گزارش «اقتصادسرآمد» از گام های 6 گانه برجامی ایران که تاکنون اجرا شده است

پایان تحریم تسلیحاتی یا غروب آفتاب برجام در تهران؟

گروه سیاسی- طی یک سال ــ از 18 اردیبهشت 97 تا 18 اردیبهشت 98  ــ گفت‌وگوها و مذاکرات بین سایر اعضای باقی‌مانده در برجام و ایران به‌منظور تأمین منافع کشورمان در سطوح مختلف صورت گرفت که بعد از اینکه منجر به نتایج مطلوب نشد، شورای‌عالی امنیت ملی 18 اردیبهشت 98 و در اولین سالگرد خروج آمریکا از برجام، دراین‌باره بیانیه‌ای صادر کرد و شروع به برداشتن گام های برجامی خود در خصوص بدقولی اروپا در خصوص این معاهده کرد. ایران تاکنون 6 گام برداشته است و برای پایان تحریم تسلیحاتی خود لحظه شماری می کند. ربیعی سخنگوی دولت تمدید این تحریم ها را برای همه خطرناک خوانده است.
به گزارش اقتصادسرآمد، گام اول- روحانی  پس از خروج آمریکا تا 18 اردیبهشت 98، با بیان اینکه "امروز به سران 5 کشور اعلام کردیم که از دو اقدامی که تاکنون انجام می‌دادیم، صرف‌نظر خواهیم کرد و  این دو اقدام به یک بیان ساده شامل 2 فروش بوده است"، تصریح کرد: هر زمان مواد غنی‌شده ما به 300 کیلوگرم می‌رسید، اضافه بر آن را به کشوری می‌فروختیم و در قبال آن کیک زرد می‌گرفتیم. از امروز این فروش متوقف می‌شود و فروش دوم، فروش آب سنگین بود که هر وقت آب سنگین ما از 130 تن تجاوز می‌کرد، آن مقدار اضافی را به کشوری می‌فروختیم، امروز این فروش را هم متوقف می‌کنیم.این اعلام برای 60 روز است؛ به طرف مقابل یعنی 5 کشور اعلام کردیم اگر آنها ظرف 60 روز پای میز مذاکره آمدند و با آنها صحبت کردیم و به نتیجه رسیدیم و به منافع اصلی‌مان مخصوصاً نفت و بانک به‌عنوان دو مورد از منافع مهم دست یافتیم،  به نقطه اول و به شرایط 17 اردیبهشت 98 برمی‌گردیم. ولی اگر در پایان 60 روز  به نتیجه نرسیدیم دو اقدام دیگر را آغاز خواهیم کرد و آن دو اقدام این است؛ توافق در برجام بر این مبنا بوده که غنی‌سازی خود را در سطح 3.67 نگه داریم و از این اقدام خودداری می‌کنیم؛ یعنی دیگر سطحی برای ما مطرح نیست.گام دوم- 16 تیرماه و بعد از گذشت مهلت 60روزه و عدم حصول منافع مدنظر ایران، دومین گام کاهش تعهدات برجامی کشورمان در نشستی با حضور علی ربیعی سخنگوی دولت، عباس عراقچی معاون سیاسی وزارت امور خارجه و بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی اعلام شد.ربیعی گام دوم کاهش تعهدات را اعلام کرد:  از میزان 3.67 غنی‌سازی اورانیوم عبور‌ خواهیم کرد و میزان غلظت بر اساس نیاز ما خواهد بود و امروز این موضوع به‌طور‌ رسمی اتفاق خو‌اهد افتاد.سخنگوی دولت با بیان اینکه "ما به هر قیمتی در برجام باقی نمی‌مانیم" تصریح کرد: هر کاری هم می‌کنیم برای حفظ برجام است، ولی باقی ماندن ما در برجام به طرف مقابل بستگی دارد، هر تصمیمی گرفته می‌شود وابسته به منافع ملی و مصالح کشور دارد. هر تصمیمی هم گرفته شود انسجام در کشور را مفید می‌دانیم، ما در سایه اجماع حرکت می‌کنیم. (متن کامل خبر)
گام سوم- رئیس‌جمهور درباره جزئیات کاهش تعهدات که از روز 15 شهریور عملیاتی شد، تصریح کرد: در گام سوم سازمان انرژی اتمی موظف است در زمینه تحقیق و توسعه هرآنچه نیاز فنی کشور است، بلافاصله شروع کند و تمام تعهداتی که در زمینه تحقیق و توسعه در برجام مدنظر بوده را کنار بگذارد و شاهد گسترش در حوزه تحقیق و توسعه در زمینه انواع سانتریفیوژهای جدید و هر آنچه که برای غنی‌سازی نیاز داریم را سازمان انرژی انجام دهد و شاهد سرعت عمل در این زمینه باشیم.
گام چهارم- نوآوری آزادی درباره چهارمین گام کاهش تعهدات برجامی گفت: گام چهارم ما مانند 3 گام دیگر قابل بازگشت است و هر وقت آنها به تعهدات کامل خود عمل کردند ما هم به تعهدات کامل خود برمی‌گردیم.
گام پنجم - بعد از گذشت 8 ماه از آغاز اولین گام کاهش تعهدات، دولت جمهوری اسلامی ایران 15 دی‌ماه 1398 طی بیانیه‌ای پنجمین و آخرین گام کاهش تعهدات برجامی کشورمان را اعلام کرد.در بخشی از این بیانیه آمده است: جمهوری  اسلامی ایران در گام پنجم کاهش تعهدات خود، آخرین مورد کلیدی از محدودیت‌های عملیاتی خود در برجام، یعنی «محدودیت در تعداد سانتریفیوژها» را کنار می‌گذارد، بدین ترتیب برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران دیگر با هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی‌سازی، درصد غنی‌سازی، میزان مواد غنی‌شده، و تحقیق و توسعه) مواجه نیست و من‌بعد برنامه هسته‌ای ایران صرفاً بر اساس نیازهای فنی خود پیش خواهد رفت. (متن کامل خبر)اکنون صالحی می گوید:  گام چهارم کاهش تعهدات برجام از سوی ایران کاملا اجرا شده و بر این اساس یک هزار و ۴۴ سانتریفیوژ در سایت فردو غنی سازی می کنند.
علی اکبر صالحی در واکنش به اظهارات برخی از نمایندگان مبنی بر عدم اجرای گام چهارم کاهش تعهدات برجام در سایت هسته‌ای فردو اظهارداشت: سیاست‌های گام چهارم کاهش تعهدات برجام از سوی جمهوری اسلامی ایران کاملا اجرا شده است و ما یک بال را در فردو فعال کردیم.
پایان تحریم تسلیحاتی  یا غروب آفتاب برجام در تهران؟
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه