واکاوی «اقتصادسرآمد» از انتخاب قالیباف برای مسند مجلس شورای اسلامی

سردار چگونه رییس شد

گروه مجلس- بالاخره محمدباقر قالیباف منتخب مردم تهران با ۲۳۰ رأی وکلای ملت رئیس مجلس یازدهم شورای اسلامی شد. وی توانست گوی سبقت را از مصطفی میرسلیم دیگر نامزد احراز این سمت برباید و برای چهار سال بر صندلی ریاست مجلس تکیه بزند. به نظر می رسد انتخاب شهردار اسبق برای ریاست مجلس از سوی هم طیفان وی دور از ذهن نبوده باشد. محمدباقر قالیباف که سرلیست خدمت در تهران بود توانست همراه لیست خود وارد مجلس یازدهم شود و بر اساس یک قانون نانوشته سرلیست منتخب نمانیدگان برای کرسی ریاست می شود البته این اتفاق در خصوص عارف در مجلس دهم نیفتاد همو که ریاست لیست امید را داشت.
به گزارش اقتصادسرآمد، محمد باقر قالیباف در اولین رایزنی سیاسی خارجی خود با همتای ترکش گفتگو کرد. در ابتدای این گفت‌وگوی تلفنی خود با رئیس مجلس ملی ترکیه با اشاره به مشترکات دو کشور گفت :  همواره  روابطی دوستانه در بالاترین سطح  میان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ترکیه برقرار بوده است. وی در ادامه افزود:  مجلس شورای اسلامی از هرگونه اقدامی در جهت گسترش و توسعه مناسبات فیمابین استقبال و حمایت می کند .
رییس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اهمیت توسعه همکاری های اقتصادی دو کشور افزود: به دلیل اهمیت  روابط دو کشور ان شاءالله بزودی گروه دوستی-پارلمانی  ایران و ترکیه در مجلس شورای اسلامی تشکیل خواهد شد.محمد باقر قالیباف در سال 84 بعد از نامه ای که برای مقام معظم رهبری نوشت از فرماندهی نیروی انتظامی استعفا داد تا بتواند لباس نظامی را از تن به در کرده و ردای سیاست بپوشد. او در انتخابات نهم ریاست جمهوری در کنار محمود احمدی نژاد شهردار وقت پایتخت و البته وزنه ای چون آیت الله هاشمی رفسنجانی وارد گود رقابت های انتخاباتی شد. حضور وی  در آن زمان به یکباره برای نامزدی ریاست جمهوری بسیارعجیب می نمود، بسیاری به او توصیه کردند که سردار باید ابتدا مشق سیاست کند آنگاه وارد چنین فضایی شود. انتخابات ریاست جمهوری پایان یافت و بر خلاف انتظارها شهردار گمنام پایتخت رییس جمهور شد. البته فرمانده مستعفی نیروی انتظامی هم خوش درخشید و بعد از دو نفر اول، نفر سوم شد.بعد از انتخابات سال 84قالیباف به عنوان شهردار پایتخت انتخاب و شد کلید دار بهشت! به نظر می رسید که شهرداری پایتخت سکوی پرتاب به سمت پاستور باشد. محمد باقر قالیباف که دیگر به تدریج به لباس سیاست عادت کرده بود به سازندگی شهر تهران مشغول شد و ترجیح داد در انتخابات 88 شرکت نکند و خود را از فضای ملتهب سیاسی آن روزها دور نگه دارد. در نهایت بار دیگر وی در انتخابات یازدهم کاندیدا شد اما باز هم شاهین اقبال بر دوش وی ننشست و این بار مردی اعتدال گرا وارد کاخ پاستور شد. شهردار بار دیگر توسط اعضای شورا به برای کلید داری پایتخت انتخاب شد و تا انتخابات سال 96 در این سمت ماند. قالیباف بار دیگر در انتخابات 96 هم نامزد شد و در کنار چند کاندیدای دیگر از طیف سیاسی خود قرار گرفت اما این بار نیز بر اساس قانون نانوشته دو دوره بودن رییس جمهور شانس خود را امتحان کرد. شورای شهرنیز با هم زمان با انتخابات ریاست جمهوری تغییر کرد و هم طیفان سردار از شورا خارج شدند و وی نیز از شهرداری کنار کشید.
شهردار اسبق به جز چند بار کمتر در انظار ظاهر و در معرض دید رسانه ها ظاهر شد. زمزمه های حضور وی برای انتخابات مجلس به گوش می رسید و البته درست بود چرا که وی با لیست خدمت از تهران وارد مجلس شد و گمانه زنی ها برای انتخاب وی به عنوان رییس قوه مقننه نیز به واقعیت پیوست. 
محمد باقر قالیباف برای مردم پایتخت چهره ای شناخته شده است. حضور شهردار در دل آتش در لحظات سخت در هنگامه آب گرفتگی متر، ریزش پلاسکو و سایر اتفاقاتی که پایتخت با آن دست به گریبان بوده از ذهن مردم تهران زدوده نمی شود.
انتخاب وی به عنوان رییس قوه مقننه در واقع کلید ورود جدی وی به عرصه سیاسی است. باید دید شهردار اسبق در بهارستان نیز مانند بهشت همچنان می تواند خاطره ای خوش برای مردم به یادگار بگذارد؟ شاید وی در سال 1400 بار دیگر بخت خود را برای ورود به ساختمان پاستور بیازماید و مردم به وی برای ورودش به ساختمان پاستور
اعتماد کنند.
سردار چگونه رییس شد
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه