امضای ۴ قرارداد تولید بار اول تجهیزات فناورانه و مخابراتی بنادر با شرکت های دانش بنیان

فناوری به بنادر ایران می آید؟

اقتصاد دریا - بتول صادقی ، در راستای حمایت سازمان بنادر از تولید تجهیزات فناورانه بندری و دریایی، قرارداد تولید بار اول تجهیزات فناورانه و مخابراتی بنادر کشور،  با هدف نهادینه شدن بسترهای فرهنگ خرید از داخل بسته شد .
به گزارش اقتصاد سر آمد، رئیس مرکز شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از پیشرو و الگو  بودن ،سازمان بنادر و دریانوردی در حمایت و پشتیبانی از شرکت‌های دانش‌بنیان از طریق تولید تجهیزات مورد نیاز بندری و دریایی، خبر داد ه است، محمد صادق خیاطیان یزدی، در مراسم امضای ۴ قرارداد تولید بار اول تجهیزات فناورانه و مخابراتی بنادر کشور با شرکت های دانش بنیان با بیان اینکه یک دهه از قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در کشور می‌گذرد، افزود: هم‌اکنون از اعتمادی که به شرکت‌های دانش‌بنیان می‌شود و با افزایش توانمندی‌های این شرکت‌ها، به خوبی پیداست که فضای کاری چقدر تغییر کرده است.
وی افزود: در حال حاضر ۶۰ هزار شرکت دانش‌بنیان در حوزه‌های مختلف مشغول به کار هستند که در توسعه اقتصادی و فناوری و همچنین اشتغال‌پایدار در کشور بسیار موثر هستند.
رئیس مرکز شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یادآورشد: قرارداد تولید بار اول تجهیزات فناورانه و مخابراتی بنادر کشور، مورد نیاز و خواست دستگاه‌های اجرایی است و امیدواریم از این طریق بتوانیم بسترهای فرهنگ خرید از داخل را در کشور نهادینه کنیم.
 اقدمات سازمان بنادر برای تامین انواع تجهیزات بندری و دریایی از داخل کشور
 در این مراسم همچنین محمد رضا الهیار؛ معاون مهندسی و توسعه امور زیر بنایی سازمان بنادر و دریانوردی، گفت: سازمان بنادر به عنوان مرجع دریایی کشور، برای تامین ایمنی آبراهه‌ها به تجهیزات خاصی نیاز دارد که در نظر داریم این تجهیزات را از توان و تخصص داخلی تامین کنیم.
عضو هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به ظرفیت و پتانسیل شرکت‌های دانش‌بنیان افزود: با دستور کار قرار گرفتن تامین تجهیزات الکترونیکی و مخابراتی مورد نیاز سازمان بنادر از طریق توان داخلی، کمیته‌ راهبری در این زمینه تشکیل شد.
وی تاکید کرد: سازمان بنادر همچنین طی سال‌های گذشته اقدمات ارزنده‌ای برای تامین و تهیه انواع تجهیزات بندری و دریایی از طریق ساخت در داخل کشور را شروع کرده است که از حیث حمایت و پشتیبانی از شرکت‌های تولیدگر ایرانی، قابل توجه است.
با توانمندی ایجاد شده ، هیچ دغدغه و نگرانی از حیث تامین تجهیزات نداریم
این در حالی است  که معاون وزیر راه و‌ مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با تاکید بر حمایت جدی سازمان بنادر از تولید تجهیزات فناورانه بندری و دریایی، گفت: برای تامین تجهیزات بندری و دریایی از طریق تولید داخل در قالب قرارداد با شرکت‌ها و تولیدکنندگان داخلی، بخش زیادی از تجهیزات مورد نیاز را تامین می کنیم. محمد راستاد تصریح کرد: یکی از وظایف حاکمیتی سازمان بنادر و دریانوردی، تامین ایمنی دریانوردی است که این پروژه ها، در قالب تولید بار اول، نیازهای ایمنی دریانوردی کشور را تامین خواهد کرد.
معاون وزیر راه و شهرسازی، با اشاره به ظرفیت و توانمندی که در شرکت‌های دانش‌بنیان ایجاد شده، خاطر نشان کرد: تا پیش از این برای تامین تجهیرات فناورانه در حوزه ایمنی دریانوردی، به تولیدکنندگان خارجی نیاز داشتیم، اما با توانمندی ایجاد شده در میان شرکت‌های ایرانی، دیگر هیچ دغدغه و نگرانی از حیث تامین تجهیزات نداریم.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه وظایف و مسئولیت‌های این سازمان متنوع و بسیار گسترده است، تاکید کرد: در همین راستا و در سایر حوزه ها، برای تامین تجهیزات بندری و دریایی از طریق تولید داخل، موفق شدیم در قالب قرارداد با شرکت‌ها و تولیدکنندگان داخلی، بخش زیادی از تجهیزات مورو نیاز را تامین کنیم.
وی افزود: سال گذشته، در حوزه شناورها و ناوگان مورد نیاز عملیات بندری، قرارداد ساخت ۸۳ فروند انواع شناور برای بنادر تجاری، با صنایع دریایی داخلی به امضا رسید که کار ساخت ۴۲ فروند آن شروع شده است.
راستاد با بیان اینکه سازمان بنادر و دریانوردی، علاوه بر پویایی و ارتقای توان صنایع داخلی، به نوعی به خودکفایی و بی‌نیازی کشور در حوزه تامین تجهیزات بندری و دریایی کمک می‌کند، گفت: در سال ۹۸ این سازمان موفق شد، ۷۶۸ قطعه مورد نیاز در تجهیزات بندری را از طریق شرکت‌های ایرانی تامین کند که ارزش آن بالغ بر ۶ هزار میلیارد تومان است.
وی درباره چهار پروژه تولید بار اول تجهیزات فناورانه توسط شرکت‌های دانش‌بنیان اظهار داشت: ارزش این پروژه‌ها ۲۰ میلیارد تومان است که توسعه این رویکرد در دستور کار سازمان بنادر قرار دارد و انتظار داریم این پروژه ها تا پایان سال تکمیل شود و به بهره‌برداری برسد.
 حال که به گفته  مسئولین سازمان بنادر و دریا نوردی ،برای تامین تجهیزات بندری و دریایی از طریق تولید داخل، در قالب قرارداد با شرکت‌ها و تولیدکنندگان داخلی، بخش زیادی از تجهیزات مورد نیاز تامین شده است  استفاده از این ظرفیت ها  برای خودکفایی یکی از ضروریات است که زین پس می بایست در اولویت برنامه ها نه تنها در بنادر بلکه در دیگر بخش ها هم بکار گرفته شود.
 فناوری به بنادر ایران می آید؟
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه