صنعت خودروسازی بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان مس جهان « اقتصاد سرآمد» بررسی می کند

آلومینیوم، جایگزینی مناسب در خودروسازی

گروه صنعت معدن تجارت - بر اساس تحقیق جدیدی که توسط مؤسسۀ بین المللی مس انجام گرفته بازار رو به رشد خودروهای برقی تأثیر چشمگیری بر تقاضای مس در طول دهه آینده خواهد گذاشت. این تحقیق تحت عنوان افزایش کاربرد مس در برقی سازی حمل و نقل و یکپارچگی ذخیرۀ انرژی توسط آی دی تک اکس هدایت شد و چشم انداز نوینی را در رابطه با نقش اساسی مس در صنعت خودروهای برقی فراهم می کند. خودروهای برقی مقدار زیادی مس را در باتری ها یشان و در سیم پیچ ها و چرخانه های مسی مورد استفاده در موتورهای الکتریکی به کار می برند. یک خودرو به تنهایی می تواند تا شش کیلومتر سیم کشی مسی داشته باشد. به گزارش اقتصادسرآمد، این فلز همچنین برای جعبه تقسیم‌های مورد استفاده برای وصل کردن قالبها و سلولها در بسته های باتری و در زیرساختهای شارژ دهی مورد نیاز است. در حالیکه بسیاری از خودروها از موتورهای درون سوزی استفاده می کنند که نیاز به تا 23 کیلوگرم مس دارند، تحقیق یاد شده به این نتیجه رسید که یک خودروی الکتریکی هیبریدی 40 کیلوگرم، یک خودروی الکتریکی هیبریدی دو شاخه ای 60 کیلوگرم، یک خودروی الکتریکی باتری دار 83 کیلوگرم، و یک اتوبوس الکتریکی هیبریدی 89 کیلوگرم از این فلز نیاز دارند. یک اتوبوس الکتریکی که با برق باتری کار می کند، بسته به اندازه باتری مورد استفاده اش، بین 224 تا 369 کیلوگرم مس احتیاج دارد.
براساس تجربه، مس بالاترین رسانایی را در میان فلزات غیر گرانبها دارد، و نقش مهمی را در تمام زمینه های تولید انرژی ایفاء می کند، اما این فلز اهمیت ویژه ای برای وسائل فنی با دوامی مانند خودروهای برقی در آینده دارد. مس کارایی و درجه اطمینان این خودروها را می افزاید و خودش یک ماده با دوام است.چراکه بدون از دست دادن خواص اش می تواند 100 درصد بازیافت شود. به همین دلیل، پیش بینی می شود که تقاضا برای خودروهای الکتریکی در طول دهه آینده به نحوی چشنگیر افزایش یابد، چون این فناوری رو به پیشرفت است، شکاف قیمت بین این خودروها و خودروهای بنزینی پر می شود و شارژر های الکتریکی بیشتری وارد بازار می شوند. تحقیق ما پیش بینی می کند که این افزایش، تقاضای مس برای اتومبیلها و اتوبوس های برقی را از 185 هزار تن در 2017 به 1.74 میلیون تن در 2027 ارتقاء خواهد داد. این نشانگر رشدی نه برابری در تقاضا است. اما باید دید خودروسازان ایرانی نیز در تامین این ماده موثر در این صنعت به راحتی دیگر کشورها می توانند عمل کنند؟
افزایش قیمت مس و تلاش برای انتخاب جایگزین 
در خودروسازی
علی ملا اکبری کارشناس صنعت مس کشورمان درخصوص اهمیت مس در خودروسازی به خبرنگار روزنامه اقتصاد سرآمد، گفت: مس در صنعت خودروسازی کاربرد بسیار دارد و با رشد تولید خودروهای برقی به حجم تولید مس مصرفی در این صنعت اضافه می‌شود، این در حالی است که افزایش نرخ مس باعث شده صنعت خودروسازی به دنبال جایگزینی برای این فلز باشد.
صنعت خودروسازی بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان مس جهان
وی تاکید کرد: صنعت خودروسازی از جمله بزرگترین مصرف‌کنندگان مس جهان است. در بسیاری از بخش‌های خودرو مانند رادیاتورها، موتورها، ترمزها و یاتاقان‌ها مس استفاده می‌شود. بنا به گفته انجمن جهانی مس، یک موتور احتراق داخلی، حدود نیمی از مسی را که در وسایل نقلیه هیبریدی یا الکتریکی وجود دارد استفاده می‌کند.
ملا اکبری یادآور شد: این اتفاق در شرایط می‌افتد که تولیدکنندگان خودرو به دنبال گزینه‌هایی هستند که آلایندگی و مصرف سوخت آنها کمتر باشد. این ویژگی‌ها در خودروهای هیبریدی و الکتریکی وجود دارند و در نتیجه، این دو گروه خودرو را گزینه‌های جذابی برای صنعت خودروسازی جهان در سال‌های پیش رو قرار می‌دهند؛ گزینه‌هایی که مصرف مس در آنها بالاتر از خودروهای کنونی است. 
آلومینیوم جایگزینی مناسب در صنعت خودروسازی
وی با ابراز تاسف از برخی تغییرات ایجاد شده برای استفاده از فلزات جایگزین در صنعت خودروسازی، تصریح کرد: روند جایگزینی مس با آلومینیوم در صنعت خودروسازی به دلیل ریسک(خطرپذیری)های منحصر به خود بسیار کند انجام می‌شود. از سویی دیگر مهندسان خودروساز نیز به دلیل مزایای چشمگیری که مس نسبت به آلومینیوم دارد هنوز ترجیح می‌دهند از مس استفاده کنند آن هم با توجه به قدمتی که مس در این صنعت به خود اختصاص داده است.
به نظر می‌رسد، افزایش قیمت مس، صنایع پرمصرف از جمله صنعت خودروسازی را به این فکر انداخته تا به بررسی جایگزینی مس با سایر فلزات یا مواد بپردازند چراکه نرخ این فلز سرخ در بازارهای جهانی نسبت به سایر فلزات پایه و برخی مواد قابل جایگزین، اختلاف چشمگیری دارد. در همین راستا مهم‌ترین جایگزین مس در صنایع مصرف‌کننده، فلز آلومینیوم با نرخ بسیار کمتر است. جایگزینی آلومینیوم که بیشتر در مصارف الکتریکی مس کاربرد دارد، می‌تواند حدود نیمی از مصارف مس را در این زمینه پوشش دهد. در صنعت خودروسازی بیشترین میزان مصرف مس در خودروهای احتراق داخلی، به دسته سیم و کابل باتری اختصاص دارد و آنچه در این بین جای ابهام دارد این است که آلومینیوم تا چه اندازه ظرفیت دارد که بتواند نیازهای این صنعت را در جایگاه مس پوشش دهد.
پژوهش‌ها نشان می‌دهد میزان کاهش مس مصرفی در ساخت خودروها در بیشترین حالت تا سال 2020 میلادی تنها حدود 800 گرم به ازای هر خودرو خواهد بود. در ارائه این رقم، راهبرد خودروسازان به منظور کاهش وزن خودروها نیز در نظر گرفته شده است.
 آلومینیوم، جایگزینی مناسب  در خودروسازی
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه