اما و اگرهای راه دور زدن قانون با کارت خوان های بانکی در گزارش «اقتصادسرآمد»

فرار مالیاتـی پوز های بی هویت

زهرا عسکری- کارتخوان، دستگاه کوچک و قابل حملی است که امروزه کارهای زیادی را بر عهده دارد! در نگاه اول اصلا و ابدا به قیافه این دستگاه نمی‌آید تا این حد کارراه‌انداز باشد اما در کمال ناباوری همین دستگاه کوچک، نظام بانکی را دچار تحول بزرگی کرده است. دستگاه کارتخوان یا دستگاه پوز POS یا پایانه فروش دستگاهی است که به وسیله ارتباطات تلفنی یا از طریق شبکه‌ ای به سیستم بانکی متصل می شود. با دستگاه کارتخوان می توان به صورت خودکار مبلغ مشخصی را از خریدار به حساب فروشنده انتقال داد. این مکانیزم انتقال پول از طریق کشیدن کارت در شیاری که در دستگاه کارتخوان تعبیه شده است، انجام می گیرد. برای استفاده از دستگاه پوز فقط لازم است کارت بانکی خود را همراه داشته باشید. اولین پایانه فروش را فردی به نام ویلیام بروبک در سال ۱۹۷۴ ساخت و در فروشگاه های مک دونالد استفاده شد. دستگاه کارتخوان می‌تواند انتقال پول از خریدار به فروشنده را انجام دهد. اعلام موجودی، گزارش های روزانه، پرداخت قبوض، شارژ سیم کارت و دریافت صورت حساب از امکانات دستگاه پوز است.
دستگاه های کارتخوان نقش کاتالیزور را در نظام اقتصادی ایفا می‌کنند. عملیات های نقل و انتقال پول با استفاده از دستگاه های کارت خوان تسریع شده اند و گردش مالی در سیستم بانک داری کشور، بیشتر می شود. با به وجود آمدن دستگاه های کارتخوان، پول نقد کمتری در دسترس مردم قرار می‌گیرد و در عوض سرمایه های نقدی بیشتر در حساب های بانکی انباشته می‌شود که همین امر در سرمایه گذاری های بانکی و پیشرفت کشور نقش مهمی دارد. 
استفاده از دستگاه های کارتخوان ضریب امنیتی بالایی دارد. علاوه بر این که اصل پول در حساب شما قرار می گیرد و از دست سارقان و دزدان در امان خواهد ماند، به هیچ عنوان امکان از بین رفتن پول در تراکنش های این دستگاه وجود نخواهد داشت. حتی اگر عملیات ناموفق انجام شود، مجدد پول به حساب شما بازگردانده می شود. دستگاه کارتخوان سیار که یکی از انواع دستگاه های پوز است، با قابلیت اتصال به وای فای و شبکه های داخلی، قابلیت استفاده در همه مکان ها را دارد. این ویژگی جذاب، مشاغل بسیاری را رونق داده و عملیات خرید و فروش آن ها را تسهیل کرده است. 
اما این دستگاه ها با همه مزایایی که دارند مشکلاتی رابرای نظام اقتصادی کشور ایجاد می کنند یکی از مشکلات فرار از پرداخت مالیات است. تعداد مودیان مالیاتی ایران چهار میلیون و ۳۰۰ هزار نفر برآورد می‌شود و این در حالی است که تعداد دستگاه‌های کارت‌خوان توزیع شده در سطح کشور از هفت میلیون دستگاه گذشته است و تا زمان ثبت نشدن رسمی اطلاعات آنها، صاحبان بسیاری از کارت‌خوان‌ها، از مالیات فرار می‌کنند.
براساس قواعد مالیاتی کشور، هر واحد صنفی یا خدماتی، باید حساب یا حساب‌های متصل به دستگاه کارت‌خوان خود را به سازمان امور مالیاتی معرفی کند تا در پایان سال با توجه به گردش حساب سالانه، میزان مالیات واحد صنفی محاسبه شده و در مسیر پرداخت قرار گیرد. این اصل ابتدایی اما در بسیاری از واحدها رعایت نشده و برخی افراد با دور زدن این قواعد، عملا از زیر بار پرداخت مالیات فرار می‌کنند.رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص دستگاه های کارت خوان می گوید: ‌بانک مرکزی مکلف بوده کارتخوان‌ها را شناسه یکتا بدهد تا امکان رصد فعالیت حاصل شود اما در مناطق آزاد کارتخوان اخذ شده که معافیت‌ها را دور می‌زنند.
محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس اظهارداشت: بانک مرکزی مکلف بوده تمام پوزهایی(کارتخوان) که در کشور هستند را شناسه یکتا بدهد و ارتباط با فعالان اقتصادی داشته باشد تا از این جهت امکان رصد فعالیت وجود داشته باشد.
این نماینده مجلس افزود: اکنون در مناطق آزاد کارتخوان‌هایی اخذ شده که بتوانند تراکنش آن منطقه را انجام دهد اما در خارج از مناطق آزاد و نقل و انتقال وجوه انجام می دهد و عملا معافیت هایی که برخوردار است را به شکلی دور میزند.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد:‌حدود هشت و نیم میلیون کارتخوان در کشور وجود دارد که ۴۰ درصد آنها هیچ هویتی به نام فعال اقتصادی برای آنها وارد نیست و این یک نگرانی جدی است.
فرار مالیاتـی پوز های بی هویت
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه