وام ودیعه مسکن دولت باز هم در شهرهای کوچک توان اجاره خانه را به مستاجران نمی دهد

وام بلا استفاده!

گروه راه و مسکن- بازار اجاره مسکن در ماه‌های اردیبهشت و خرداد امسال با رشد سنگین همراه بود که درنتیجه آن ستاد ملی مبارزه با کرونا تصویب ‏کرد تا برای اجاره بها در کشور صرفاً برای اجاره نامه‌های تمدیدی، سقف قیمتی تعیین شود؛ بر اساس این مصوبه، در تهران ‏موجران مکلف شدند اولاً اجاره نامه‌های موجود را با مستأجران برای یک سال دیگر تمدید کنند و ثانیاً می‌بایست در صورت تمدید، ‏حداکثر ۲۵ درصد به رقم سال گذشته اضافه کنند.‏
به گزارش اقتصاسرآمد، پس از آن بود که محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در نیمه نخست تیرماه مدعی شد با این اقدام آرامش به بازار اجاره مسکن ‏بازگشته است.‏ 
به نظر می‌رسد با توجه به اثرگذاری بازار مسکن تهران و دیگر کلانشهرها بر شهرهای پیرامونی، در نظر گرفتن وام ودیعه ۱۵ ‏میلیونی برای این شهرها، مستأجران را مستأصل کرده است.‏
اخبار و اطلاعات نشان‌دهنده ایجاد آرامش نسبی در بازار اجاره‌بهاست و لجام گسیختگی‌های پیشین در بازار اجاره وجود ندارد. وبسایت‌هایی که پیش‌تر و بدون‌ملاحظه و سند، نرخ‌های کاذب اعلام می‌کردند، هم اکنون کنترل شده و هم اکنون التهاب موجود در جامعه در خصوص اجاره بها، تا حدی کنترل شده است.
این اظهار نظر وزیر راه و شهرسازی در حالی بود که در پایان مرداد ماه امسال گزارش بانک مرکزی از افزایش ۲۷ درصدی اجاره بها در تهران خبر داد؛ به خصوص که به دلیل مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا که ثبت قراردادهای اجاره مسکن در دفاتر مشاوران املاک و دریافت کد رهگیری را الزام‌آور کرده بود، آمار بانک مرکزی می‌تواند به واقعیت نزدیک‌تر باشد.
محمود محمودزاده، معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی نیز از افزایش ۸۰۰ درصدی ثبت کد رهگیری در سامانه معاملات اتحادیه مشاوران املاک در پی الزام به ثبت اجاره‌نامه‌ها در این سامانه با مصوبه ستاد ملی بارزه با کرونا خبر داده بود.
علاوه بر این، وزیر راه و شهرسازی همچنین به تازگی مدعی شده است که ۸۹ درصد از اسباب کشی‌ها با مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا در حوزه اجاره متوقف شده است و مصوبه نقش مؤثری در ایجاد ثبات در بازار اجاره داشته است.
مشخص نیست وزیر راه و شهرسازی به استناد چه آماری و به نقل از کدام مرجع قانونی، این آمار را ارائه داده است هنوز این ادعای وزیر راه و شهرسازی از سوی نهادهای ذی‌ربط از جمله اتحادیه حمل و نقل بار درون شهری تهران تأیید یا رد نشده است.
وی در پاسخ به پرسش درباره اینکه جرا به اهالی شهر ری وام ۱۵ میلیون تومانی می‌دهند نه ۵۰ میلیونی؟ گفت: شهر ری منطقه ۲۰ شهرداری تهران است و این موضوع را پیگیری می‌کنم.
حاکی است مشکلی که برای اهالی شهرری رخ داده، برای سایر شهروندان شهرهای حاشیه‌ای پایتخت و کرج نیز اتفاق افتاده است؛ به عنوان مثال ساکنان شهرهای جدید پردیس و اندیشه نیز که در کنار دو کلانشهر تهران و کرج به عنوان سرریز جمعیتی پایتخت و کرج قرار دارند، برای دریافت وام ۱۵ میلیون تومانی ودیعه مسکن به بانک‌ها معرفی شده‌اند؛ این در حالی است که اجاره بها در این دو شهر جدید با شهرهای مادر (تهران و کرج) تفاوت چندانی ندارد؛ اما چون نه جز تهران محسوب می‌شوند تا وام ۵۰ میلیونی و نه کرج تا وام ۳۰ میلیونی ودیعه به متقاضیان دریافت این تسهیلات به ساکنان این شهرها داده شود، عملاً رقم مذکور فایده‌ای در ارتقای سطح نقدینگی آنها در پی نداشته است.
در حالی که وزیر راه و بانک مرکزی از عدم نیاز به ضامن برای وام های ودیعه ۱۵ و ۳۰ میلیونی و ۱ ضامن برای وام ۵۰ ‏میلیونی خبر داده اند، معاون وزیر راه می گوید وام ۵۰ میلیونی ۲ ضامن می خواهد.محمود محمودزاده از اتمام مهلت تکمیل ثبت ‏نام و مدارک متقاضیان دریافت وام ودیعه مسکن تا پایان روز دوشنبه ۲۴ شهریور خبر داد.‏
 وام بلا استفاده!
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه