تولید موتورسیکلت در ایران توجیه اقتصادی ندارد، « اقتصادسرآمد» بررسی می کند

ساختار موتورسیکلت ایران به دست چین افتاد

گروه  صنعت معدن تجارت-اعظم زندیه -  در صنعت تولید ابزار حمل‌ونقل، کمتر به گردش مالی صنعت موتورسیکلت‌سازی توجه می‌شود. قیمت‌های پایین این وسیله نقلیه، موجب شده تا برخلاف خودرو چندان در تیررس رسانه‌ها نباشد. اما این دلیل نمی‌شود که موتورسیکلت‌سازی یک صنعت کوچک در چرخه اقتصاد جهان باشد. براساس آخرین تحلیل ها، پیش‌بینی می‌شود ارزش بازار موتورسیکلت در سال 2018 به بیش از 120 میلیارد دلار برسد. اگر چه تولید موتورسیکلت بسیار ساده‌تر از خودرو است، اما هم اکنون تنها 30 کشور به‌طور رسمی دارای صنایع تولید و مونتاژ موتورسیکلت هستند. در صنعت تولید ابزار حمل‌ونقل، کمتر به گردش مالی صنعت موتورسیکلت‌سازی توجه می‌شود.
به گزارش اقتصادسرآمد، دلیل اصلی آن این است که شرکت‌هایی که در این زمینه فعال هستند به راحتی توانسته‌اند بازارهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای را در دست بگیرند. به این ترتیب اگر‌چه تولید موتورسیکلت به نسبت خودرو ساده‌تر است، اما بازاریابی آن به مقوله‌ای دشوار در میان وسایل نقلیه موتوری تبدیل شده است. در میان کشورهای تولید‌کننده موتورسیکلت، چین، هند و ژاپن بخش اصلی تولید سالانه جهان را به خود اختصاص داده‌اند. چین و هند سهم اصلی را در تامین نیاز سالانه جهان که به 112 میلیون دستگاه بالغ می‌شود، دارند. آخرین پیش‌بینی‌ها حاکی است که بازار موتورسیکلت در جهان با شتابی در حدود 6 درصد در سال رشد می‌کند که چشم‌انداز امیدوار‌کننده‌ای برای شرکت‌های تولید‌کننده ایجاد می‌کند.
ساختار موتورسیکلت ایران به دست چین افتاد
حبیب‌الله محمودان نایب‌رییس سندیکای تولیدکنندگان مجموعه قطعات موتورسیکلت و دوچرخه در گفتگو با خبرنگار روزنامه اقتصادسرآمد، : متاسفانه ساختار تجاری ما در وزارت صنعت، معدن و تجارت در صنعت موتورسیکلت در دست چین است، به طوری که یکی از مدیران شرکت‌های موتورسیکلت‌سازی به ما می‌گوید چینی‌ها برای ما چند مدل موتورسیکلت انتخاب کرده‌اند و ما باید آن ها را تولید کنیم.
چینی‌ها می‌توانند روند بازار را متحول کنند
وی عنوان کرد: مواد اولیه پتروشیمی به چینی‌ها ارزان‌تر از ایرانی‌ها فروخته می‌شود، چراکه چینی‌ها این مواد را به صورت میلیون تن خریداری می‌کنند و به این دلیل فرصت چانه‌زنی و دریافت تخفیف را پیدا می‌کنند. وقتی مدل‌های موجود در بازار مطابق با نیاز مردم نیست، میزان مصرف کم می‌شود و مصرف‌کنندگان مجبور می‌شوند بعضی مدل‌ها را خریداری کنند. با ادامه این روند چینی‌ها می‌توانند روند بازار را متحول کنند، به طوری که الان تولید موتورسیکلت از یک میلیون دستگاه گذر کرده است 
تولید موتورسیکلت در ایران توجیه اقتصادی ندارد
نایب‌رییس سندیکای تولیدکنندگان مجموعه قطعات موتورسیکلت و دوچرخه گفت: وقتی فقط هزار دستگاه از یک مدل موتورسیکلت به ایران می‌آید، لاجرم باید قطعات آن وارد شود چراکه تولید آن در ایران صرفه اقتصادی ندارد. این در حالی است که صنعت قطعه‌سازی در ایران نشان داده است که هر قطعه‌ای را می‌تواند با کیفیت مطلوب بسازد و اگر همه چیز دست به دست هم بدهد در این صنعت می‌توانیم در کشور و منطقه حرف برای گفتن داشته باشیم.
کارخانه‌های موتورسیکلت‌ساز حاضر نیستند با قطعه‌سازان داخلی همکاری کنند
وی درباره امکان پذیر بودن ساخت موتورسیکلت بومی با همکاری قطعه‌سازان و سازندگان موتورسیکلت در کشور گفت: کارخانه‌های موتورسیکلت‌ساز حاضر نیستند با قطعه‌سازان داخلی هیچ‌گونه مراوده‌ای داشته باشند، دلیل آن هم این است که آن ها دیدگاه تجاری دارند.با همه فراز ونشیب ها و فراز و فرودهای موتورسیکلت و آن چه که امرزو با حضور چین بر این صنعت در کشور ما تحمیل شده باید اذعان داشت این وسیله نقلیه از طرفداران زیاد و خاص خود برخوردار است. یکی از مواردی که موجب شد تا موتورسیکلت‌ها بتوانند به حجم تولید کنونی برسند، بحران اقتصادی صنعت خودرو در نیمه دوم دهه قبل میلادی است.
 روند رشد شتابان تولید موتورسیکلت براساس آمارها از سال 2004 میلادی آغاز شد؛ اما با رسیدن به دوران بحران خودروسازی در سال‌های 2007  و 2008 این روند شتاب بیشتری گرفت و فضا برای عبور از تولید 100 میلیون دستگاه در سال آماده شد. در این سال با افزایش قیمت مواد اولیه و سقوط تولید خودرو در ایالات متحده و اتحادیه اروپا بهای خودرو در بسیاری از بازارها افزایش یافت. به این ترتیب بخشی از تقاضا برای خودرو به سوی موتورسیکلت حرکت کرد.
از طرف دیگر روند تولید موتورسیکلت‌های الکتریکی نیز در سال‌های اخیر عاملی برای افزایش استقبال از ‌این وسیله نقلیه بوده است. برخی کشورها با حذف تعرفه موتورسیکلت‌های برقی و دادن مشوق‌هایی نظیر وام یا معافیت از عوارض‌های رایج استفاده از وسایل نقلیه، زمینه را برای روی آوردن مردم به موتورسیکلت‌های برقی به جای بنزینی فراهم آورده‌اند. نتیجه آن به‌طور مستقیم افزایش تقاضا و تولید در شرکت‌های تولید‌کننده
 بوده است.
ساختار موتورسیکلت ایران به دست چین افتاد
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه