هشدارهایی که نادیده گرفته می شود؛ «اقتصادسرآمد» بررسی می کند

دلالان در کمین بازار برنج

گروه صنعت، تولید و تجارت- داستان این برنج قوت لایموت مردم دراد به قصه پر غصه ای به مثابه سایر کالاهای اساسی زندگی مردم تبدیل می شود. معلوم نیست متولیان به چه کار مشغول اند! چندی قبل دبیر انجمن واردکنندگان برنج کشور گفته بود: واردات برنج نباید متوقف شود چرا که شش دهک جامعه برنج خارجی مصرف می کنند و توان خرید برنج ایرانی ندارند.حدود ۱۸۰ هزارتن برنج مشکل ترخیص پیدا کرده بود که نزدیک به ۱۰۰ هزارتن آن ترخیص شده و هنوز ۸۰ هزارتن برنج در بنادر باقی مانده است.
به گزارش اقتصادسرآمد، اکنون بار دیگر این مقام مسئول با زنهار به مسئولان برای جلوگیری از یک بحران می گوید: کمبود برنج خارجی در بازار باعث می شود دلالان از شرایط سو استفاده کنند؛ به طوری که یا برنج را از شالیکاران ارزانتر خریداری می کنند و یا قیمت آن را برای مصرف کننده بالا می برند.
مسیح کشاورز با بیان اینکه سه مولفه قیمت جهانی، نرخ ارز و مجموع سود و عوارض گمرکی و سایر هزینه ها در قیمت تمام شده کالاهای وارداتی موثر است، گفت: قیمت جهانی برنج رو به کاهش است اما در کشور مشکل افزایش نرخ ارز و هزینه های مربوط به انبار داری وجود دارد که اثرات خود را بر قیمت تمام شده برنج وارداتی می گذارند.
وی اضافه کرد: ارز نیمایی ۱۴ هزارتومانی در حال حاضر به حدود ۲۰ هزارتومان رسیده است و خواهش کردیم که هرچه سریعتر برای ترخیص برنج های  رسوبی در گمرکات ارز تخصیص داده شود تا  این محموله ها بیش از این مشمول سایر هزینه ها از جمله انبارداری و دموراژ نشوند.
دبیر انجمن واردکنندگان برنج با اشاره به اینکه زمانی که ارز نیمایی ۱۴ هزارتومان بود برنج خارجی در بازار کیلویی ۱۶ هزارتومان فروخته می شد، اظهار کرد:در حال حاضر با افزایش نرخ ارز نیمایی قیمت برنج خارجی در بازار ۱۸ تا ۲۰ هزارتومان است. یعنی بسته به نوع ارزی که با آن برنج خریداری می شود قیمت ها در این بازه متغییر است.
وی تصریح کرد: گفته می شود که واردات برنج هیچ تاثیری بر قیمت برنج ایرانی ندارد و از طرفی واردات به اندازه کافی  انجام شده و همچنین برنج خارجی در بازار وجود ندارد. این حرف ها آدرس های غلطی است که توسط دلالان مطرح می شود، زیرا می توانند از این طریق برنج را از شالیکاران ارزانتر خریداری کنند و از طرفی اعلام کنند که فقط برنج ایرانی در بازار است و قیمت ها را بالا ببرند.
 کشاورز در ادامه با بیان اینکه سهم برنج خارجی در بازار جداست ولی با این تفاسیر کمبود برنج خارجی در بازار باعث می شود دلالان از شرایط سو استفاده کنند، گفت: اگر برنج خارجی در کشور به اندازه کافی باشد از شدت افزایش قیمت برنج ایرانی می کاهد. اما اگر این اتفاق رخ ندهد قیمت برنج ایرانی افزایش می یابد و تولیدکنندگان  و مصرف کنندگان آسیب می بینند. به عبارت دیگر افزایش قیمت برنج ایرانی بسیاری از مصرف کنندگان این برنج را به سمت مصرف برنج خارجی سوق می دهد.
حالا مسئولان می گویند که به دلیل کاهش ۵۰ درصدی ترخیص برنج در پنج ماهه اول امسال، در راستای تنظیم بازار این محصول، در مصوبات اخیر ستاد تنظیم بازار برای رفع مشکل رسوبی برنج‌های وارداتی در گمرکات کشور تصمیماتی اتخاذ شده و بر اساس آن با توجه به اختیارات وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) واردکنندگان موظف شدند با توجه به محدودیت‌های ارزی و تاثیر آن بر فرایندهای ترخیص، از صدور سوئیفت و انتقال ارز، حداکثر ظرف مدت ۱۰ روز کالای خود را از بنادر خارج کنند.
قرار بود از اول مردادماه واردات برنج به صورت فصلی ممنوع شود، با تصمیم ستاد تنظیم بازار به اول شهریورماه موکول شد. براین اساس از اول شهریور تا اول آبان‌ماه واردات و ترخیص برنج ممنوع است، اما در مصوبات نود و ششمین جلسه کارگروه تنظیم بازار به کاهش حدود ۵۰ درصدی ترخیص برنج و افزایش بیش از سه برابری نیاز ریالی واردات این محصول در پنج ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل اشاره و برای حل مشکل رسوبی برنج‌های وارداتی، مقرر شده که محموله‌های برنج وارداتی رسوبی بنادر که تا قبل از ۳۱ مرداد وارد بنادر و گمرکات شده (دارای قبض انبار یا اعلامیه ورود) باید بدون هرگونه محدودیتی تخصیص و تامین ارز شود و ترخیص آن‌ها مشمول ممنوعیت نیست. ترخیص ثبت سفارشهایی که تا قبل از ۳۱  مرداد ارز آن‌ها تامین و حواله شده نیز مشمول ممنوعیت فصلی نیست.
درباره محموله‌های ترخیص درصدی نیز که ۸۶ میلیون دلار برآورد شده، مقرر شد که بخش ترخیص نشده آن تا پایان ۲۹ اسفند ۱۳۹۸،  به دلیل اینکه قیمت حاشیه بازار در سال  ۱۳۹۸ زیر قیمت مصوب بود، مشروط به درج اطلاعات فروش در سامانه جامع تجارت و عرضه در شبکه توزیع مجاز،   بدون هر گونه محدودیتی از جمله کد رهگیری بانک با مجوز شرکت بازرگانی دولتی ایران به مقصد انبارهای اعلامی شرکت مذکور ترخیص و تحویل شود.
 دلالان در کمین بازار برنج
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه