طوفان کرونا در میانه «آلودگی‌هوا» 

اگر بگویند قاتلان بی‌رحمی در پایتخت راست راست راه می روند و به مردم حمله می‌کنند و جان آنها را می‌گیرند قطع به یقین همه برای دستگیر کردن آنها متحد می‌شدند!نمکی وزیر بهداشت نیز در چند روز گذشته گفته بود: «موارد بستری در بیمارستان‌های تهران دو برابر میزان ترخیص است». شرایطی که برخی از مقامات بهداشتی کشور از آن با عنوان «طوفان کرونا» یاد می‌کنند.
مرگ‌های روزانه بیش ۳۰۰ نفری که نیمی از آنها مربوط به پایتخت است،امروزه معضل آلودگی هوا عاملی بر رشد این مرگ و میر شده استاگر تا دیروز نگران ماسک نزدن و رعایت فاصله اجتماعی بودیم از امروز آلودگی هوا هم به آن اضافه شده است، مرگ‌های روزانه بیش ۳۰۰ نفری که نیمی از آنها مربوط به پایتخت است،امروزه معضل آلودگی هوا عاملی بر رشد این مرگ و میر شده است؛ آلودگی یکی از معضلات دهه‌های اخیر تهران و کلانشهرهای بزرگ است که شروع فصل سرما وارونگی هوا تلفات جانی و مالی فراوانی به جای می‌گذارد؛ کرونا شرایط امسال را نسبت به سال گذشته وحشتناک کرده است، نه شرایط اقتصادی مردم مناسب است که به قرنطینه اکتفا کنند نه حمایتی از سوی دولت می‌شوند در این میان اگر بگویم آلودگی هوای پاییزی به مردم شبیخون زده کم بیراهه نگفته‌ایم .
دکتر سید محمد جزایری رئیس شبکه بیماری‌های ویروسی با اشاره به در پیش بودن فصول سرد سال و مواجه شدن با پدیده وارونگی دما و به تبع آن آلودگی هوا می‌گوید: آلودگی هوا سبب افزایش موارد ابتلا و مرگ و میر ناشی از کووید ۱۹ می‌شود.
در پی شدت گرفتن آلودگی چند روز پایتخت دکتر مهدی نجمی رییس اداره بیماری‌های مزمن تنفسی وزارت بهداشت در گفت‌وگویی تاکید می‌کند: همانطور که از قبل هشدار داده‌ایم در نیمه دوم امسال با توجه به سردتر شدن هوا، وارونگی هوا، آلودگی هوا و شیوع بیماری‌هایی مانند آنفلوانزا، سرماخوردگی و... انتظار داریم در سراسر کشور وضعیت بدتری در خصوص کرونا تجربه کنیم. به طور قطع در شهرهایی که میزان آلاینده‌ها و آلودگی هوا بیشتر است، میزان ابتلا به کرونا و شدت علائم بیشتر خواهد بود. در شهرهایی مثل تهران و اهواز که آلودگی هوای بیشتری را تجربه می‌کنند افزایش شیوع کرونا دور از انتظار نخواهد بود.
چرا آلودگی هوا منجر به افزایش مرگ و میر بیماران کرونا می شود؟ مطالعات در کشورهای هند، آمریکا، ایتالیا، پرو، انگلیس و آلمان انجام شده است که نشان می‌دهد درمجموع تماس‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت با منابع اصلی آلودگی هوا سبب افزایش بروز بیماری و مرگ و میر ناشی از کووید ۱۹ می‌شود.محققان ایتالیایی در بررسی‌های خود دریافتند که کرونا در شمال ایتالیا که بخش اصلی صنعتی این کشور است، مرگ و میر بیشتری داشته و بر اساس این بررسی‌ها، آلودگی هوا در این منطقه بیشتر گزارش شده است. با تمام این تفاسیر تهران به عنوان یکی از شهرهای آلوده جهان است که هر ساله با شروع فصل پاییز شاهد رشد آلودگی هوا بسیار هستیم. پدیده به نام «اینورژن» یا وارونگی دما که در زندگی مدرن امروزی قوت گرفته و دهه‌های اخیر بیشتر گریبانگیر کلانشهرها و شهرهای صنعتی کشورشده است، با شروع فصل  پاییز و افت شدید دما این شرایط، خود را بیشتر نشان می‌دهد، این پدیده زمانی اتفاق می ‌دهد که یک توده هوای سرد تمام شهر را می‌پوشاند و امکان جابجایی هوا در سطح شهر وجود نداشته باشد در این بین محاصره شهر در میانه برج‌های سر به فلک کشیده است و خودروهای آلاینده از حمل و نقل عمومی گرفته تا خودروهای شخصی بیشتر به اوج گیری این معضل امن می‌زند. به بیانی ساده‌تر، هنگام اینورژن به دلیل اینکه هوای سرد از هوای گرم سنگین‌تر است، زیر آن قرار می‌گیرد و تا زمانی که آفتاب همه جا را گرم نکند یا باد نورزد، به همان شکل باقی می‌ماند و پدیده وارونگی هوا ایجاد می‌شود.
کیفیت هوا در تهران در روز‌های پایانی مهر (از تاریخ ۲۰ تا ۲۷ مهر ماه) به طور مداوم آلوده و در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس بود همچنین آلودگی هوا نفس‌های کلانشهر‌هایی مانند اراک و البرز را نیز در روز‌های اخیر گرفته بود و سازمان هواشناسی نیز چندروز گذشته (۲۹ مهر) با صدور هشداری از پایداری هوا و افزایش غلظت آلاینده‌ها تا اواسط هفته در ۹ استان کشور شامل تهران، مرکزی، البرز، اصفهان، قزوین، قم، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و خوزستان خبر داد.
سازمان هواشناسی با صدور هشدار زرد رنگ آورده است: در پی پایداری هوا و سکون نسبی جو افزایش غلظت آلاینده‌ها تا پیش از ظهر دوشنبه (۵ آبان ماه) برای استان‌های تهران، مرکزی، البرز، اصفهان، قزوین، قم، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و خوزستان پیش بینی می‌شود.بر اثر حاکمیت این شرایط جوی افزایش نسبی آلاینده‌ها تا حد ناسالم برای گروه‌های حساس درصورت افزایش تردد‌های درون شهری به ویژه در کلانشهر‌ها رخ می‌دهد و نسبت به کاهش تردد‌های غیرضروری در سطح شهر به ویژه برای کودکان، افراد مسن و بیماران قلبی و تنفسی توصیه می‌شود.
کلام آخر، از قدیم گفته‌اند کار امروز را به فردا مینداز؛ کار آلودگی هوای تهران قریب به بیست سال است به فردا افتاده و در حال حاضر در بحرانی‌ترین وضعیت خود قرار دارد. چرا که با توجه به تعطیلی پیاپی مدارس و دانشگاهها در سال کرونایی اما در کمال تعجب آلودگی هوای تهران زودتر از سال‌های گذشته به اوج رسیده است. /خانه ملت
طوفان کرونا در میانه «آلودگی‌هوا» 
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه