قیمت مخزن CNG در کشور بسیار بالا است،« اقتصادسرآمد» گزارش می دهد

زیرساخت دوگانه سوز کردن وجود دارد؟

گروه انرژی- طرح تبدیل رایگان خودروهای عمومی به‌طور رسمی از خرداد ماه 1399 کلید خورد و ثبت‌نام خودروهای عمومی برای تبدیل رایگان آغاز شد و تا کنون 100 هزار خودرو عمومی به طور رایگان در کشور گازسوز شده اند. بر پایه مصوبه شورای اقتصاد، از طریق اعطای تسهیلات رایگان، حدود یک میلیون و 460 هزار خودرو به سمت سوخت پاک و ارزان سی‌ان‌جی هدایت خواهند شد که شامل 100 درصد بخش حمل‌ونقل مسافر و بار در کشور است. هم‌اکنون زیرساخت‌ها برای افزایش سهم سی‌ان‌جی در سبد سوخت خودروها و توزیع روزانه حدود 40 میلیون مترمکعب سی‌ان‌جی در کشور وجود دارد و پیش‌بینی می‌شود با اجرای این طرح، مقدار توزیع سی‌ان‌جی از روزانه حدود 21 میلیون مترمکب کنونی تا روزانه 30  میلیون مترمکعب افزایش یابد. به گزارش اقتصاد سرآمد، بیست و چهارم اردیبهشت ماه سال گذشته بود که  با رونمایی رسمی از سامانه https://gcr.niopdc.ir، طرح تبدیل خودروها از حالت بنزین سوز به دوگانه سوز با اولویت خودروهای عمومی اعم از تاکسی ها و وانت بارها در فاز نخست آغاز شد. در واقع این طرح در پی برنامه ریزی سال 98 وزارت نفت به منظور اصلاح سبد مصرف سوخت کشور، کاهش آلاینده های ناشی از احتراق سوخت در خودروها، کاهش هزینه ها و افزایش درآمدها با کاهش مصرف بنزین و افزایش صادرات آن و ... اجرایی شد که وزارت نفت اقدام به برنامه ریزی در جهت تسهیل در تبدیل خودروها از حالت تک سوز به دوگانه سوز کرد و نتیجه این اقدام در مصوبه سال 98 شورای عالی اقتصاد مبنی بر تبدیل رایگان یک میلیون و 460 هزار دستگاه نمود پیدا کرد.  در یکسالی که از اجرای فاز نخست این طرح می گذرد، بیش از 306 هزار دستگاه خودروی عمومی در سامانه مربوطه ثبت نام کرده اند که از بین حدود 132 هزار دستگاه خودروی شناسایی شده به عنوان خودروهای مشمول این طرح، 100 هزار دستگاه خودرو از حالت بنزین سوز به دوگانه سوز تبدیل شده‌اند و حدود 32 هزار دستگاه خودرو در مراحل مختلف تبدیل و یا تعیین وقت و تعیین کارگاه مجاز قرار دارند.
سرانجام دوگانه سوز شدن وسایل 
حمل ونقل عمومی
سروش فاطمی کارشناس صنعت انرژی کشور در این باره به روزنامه اقتصادسرآمد، گفت: در این زمینه، برابر قرارداد بین شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی و وزارت صمت، خودرو سازان علاوه بر تبدیل کارخانه ای، تبدیل کارگاهی هم خواهند داشت که از طریق نمایندگی های مجاز خود مبادرت به انجام آن خواهند کرد. 

آیا زیرساخت انبوه دوگانه سوز کردن در کشور وجود دارد؟
وی با یادآوری ان نکته که، اتحادیه سوخت ه‌ای جایگزین ذیل مجموعه اتاق بازرگانی و وزارت صمت است و مسئولیت گاز سوز کردن خودروها بر عهده وزارتخانه مذکور است، افزود: هم‌اکنون به‌طور میانگین روزانه 21 میلیون مترمکعب گاز سی‌ان‌جی در کشور توزیع می‌شود که با توجه به زیرساخت‌های موجود، امکان افزایش این رقم تا روزانه 40 هزار مترمکعب نیز وجود دارد. از ابتدای این طرح تاکنون، بیش از 306 هزار خودرو عمومی در این طرح ثبت‌نام کرده‌اند که از این تعداد 132 هزار خودرو مشمول طرح شناخته شده‌اند.
دغدغه دوگانه سوز کردن
فاطمی، با بیان اینکه «در حال حاضر خودروهایی داریم که به صورت تبدیلی به دوگانه سوز تبدیل شده اند»، گفت: این خودورها هم مشکلات خاص خودشان را دارند و موضوع استانداردسازی این خودروها یکی از دغدغه ها بوده که سالها است انجام نشده است.
قیمت مخزن CNG در کشور بسیار بالا است
به گفته او، از طرفی بزرگترین هزینه ای که ریسک آن همیشه برای این خودروها وجود دارد، این است که قیمت مخزن CNG در کشور ما بسیار بالاست و با توجه به اینکه مالکان این خودروها برای آزمون مخزن خودرو باید هر 6 سال یکبار اقدام کنند، ممکن است که با رد شدن مخزن در تست های ادواری مواجه شوند که در این صورت ممکن است هزینه ای تا 10 میلیون تومان را به مالک خودرو تحمیل کند.
وی همچنین از تبدیل 200هزار مسافربر شخصی از جمله تاکسی‌های اینترنتی و آژانس‌ها در قالب مصوبه اجرای این طرح خبر داد و گفت: این طرح به‌تازگی آغاز شده است و مشخصات مالکان این خودروها به تشخیص وزارت کشور به این شرکت اعلام شده و در نوبت تبدیل قرار می‌گیرند.
کارشناس صنعت انرژی، خاطرنشان کرد: افزود: در حال حاضر اجرای این طرح با شش شرکت پیمانکار و 279 کارگاه در سراسر کشور در حال اجراست. از میان 132هزار خودرو مشمول طرح رایگان گازسوز شدن خودروهای عمومی، 16 هزار و 400 خودرو تاکنون برای تبدیل نوبت گرفته‌اند و 15 هزار و 500 دستگاه خودرو عمومی نیز در حال انتخاب کارگاه هستند.
سال گذشته با پیگیری های متعددی که انجام شد و سازمان حمایت برای اولین بار بعد از بررسی مستندات هزینه های جایگاهها ، پیشنهاد خود را ارائه داد،  اما متأسفانه در کارگروه تعیین حق العمل که متشکل از وزارت نفت، سازمان برنامه و بودجه و سازمان حمایت هست، ارقام کمتری نسبت به ارقام پیشنهاد شده از سوی سازمان حمایت تصویب شد و در جایگاه های خصوصی که با سرمایه بخش خصوصی احداث شده، کارمزدی که می گیرند بسیار ناچیز است و اصلا صرفه اقتصادی برای آنها ندارد. و موضوع مالیات ارزش افزوده که پرداخت آن به عهده جایگاه ها گذاشته شده نیز به مشکلات جایگاهها اضافه شد.
با شرایطی که به وجود آمده اگر سیاست پرداخت کارمزد به جایگاه های CNG اصلاح نشود، علاوه بر اینکه هیج متقاضی جدیدی برای احداث جایگاههای CNG نخواهیم داشت، جایگاههای فعلی هم به تدریج  امکان عرضه CNG را از دست خواهند داد.
 زیرساخت دوگانه سوز کردن وجود دارد؟
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه