گزارش «قتصادسرآمد» از چالش پشت پرده در سازمان ملل در خصوص تحریم های ایران

نبض برجام در دست مسکو و پکن

گروه سیاسی- ایران از ۲۷ مهرماه پیش رو بر اساس آنچه در قطعنامه ۲۲۳۱ سازمان ملل توافق شده است، می‌تواند به طور قانونی تسلیحات نظامی مورد نیاز خود را از سایر کشورها خریداری کند و کشورهای دیگر هم منعی برای فروش سلاح‌های غیرممنوعه به ایران ندارند. لغو تحریم تسلیحاتی یکی از جنجالی‌ترین مشخصه‌های توافق هسته‌ای است که می‌تواند حساسیت‌های حاکم بر چرخه انتخاباتی واشنگتن را دوچندان کند. از این رو چنان که پیداست، امریکا تصمیم گرفته ۱۵ عضو شورای امنیت را برای تمدید و تشدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران تحت فشار بگذارد و به این ترتیب جنگ دشواری را در شورای امنیت به راه بیندازد. امریکا برای بردن این جنگ نیاز دارد که قطعنامه پیشنهادی‌اش برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی به تأیید ۹ عضو شورای امنیت برسد به شرط آنکه هیچ کدام از ۴ عضو دیگر دائمی شورا اعم از چین، روسیه، فرانسه یا بریتانیا آن را وتو نکنند. 
به گزارش اقتصادسرآمد، روسیه و چین با زیاده‌خواهی آمریکا در تقلا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران مخالفت کردند. وانگ‌یی وزیر امور خارجه چین روز دوشنبه 18 خرداد (7 ژوئن) به آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل و نیکولاس ده ریویر نماینده فرانسه در سازمان ملل و ریاست دوره‌ای شورای امنیت، نامه‌ای را درباره برنامه هسته‌ای ایران ارسال کرد و خواستار توزیع آن به عنوان سند رسمی میان اعضای شورای امنیت شد.در عین حال سرگئی لاوروف هم در قسمتی از نامه خود به حکم دادگاه کیفری بین‌المللی در سال 1971 استناد کرده که بر اساس آن اگر طرف قرارداد، تعهدات خود را واگذار و یا از تکمیل آن خودداری کند دیگر نباید انتظار حفظ حقوق خود را داشته باشد. در سوی مقابل انگلیس، فرانسه، آلمان و اتحادیه اروپا با آمریکا درباره تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران همصدا شده‌اند.
طی یک هفته گذشته در گام نخست آژانس بین المللی انرژی اتمی ۱۶ خردادماه، تازه‌ترین گزارش خود درباره فعالیت‌های هسته ای را منتشر کرد و آمریکا این گزارش را نشانه عدم پایبندی ایران به توافق هسته ای قلمداد کرد. در مرحله بعد کمیته مطالعاتی جمهوریخواه (RSC) در کنگره آمریکا از تدوین طرح ۱۲۰ صفحه ای موسوم به طرح جامع  خبر داد که هرچند تنوع اقدامات طراحی شده در آن از فعال سازی مکانیسم ماشه در برجام تا اعمال تحریم علیه فرمانده هوافضای سپاه پاسداران گسترده، اما بند جالب توجه در این بسته جامع تحریمی، تمدید تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران است.
پس از انتشار گزارش آژانس و بهره برداری محافل رسانه ای به ویژه رسانه‌های رژیم صهیونیستی از این موضوع، سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل و سایر سازمان‌های بین المللی مستقر در وین، با ارسال نامه‌ای به مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره رفتار غیرقانونی و متخلفانه آمریکا در قبال تعهدات بین المللی خود در حوزه همکاری‌های هسته‌ای و ایجاد ممانعت در این زمینه، این اقدامات را مغایر با اساسنامه آژانس، معاهده عدم اشاعه، قطعنامه‌های کنفرانس عمومی آژانس، برجام، و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت خواند. «کاظم غریب آبادی» با تاکید بر اینکه ایران محق است تا اقدامات جبرانی را در قبال این شرایط اتخاذ نماید، از اعضای آژانس خواست تا به مسوولیت خود برای واکنش مناسب به این اقدامات غیرقانونی آمریکا عمل نمایند.
در این خصوص، دیاکو حسینی تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل می گوید: همچنین امروز یک جدال پشت پرده و نادیدنی در سازمان ملل و شورای امنیت در جریان است که بتوانند ایران را به تصور خودشان منزوی‌تر از آنچه که هست، کنند. آنها تلاش دارند در آنجا از امکان تحریم تسلیحاتی و در این طرف [شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی] از پیگیری صلح‌آمیز فعالیت‌های هسته‌ای ایران جلوگیری کنند این دو با هم، مجموعا نگاه آمریکا است که می‌خواهد آن منتج به زانو افتادن و یا تن دادن ایران به توافق جدید با دولت ترامپ شود.
نبض برجام  در دست مسکو و پکن
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه