تفکرات منفی در خصوص انبوه سازان مسکن

انبوه سازان به دنبال تغیر شغل!

گروه راه و ساختمان - مسکن به خصوص وضعیت ساخت و ساز این روزها در تهران و سراسر کشور حال و روز خوبی ندارد. از یک سو افزایش هزینه‌های ساخت و ساز که به دلیل رشد قیمت نهاده‌های تولید مسکن به سازندگان تحمیل شده و از سوی دیگر سازمان های مرتبط با بخش مسکن مثل شهرداری‌ها، سازمان های نظام مهندسی، امور مالیاتی و شرکت های آب و برق هزینه های خود را در حد رشد نرخ تورم به قدری تغییر داده اند که ناخودآگاه قیمت تمام شده ساخت افزایش یافته است.
برخی سنگ اندازی‌ها پیش روی تولیدکنندگان مسکن باعث شده تا انبوه سازان حرفه ای نیز این روزها چندان رغبتی برای ساخت و ساز از خود نشان ندهند. این بی میلی سازندگان مسکن که سالهاست ادامه دارد در کنار برخی عوامل اقتصادی در نهایت منجر به این شده است که این روزها با یک انباشت تقاضا مواجه شویم. 
به گزارش اقتصادسرآمد، اما واقعیت این  است که سازندگان مسکن هنوز هم در سودهای سرشار خود تاکید دارند سوالی است که این روزها متقاضیان خرید مسکن از هر سازنده ای می پرسند. متقاضیان بر این باور هستند که حتی در بدترین شرایط هم سازنده های مسکن سودهای سرشاری می برند. اما سازنده ها این موضوع را رد کرده و معتقد هستند که این سود در نهایت به 30 درصد هم نمی رسد و این شهرداری‌ها و سازمان های نظام مهندسی هستند که از بابت ساخت و ساز سود می کنند.
به اعتقاد کارشناسان پیش بینی قیمت مسکن این روزها بسیار سخت است اما آن چه که از شواهد بازار مشخص است و کمبود عرضه نسبت به تقاضا به خوبی خود را نمایان ساخته است قیمت مسکن در سال جاری نه تنها کاهش نمی یابد بلکه رشد تا 15 درصدی را هم تجربه خواهد کرد. 

انبوه سازان به همین دلیل به دنبال شغل 
جدید هستند
سعید آسویار عضوهیات مدیره انجمن انبوه سازان تهران در گفتگو با  خبرنگار روزنامه اقتصاد سرآمد در ارتباط با وضع بازار مسکن در این کلانشهر را این گونه توصیف کرد که،  وضعیت ساخت و ساز در تهران به گونه ای است که باید گفت وضعیت رضایت بخش نبوده و برخی انبوه سازان به همین دلیل به دنبال شغل جدید هستند. 
وخامت اوضاع مسکن در کشور
وی در ادامه  سخنان خود در توضیح وخامت اوضاع مسکن در کشور، اظهار کرد: هزینه های ساخت و ساز در سال جاری نسبت به سال گذشته دو برابر افزایش یافته است و اگر بخواهیم به صورت جزئی به این موضوع ورود کنیم باید اذعان کرد که وقتی دستمزدها از ابتدای سال 50درصد و قیمت مصالح ساختمانی دو برابر می شود باید به این موضوع اشاره کرد که قیمت تمام شده ساخت نسبت به سال گذشته بیشتر شده و سنگ اندازی ها برای ساخت و ساز جرات و رغبت برای تولید مسکن را از سازندگان گرفته است.
ابراز تاسف از تفکرات منفی در خصوص سانزندگان مسکن 
عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان تهران با ابراز تاسف از تفکرات منفی در خصوص سانزندگان مسکن در سطح جامعه، افزود: این که از سال های گذشته گفته شده است که سازندگان مسکن در بدترین شرایط هم سودهای خوبی از بابت ساخت و فروش مسکن می برند باید گفت، در هیچ مقطع تاریخی سازنده های مسکن سودهای 10 درصدی را نصیب خود نکرده اند و شاید این عدد در حد 30 درصد تا حدودی قابل پذیرش باشد. اما آن چه که مشخص است که اگر سودی هم برای سازنده ها حاصل می شود به خاطر تورمی است که بر اقتصاد کشور تحمیل شده است.
دولتمردان سخنرانی‌های خود دست بردارند  
وی تاکید کرد: به اعتقاد اکثر کارشناسان چنانچه دولتمردان سخنرانی‌های خود دست بردارند  و از  دادن آمارهای غلط به مردم خودداری کنند، بخش مسکن به خوبی راه خود را ادامه خواهد داد اما با این روند باید گفت بخش مسکن روز به روز ذلیل‌تر می شود. اما شاید بر روی کاغذ بتوان گفت که سازنده ها سود می کنند اما به واقع این شهرداری‌ها و سازمان‌های نظام مهندسی هستند که از بابت هر ساخت و سازی سود می کنند و کمترین سود نصیب سازنده‌ها می شود.
به نظر می رسد قوانین دست و پا گیر اداری و ضوابط شهرداری و نظام مهندسی که نشات گرفته از وضعیت بد اقتصادی این سازمانها نیز می تواند باشد اگر اینگونه ادامه یابد در کنار سایر عوامل موثر بر بازار مسکن، فاصله عرضه مسکن با تقاضا بیشتر خواهد شد و انباشت تقاضا سال به سال بیشتر و خطرناک تر می شود. حال تکلیف وزارت راه و شهرسازی در این وضعیت که تولید مسکن از تقاضا عقب است چیست؟ وزارت راه و شهرسازی تکلیف دارد بازار عرضه مسکن را تقویت کند اما وقتی تولید مسکن نیز در حد بسیار پایینی انجام می شود بدون شک عرضه واحدهایی هم که تولید شده است با روند ضعیفی انجام خواهد شد.تغییر ضوابط شهرداری، مشکلات اداری دست و پا گیر برای ساخت و ساز و رشد قیمت عوارض و انواع مصالح ساختمانی تولید مسکن را کاهش داده و روز به روز سازندگان را از ساخت مسکن فراری می دهد. شهرداریها این روزها با در دست گرفتن پرچم احترام به ضوابط شهری و رعایت طرح تفصیلی در دادن پروانه ساخت به شدت برای سازنده‌های مسکن سخت‌گیری می‌کند و به قول برخی سازنده ها شهرداریها خساست خاصی نسبت به دادن پروانه ساخت از خود نشان می‌دهند.
انبوه سازان به دنبال تغیر شغل!
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه