بررسی« اقتصاد سرآمد» از سرنوشت نفت ایران 1400

سیگنال‌های مثبت نفتی پاستورنشینان

گروه انرژی - به اعتقاد آژانس بین المللی انرژی انتظار می رود فقط در ماه های آخر سال 2021 مسافرت ها دوباره رونق بگیرند و به سطح قبل از شیوع کرونا باز گردند با این حال هنوز هم تقاضا برای مسافرت های هوایی در سال 2021 نسبت به سال 2019 پایین خواهد بود. آژانس بین المللی انرژی در گزارش «بررسی 2021 انرژی جهانی» به ارزیابی اثرات بهبود اقتصادی بر تقاضای انرژی و انتشارات CO2 در دنیا پرداخته است. آژانس می گوید که کاهش تقاضای سوخت برای تمامی انواع سوخت ها به یک نسبت رخ نداده است. نفت بیشترین صدمه را از این کاهش تقاضا دیده است و از این رو قرنطینه های باعث شده است که تقاضا برای سوخت حمل و نقل به شدت کاهش یابد و نسبت به سطح سال 2019 تا 14 درصد افت نشان دهد.  در پیک کاهش تقاضا در ماه آوریل، تقاضای جهانی نفت 20 درصد کمتر از سطح تقاضا در دوران پیش از بحران بود.به گزارش اقتصاد سرآمد، به طور کلی در طول سال 2020 تقاضا برای نفت تا 9 درصد کاهش یافت. آژانس معتقد است که حتی با بهبود اقتصادی هم تقاضا برای نفت 3 درصد کمتر از سطح تقاضا در سال 2019 خواهد بود.  انتظار می رود فقط در ماه های آخر سال 2021 مسافرت ها دوباره رونق بگیرند و به سطح قبل از شیوع کرونا باز گردند با این حال هنوز هم تقاضا برای مسافرت های هوایی در سال 2021 نسبت به سال 2019 پایین خواهد بود. در این بین فقط آسیا و به ویژه چین است که تقاضای نفت به سطح پیش از کرونا بازگشته است. در سال 2020 تقاضا برای زغال سنگ هم تا 220 میلیون تم معادل زغال سنگ با حدود 4 درصد کاهش داشت. بیشترین میزان کاهش هم در بخش تولید برق در کشورهای توسعه یافته بود به طوری که شاهد کاهش 15 درصدی تقاضا برای رغال سنگ در این منطقه بودیم. این میزان کاهش تقاضا تقریبا به اندازه نصف کاهش تقاضای جهانی زغال سنگ است.
سرنوشت نفت ایران در سال جاری
علی امامی میبدی کارشناس مسایل اقتصاد انرژی در گفت و گو با روزنامه اقتصادسرآمد، در خصوص سرنوشت نفت ایران در سال جاری به خبرنگار ما، گفت: دولت در لایحه بودجه 1400 طوری روی فروش طلای سیاه حساب باز کرده و بر واقع بینانه بودن آن تاکید کرده است که از یک سو امید آن می‌رود اگر تحریم‌ها هم به طور کامل لغو نشد، حداقل از فشار آن کاسته شود و از سوی دیگر بیم آن است که امکان فروش نفت طبق پیش‌بینی وجود نداشته باشد و کسری بودجه گریبان کشور را بگیرد.
نگاه خوشبینانه دولت به قیمت نفت 
در سال 1400
وی در ادامه با اشاره به این مطلب که، عده‌ای معتقدند نگاه دولت بسیار خوش‌بینانه بوده و احتمال کسری بودجه چشم‌گیری را برای دولت پیش بینی کردند، افزود: عده‌ای دیگر اما این میزان را دور از دسترس نمی‌دانند و بر این باورند که با روی کار آمدن دولت جدید در آمریکا، احتمال بازگشت نفت ایران به بازارهای جهانی وجود دارد. در این میان اما کارشناسانی هستند که جدا از نگاه سیاسی، به این موضوع با دید فنی نگاه می‌کنند و اعتقاد دارند بازار جهانی از نظر تقاضا، جایی برای نفت ایران ندارد و در مقابل این افراد، عده‌ای هستند که می‍گویند مشتریان سنتی نفت ایران جایگزینی برای آن پیدا نکرده‌اند و همچنان چشم انتظار بازگشت نفت ایران هستند.
سیگنال‌های مثبت پاستورنشینان
این استاد دانشگاه علامه تصریح کرد: به طور کلی باید گفت پاستورنشینان سیگنال‌های مثبتی از فروش نفت ارائه کرده‌اند. برای مثال روحانی در بخش دیگر سخنان خود اعلام کرده است که « به دلیل تحریم های قبل از برجام، تولید و فروش نفت با محدودیت‌ها روبرو شد ولی با عملی شدن برجام و رفع تحریم ها، توانستیم در مدت کوتاهی فروش نفت را به بیش از دو میلیون بشکه برسانیم و با وجود ابزار های عملیاتی و تجربه های ارزنده، امروز هم این آمادگی برای افزایش سریع تولید نفت بیشتر وجود دارد. این هم در صورتی است که با کارشکنی کشورهای تولید کننده نفت نباشیم.
با این تفاسیر، پیش از این سه موسسه بین‌المللی میزان بازگشت صادرات نفت ایران را در صورت موفق شدن بایدن در انتخابات آمریکا بررسی کردند. بر این اساس، مجمع بین‌المللی انرژی گفته بود تولید ایران به سرعت در این سناریو که اکنون محقق شده، بازیابی می‌شود و میزان صادرات ایران به 2 میلیون بشکه در روز خواهد رسید. بانک ژاپنی MUFG نیز در این باره ادعا کرده بود ایران در صورت پیروزی بایدن می‌تواند تا پایان 2021 سطح صادرات خود را به 4/2میلیون بشکه در روز برساند.
نشریه پلتس هم معتقد است ایران در یک سال حدود 5/1میلیون بشکه نفت را به بازار باز خواهد گرداند. این سه پیش‌بینی قبل از پیروزی بایدن انجام شده‌اند اما جی‌پی‌مورگان اخیرا گفته صادرات نفت ایران در سال آینده میلادی می‌تواند به 2/1 میلیون بشکه در روز برسد مشروط بر اینکه توافقی بین تهران و واشنگتن صورت گیرد. موضوع دیگری که مطرح است اینکه اگر مانعی هم برای فروش نفت ایران نباشد، بازار که اکنون برای رساندن سطح تقاضا به سطح پیش از شیوع کرونا دست و پنجه نرم می‌کند پذیرای بشکه‌های ایران خواهد بود یا خیر. مخصوصا اینکه انتظار نمی‌رود بازگشت کامل تقاضا در سال 2021 رخ دهد.  
 سیگنال‌های  مثبت  نفتی پاستورنشینان
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه