خودروسازی ترکیه از ایران جلو زد « اقتصادسرآمد» گزارش می دهد

عقبگرد صنعت خودروی ایران

گروه صنعت معدن تجارت- بازار خودروهای پرطرفدار یک روز پس از رشد قیمت، امروز و با کاهش قیمت دلار عقب نشست و این امر موجب شد تا شاهد بازگشت آرامش به بازار باشیم. نوسان قیمت در بازار خودرو در دو روز گذشته در حالی صورت گرفته که به گفته فعالان بازار خودرو فروشنده در بازار بسیار اندک است و بسیاری از فروشندگان به امید بازگشت مجدد قیمت‌ها فعلا دست از فروش کشیده‌اند. به دلیل مشکل جدی کمبود تراشه‌های جهانی، دو غول بزرگ خودروسازی جنرال موتورز و شرکت فورد موتور مجبور به کاهش بیشتر تولید کارخانه‌های خود در آمریکای شمالی شدند. دور جدید تعطیلی کارخانه‌ها ممکن است بر کمتر شدن موجودی خودرو در دست فروشندگان تاثیرگذار باشد.به گزارش اقتصاد سرآمد، در هفته‌های اخیر وضعیت به‌ویژه در صنعت خودرو بدتر شده است. به دلیل عدم تامین کافی تراشه، بسیاری از کارخانه‌های تولید خودرو تعطیل‌ شده‌اند. انسداد کانال سوئز کمبود تراشه جهانی را بیشتر کرده است. بر اساس گزارش‌ها فورد اعلام کرد این شرکت با تعطیلی یک‌هفته‌ای چند کارخانه خود را در شیکاگو، کانزاس سیتی و میشیگان تعطیل خواهد کرد. پیش‌ از این، غول تولید خودرو به دلیل کمبود تراشه،برخی از تولیدات از جمله تولید کامیون در شش کارخانه آمریکای شمالی را به میزان قابل‌توجهی کاهش داده بود. جنرال موتورز پیش‌بینی کرده است کمبود تراشه در سال‌جاری سود شرکت را تا 2 میلیارد دلار کاهش می‌دهد. فورد همچنین برای شوک سود در همان مقیاس آماده می‌شود. به نظر می‌رسد علاوه بر جنرال موتورز و فورد موتور، شرکت‌های نیسان موتور، فولکس‌واگن موتورز، گروه استالنتیس که با ادغامPSA  و FCA تشکیل ‌شده است و شرکت هیوندای موتور به دلیل کمبود تراشه متحمل خسارات زیادی شده‌اند.
خودروسازی ترکیه از ایران جلو زد
فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو در گفت و گو با روزنامه اقتصاد سرآمد، در خصوص وضعیت خودروسازی کشور ترکیه در شرایطی که به آن اشاره شد به خبرنگار ما گفت: همسایه شمال‌غربی ایران در حالی که اولین خودروی ملی خود را در حضور رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری این کشور رونمایی کرد وی شخصا نخستین سفارش خرید این خودروی بومی را به تولید کنندگان داخلی داد.
جهش صنعت خودرو ترکیه از مونتاژ به تولید
وی افزود: صنعت خودروسازی ترکیه پس از سال‌ها مونتاژ خودروهای مدرن برندهایی چون رنو، پژو، فیات، فولکس واگن و تویوتا بالاخره در پروژه‌ای چندساله و پرهزینه از نخستین خودرو ملی خود در دره فناوری استان کوجائلی رونمایی کرد. ترکیه حالا به گفته کارشناسان صنعت خودرو پا جا پای کره‌جنوبی می‌گذارد. ترکیه‌ای که صنعت خودرویش را وادار کرده است با تعرفه واردات پایین، با خودروسازان خارجی رقابت کند و پس از سال‌ها قطعه‌سازی برای بزرگ‌ترین برندهای جهان، حالا خودش صاحب خط تولید خودرو شود.
حرکت رو به عقب صنعت خودرو ایران 
زاوه تصریح کزد: مرور تجربه ایران در خودروسازی گویای این نکته است که عکس این مسیر را طی کرده است. ایران و کره‌جنوبی تقریبا همزمان با یکدیگر شروع به تولید خودرو کردند. کره‌جنوبی نقشه راه امروز ترکیه را درپیش گرفت و تبدیل به یکی از غول‌های بزرگ خودروسازی در جهان شد و ایران مسیر را وارونه رفت و با مونتاژ قطعات و قدیمی‌ترین تکنولوژی‌های جهان خودرو تولید کرد و بازارش را روی خودروهای وارداتی بست. این انحصار آن‌قدر تکرار شد که صنعت خودروسازی ایران درحاشیه امن بازار داخلی هیچ تکانی به خود نداد و حالا به زیاندهی افتاده است.
حاصل اولین گام ترکیه‌ای‌ها در ساخت خودروی ملی
زاوه، می‌گوید: حاصل اولین گام ترکیه‌ای‌ها در ساخت خودروی ملی، محصولی باارزش از آب درآمده است. هدف ترکیه‌ای‌ها از تولید این محصول استفاده از آن در داخل نیست و آنها عزمی جدی برای صادرکردن این خودرو به کشورهای دیگر دارند. در ترکیه عوارض خرید خودروی خارجی و داخلی یکسان است و همین نگاه آنها باعث پیشرفت‌شان در صنعت خودروسازی شده است.در حقیقت، غول‌های تولید خودروی جهانی مانند جنرال موتورز، فورد و دایملر و فولکس‌واگن در ایالات‌متحده نیز به دلیل عدم عرضه کافی تراشه مجبور به کاهش  تولید شده‌اند. قطعا کمبود تراشه و افزایش قیمت آن می‌تواند روی قیمت  تمام‌شده خودرو در بازار جهانی تاثیرگذار باشد و هزینه تولید خودرو در همه کشورها  را افزایش دهد، موضوعی که جا دارد در خودروسازی کشور به آن توجه شود وگرنه هزینه واردات قطعات و تولید بازهم افزایش می‌یابد و تامین آن به‌سختی صورت می‌گیرد و در نهایت قیمت تمام‌شده بالا می‌رود؛ بلایی که گریبان‌گیر اکثر غول‌های خودروسازی شده و می‌توان دامنه تاثیر آن را بر صنعت خودرو کشور نیز پیش‌بینی کرد.آن چه وضعیت این شرکت‌های خودروساز را بدتر می‌کند این است که در حال حاضر تولیدکنندگان تراشه‌های اتومبیل در حال افزایش قیمت تراشه‌ها هستند، این به آن معناست که هزینه شرکت‌های خودروسازی نیز باعث افزایش می‌شود و درنتیجه سود ممکن است کاهش یابد. ژاپن تنها کشوری نیست که به دلیل «کمبود تراشه» دچار مشکل شده است. خودروسازی ایران از پس لرزه در غول‌های خودروسازی جهان به دور نمانده و قرعه‌کشی خودرو می تواند یکی از این پیامدها باشد. 
 عقبگرد صنعت خودروی ایران
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه