از پورشه‌سواران تا چهره‌ها، در صف خدمت به معلولان

تاکسی اینترنتی «هشت» اولین تاکسی خیریه دنیا

گروه جامعه - همراه با پیرمرد ویلچری و همسرش در حاشیه اتوبان ایستاده بودیم که خانم جوانی با خودروی 3 میلیاردی‌اش کنارمان توقف کرد و تا فهمید ماشین گیرشان نیامده، گفت: «اجازه می‌دهید من برسانم‌شان؟» گفتم: آخه ویلچر، ماشین شما... گفت: «خواهش می‌کنم. شاید با کمک به این عزیزان، حال خودم هم خوب شود». ایده تاکسی اینترنتی خیریه همان‌ جا متولد شد. با خودم گفتم: مردم می‌توانند مشکل حمل‌ونقل معلولان را حل کنند.
به گزارش اقتصادسرآمد، مریم شریفی با تهیه گزارشی در فارس به چگونگی طرح و اجرای ایده تاکسی معلولان پرداخته است که اقتصادسرآمد با گزدیده ای از این گزارش آورده است: می‌گویند خلاقیت انسان‌های خوش‌فکر در دل مشکلات و تنگناها و محرومیت‌ها شکوفا می‌شود. حالا اگر مهربانی و نوعدوستی و دریادلی هم چاشنی این خوش‌فکری شود، حتماً عیار محصول خلاقانه‌ای که به دست می‌آید، به مراتب بالاتر می‌رود. حکایت فعالیت‌های نوآورانه و مؤثر «یوسف اصلانی» و رفقا در خدمت‌رسانی به فرزندان ایتام و معلول، حکایت همین تلفیق زیبا میان خوش‌فکری و خوش‌قلبی است. هنوز خبر خوش آقا یوسف درباره رسیدن پروژه ساخت مجتمع بزرگ ورزشی درمانی معلولان بهشت امام رضا (ع) به ایستگاه بهره‌برداری، تازه بود که انتشار خبر جدیدی از حرکت‌های ابتکاری او و دوستانش، تحسین همه علاقه‌مندان فعالیت‌های خیرخواهانه را برانگیخت.
طراحی اولین تاکسی اینترنتی خیریه دنیا ویژه خدمت‌رسانی به معلولان، همان حرکت جدیدی بود که چراغ امید را در دل بسیاری از معلولان جامعه و خانواده‌هایشان روشن کرد؛ همان شهروندان فراموش‌شده‌ای که به دلیل مشکلات حمل‌ونقل، ماه‌ها و حتی سال‌هاست در قفس خانه حبس شده‌اند... برای معرفی این تاکسی اینترنتی منحصربفرد که با خوش‌ذوقی بانی جوانش به نام تاکسی اینترنتی «هشت» مزین شده، هیچ مناسبتی مبارک‌تر از میلاد امام هشتم، حضرت علی بن موسی الرضا (ع) نیست. به همین بهانه، به سراغ یوسف اصلانی، مدیر و مؤسس خیریه بهشت امام رضا (ع) رفتیم تا برایمان از ویژگی‌های اولین تاکسی اینترنتی خیریه دنیا بگوید.
ایده اولین تاکسی اینترنتی خیریه دنیا، کنار اتوبان متولد شد!
«در این سال‌ها ما به تمام مشکلات معلولان فکر کرده‌بودیم و به لطف خدا و با کمک مردم، با ساخت مجتمع بهشت امام رضا (ع) در حد توان خودمان برای رفع این مشکلات تلاش کردیم. فقط در زمینه رفع مشکل حمل‌ونقل معلولان عزیز فعالیتی انجام نداده‌بودیم که سال گذشته یک اتفاق باعث شد با مطرح کردن ایده اولین تاکسی اینترنتی خیریه دنیا، در این زمینه هم ورود کنیم.» آقا یوسف 43 ساله از اتفاقی که جرقه تولد تاکسی اینترنتی منحصربفرد داستان ما را زد، اینطور می‌گوید: «یک روز در اتوبان همت، خانم سن‌وسال‌داری را دیدم که داشت در حاشیه اتوبان، ویلچر همسرش را هل می‌داد! ماجرا این بود که این عزیزان از یک شهر دور برای درمان به بیمارستان میلاد مراجعه کرده‌بودند و با یک آدرس اشتباهی، بعد از خروج از بیمارستان، سرگردان شده‌بودند. در اطراف بیمارستان موفق به ماشین گرفتن نشده بودند و با توجه به اینکه در اتوبان هم خودرویی توقف نمی‌کرد، مستأصل شده بودند.
... و حالا، اپلیکیشن تاکسی اینترنتی خیریه «هشت» در خدمت شماست
«بالاخره به این نتیجه رسیدم که در قالب همین تاکسی اینترنتی‌های موجود، می‌توانیم سامانه‌ای طراحی کنیم که به‌صورت خیریه، کار حمل‌ونقل معلولان از طریق آن انجام شود. بعد از تحقیق و پرس‌وجو، یک تیم حرفه‌ای کاردرست آمدند و اپلیکیشن موردنیاز برای این کار را طراحی کردند. حدود 2 و نیم میلیارد تومان، صرف طراحی این اپلیکیشن و کال سنترهای پشتیبانی آن شده‌است. برای این منظور، حدود 30 کال سنتر طراحی شده و قرار است خود عزیزان معلول پشت تلفن‌های این سامانه نشسته و کار هدایت و پشتیبانی سفرها را انجام دهند.»
اما ساز و کار فعالیت این تاکسی اینترنتی منحصربفرد چطور است؟ می‌پرسم و آقا یوسف در جواب می‌گوید: «ساز و کار این اپلیکیشن که به برکت امام رضا (ع) نام آن را تاکسی اینترنتی «هشت» گذاشته‌ایم، کاملاً شبیه اپ‌های حمل‌ونقل موجود است. هم معلول عزیز و هم رانندگان داوطلب، آن را روی گوشی‌هایشان نصب می‌کنند و فرآیند درخواست خودرو و انجام سرویس از طریق آن انجام می‌گیرد. فقط 2 تفاوت وجود دارد؛ اول اینکه تمام مردم می‌توانند با هر نوع خودرویی؛ از وانت و پراید گرفته تا تویوتا و بنز و پورشه در این سامانه ثبت‌نام و اعلام آمادگی کنند، همچنان‌که در همین مدت از تمام این مدل خودروها، متقاضی داوطلب داشته‌ایم. تفاوت دوم این است که جامعه هدف این اپلیکیشن یعنی مسافرانش، فقط معلولان عزیز هستند.»
با 2 ساعت در هفته، می‌توانید عضو خانواده راننده‌های «هشت» باشید
احتمالاً خیلی‌ها مشتاق شده‌اند به این کار خیر زیبا ملحق و در حمل‌ونقل معلولان عزیز سهیم شوند اما نگران‌اند برنامه‌ها و مشغله‌های روزانه، مانع این فعالیت خیرخواهانه‌شان باشد. آقا یوسف خیال این راننده‌های خوش‌قلب را راحت می‌کند و می‌گوید: «هیچ محدودیتی در این زمینه وجود ندارد. شما به‌عنوان راننده داوطلب می‌توانید اعلام کنید هفته‌ای 2 ساعت امکان همکاری با تاکسی اینترنتی هشت را دارید یا حتی فقط در حد انجام یک سرویس. ما با کمال میل از شما و همکاری ارزشمندتان استقبال می‌کنیم. مثلاً در مسیر محل کار تا منزل، تصمیم می‌گیرید یک فرد معلول را هم به مقصد برسانید. هر روز یک ساعته به منزل می‌رسیدید، این بار نیم ساعت دیرتر می‌رسید. همین. حالا ممکن است در پایان این سرویس دلی، آنقدر حال خوبی پیدا کنید که دلتان بخواهد یک درخواست دیگر را هم تأیید کنید و واسطه به مقصد رسیدن یک معلول دیگر هم بشوید. بدون شک، آن روز شما با روحیه‌ای متفاوت به خانه خواهید رفت و این حال خوب، در کیفیت روابط‌تان با اعضای خانواده هم خودش را نشان خواهد داد چون شما یک حرکت زیبا انجام داده‌اید و یک انرژی مثبت خاص از دنیا گرفته‌اید.
راننده عزیز خیّر! بفرمایید مهمانی امام رضا(ع)...
حالا که با توضیحات جوان مبتکر تاکسی اینترنتی خیریه هشت، معلوم می‌شود هرگونه گردش مالی میان مسافران و رانندگان این سامانه تاکسی خاص منتفی است، او لبخندبرلب از پیش‌بینی یک ظرفیت ویژه و غافلگیرکننده در این تاکسی اینترنتی خیریه خبر می‌دهد: «ما در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی و تقدیر از حرکت زیبای عزیزانی که برای رانندگی معلولان داوطلب می‌شوند، مجموعه‌ای از مشوق‌های معنوی تدارک دیده‌ایم. مثلاً اینطور است که بعد از 200 سفر رایگان راننده «الف»، با ایشان تماس می‌گیریم و می‌گوییم: «به پاس این محبت بی‌دریغ، شما 2 روز مهمان امام رضا (ع) هستید.» این راننده عزیز و خانواده‌اش، تمام هزینه‌های سفر و هتل و... را مهمان ما هستند. 2 روز مهمانی حرم حضرت معصومه (س)، 2 روز سفر شمال کشور و... از دیگر هدایای معنوی ما به این عزیزان است. البته باز هم هیچ‌گونه پولی رد و بدل نمی‌شود. ما با مدیریت هتل‌ها، اماکن تفریحی و ورزشی، رستوران‌ها و ... صحبت کرده‌ایم و آن ها هم با اطلاع از فرآیند فعالیت تاکسی اینترنتی هشت، با ما همراه شده‌اند. مثلاً مدیریت چند هتل در مشهد موافقت کرده‌اند چند شب در سال، با اختصاص 2 اتاقشان برای تقدیر از رانندگان داوطلب، در این حرکت سهیم شوند.»
رانندگان و مسافران تاکسی اینترنتی خیریه هشت چطور شناسایی می‌شوند؟
«علاقه‌مندان می‌توانند با شماره‌گیری کد دستوری #88*780* اپلیکیشن تاکسی اینترنتی هشت را روی گوشی‌شان نصب و در این طرح ثبت‌نام کنند. خوب است بدانید در همین مدت کوتاه چند هفته‌ای بعد از معرفی اولیه این طرح، حدود 20 هزار نفر به‌عنوان راننده داوطلب در اپلیکیشن ما ثبت‌نام کرده‌اند. با افتتاح رسمی و تبلیغات بیشتر، حتماً این تعداد چندین برابر خواهد شد و دیگر آن ماجرای غم‌انگیز تمام می‌شود. دیگر هیچ پدربزرگ و مادربزرگ ناتوانی، هیچ معلول و هیچ نابینایی به دلیل مشکل حمل‌ونقل از خدمات درمانی و حضور در اجتماع و مراکز ورزشی و تفریحی محروم نخواهد شد.»
 تاکسی اینترنتی «هشت»  اولین تاکسی خیریه دنیا
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه