اجرای پروژه های آبی همسایگان ایران« اقتصاد سر آمد» بررسی می کند

تبعات سدسازی ترکیه برسرشاخه دجله و فرات

گروه انرژی - ایران سال هاست با دو مشکل کم‌آبی و هجوم ریزگردها در بیشتر استان ها جنوب غربی و مرکز کشور مواجه است. بحران آب و ریزگردها نتیجه اجرای پروژه‌های سدسازی، انتقال آب و کشاورزی به شیوه‌های نامناسب از طرفی و اجرای پروژه‌های آبی کشورهای همسایه چون ترکیه و افغانستان و به دنبال آن خشکسالی در عراق و سوریه از طرف دیگر، است.پیدایش ریزگردها به علت دو منشأ داخلی و خارجی بوده و عمده ترین منشأ خارجی آن کشور عراق و بیابان های جنوبی و غربی آن است. گرچه بخشی از بیابانهای عربستان، سوریه، اردن و کویت نیز بر این پدیده اثرگذارند، اما آن چه در سالهای اخیر بیشتر کشور ما را متأثر نموده، بیابان های کشور عراق است. منشأ داخلی این ریز گردها در استان خوزستان نیز عمدتاً از دو کانون، شامل بخش خشک تالاب هورالعظیم و بیابان های ماه شهر و بخش خشک تالاب شادگان است. علت خشک شدن بخش‌هایی از تالاب هورالعظیم  و تبدیل شدن آن به کانون و منشأ ایجاد ریز گردها، به دلیل کاهش میزان ورودی آب به تالاب است که بخش عمده آن به دلیل احداث سدهای بزرگ بر روی رودخانه های دجله و فرات توسط کشورهای ترکیه (پروژه GAP)، عراق و سوریه و تا حدودی ایران (احداث سد کرخه) رخ داده است.
به گزارش اقتصاد سرآمد، در چند سال اخیر، ایران با یک کمبود حیاتی در ذخیره آب مواجه شد. دولت فراخوان عمومی برای صرفه جویی آب و حفاظت از آب را به صورت ملی اعلام کرد. به رغم هشدار جدی در خصوص کم آبی قریب الوقوع، همچنان مصرف آب به صورت چشمگیری در حال افزایش است. مصرف آب در منازل بیش از 7/1 برابر مصرف جهانی است. تقاضا برای آب به طور فزاینده ای در حال افزایش است، حتی دریاچه های اصلی و منابع آب زیرزمینی شروع به کوچک شدن و سیر نزولی دارند. رشد جمعیت و از همه مهمتر خشکسالی های پیاپی و تآثیر تغییر اقلیم یک فضای» طوفانی مطلوبی» برای عدم پایداری و امنیت منابع آبی برای آینده بوجود آورده است. 
همکاری همسایه ترک ایران با اسرائیل برای تشدید کم آبی در کشور 
اصغر طبیبان کارشناس صنعت آب در گفت و گو با روزنامه اقتصاد سرآمد، با ابراز تاسف از همکاری اسرائیل و ترکیه برای ایجاد «سد»بر روی رودهایی که به ایران می‎‌رسند، به خبرنگار ما گفت: پروژه های عظیم سدسازی در ترکیه زمینه کم آبی و افزایش ریزگردها را برای ایرران به دنبال دارد چراکه ترکیه در طرح سدسازی «گاپ» به دنبال احداث 22 سد است که بعضی از آنها به بهره برداری رسیده و بعضی دیگر در حال احداث است.
اثرات مخرب سدسازی  ترکیه برروی سرشاخه دجله و فرات
وی ادامه داد: پس از سدسازیِ ترکیه بر روی سرشاخه های دجله و فرات در سال های اخیر، که به خشکسالی در عراق و به تبع آن بحران آب و ریزگردها در ایران منجر شده است؛ سدسازی های ترکیه بر روی رودخانه ارس و احداث 20 سد بر روی رودخانه زاب در اقلیم کردستان عراق، بحران محیط‌زیستی در ایران را به شکل نگران کننده‌ای افزایش داده است.
سرمایه‌گذاری 100 میلیون دلاری رژیم صهیونیستی در طرح «گاپ»
طبیبان تصریح کرد: نکته جالب توجه‌ در عملیات سدسازی ترکیه و اقلیم کردستان عراق، سرمایه‌گذاری 100 میلیون دلاری رژیم صهیونیستی در طرح «گاپ» و مشارکت 85 درصدی پیمانکاران و شرکت‌های صهیونیستی در طرح‌های زهکشی و سدسازی است.
وی افزود: سدسازی ترکیه بر روی رودخانه ارس، حجم آب جاری این رود را به شکل قابل توجهی کاهش داده و بحران آب در شمال غرب ایران را تشدید می کند، زیرا بخش های وسیعی از کشتزارها و باغات استان های آذربایجان و اردبیل وابسته به آب این رودخانه است.
علاقه‌مندی صهیونیست‌ها به «گاپ» بی‌ارتباط با مشکل آبی این کشور نیست
کارشناس حوزه آب کشورمان خاطرنشان کرد:علاقه‌مندی صهیونیست‌ها به «گاپ» بی‌ارتباط با مشکل آبی این کشور نیست. فلسطین اشغالی، کشوری خشک است که در حال حاضر بخش بزرگی از آب آن توسط کارخانه‌های آب‌ شیرین‌کن تامین می‌شود. به‌ همین دلیل برای پیشگیری از بحران و تامین آب در آینده، به کشوری پُرآب نیاز دارد. سرمایه‌گذاری این کشور در ترکیه، می‌تواند آینده آبی فلسطین اشغالی را تامین کند.
به نظر می رسد، توجه سياستگذاران به اهميت مديريت منابع آب در کشور، در دو بخش عرضه و تقاضا را جلب نماييم. يافته هاي اين پژوهش نشان مي دهد در شرايطي که بخش کشاورزي بيش از 90 درصد از مصرف آب در کشور را به خود اختصاص مي دهد، به واسطه مشکلات ساختاري حاکم بر اين بخش، روند رو به رشد جمعيت و مصرف مواد غذايي و به رغم فشار گسترده به منابع آب هاي زيرزميني کشور، کسري تراز بازرگاني اين بخش به بيش از 8 ميليارد دلار در سال 1392 رسيده است. تشديد شرايط نامطلوب منابع آبي کشور و تاثيرپذيري شاخص هاي امنيتي و اقتصادي امري اجتناب ناپذير خواهد بود. بدين روي، بهبود مديريت تقاضاي آب به ويژه در بخش کشاورزي از طريق رعايت الگوي کشت بهينه ملي - منطقه اي، توجه بيشتر به شاخص «آب مجازي» در تبيين الگوي توليد و تجارت محصولات کشاورزي و نيز توجه به ارزش اقتصادي آب از جمله الزامات، براي مواجهه با بحران آب است که بايد مورد توجه برنامه ريزان کشور قرار گيرد.
ترکیه بنا دارد طبق روال گذشته از مزیت طبیعی جغرافیایی خود، یعنی قرار گرفتن در کنار سرچشمه دجله و فرات استفاده کرده و با اجرای پروژه‌های مدیریت آب، برتری خود در منطقه را اعمال کند. دود انفعال ایران و سایر کشورهای منطقه در قبال پروژه سدسازی ترکیه با مشارکتِ صهیونیستها، به چشم مردم ایران و عراق و سوریه می رود.
 تبعات سدسازی ترکیه برسرشاخه دجله و فرات
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه