن عصر انفجار اطلاعات اطلاق مي شود، مهندسين حمل و نقل سعي بر آن داشته‌اند تا از فناوري اطلاعات به‌عنوان راهكاري مناسب درجهت از ميان برداشتن معضلات اساسي مديريت ترافيك بهره‌ جسته‌ و مشكلات آنرا به حداقل ممكن كاهش دهند.
ضرورت استارت استفاده از وَنِت در حمل ونقل
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه