بررسی «اقتصادسرآمد» از کاهش سرانه مصرف گوشت گوسفندی به ۴ کیلوگرم

حذف تدریجی گوشت از سبد غذایی مردم

گروه صنعت، تولید و تجارت- رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی از کاهش سرانه مصرف گوشت گوسفندی از ۱۲ کیلوگرم به ۸ کیلوگرم خبر داد.علی اصغر ملکی، رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی با اشاره به کاهش ۱۵ هزار تومانی گوشت قرمز در دو هفته گذشته گفت: افزایش قیمت گوشت در ابتدای ماه ناشی از تعطیلات چند روزه و نداشتن مجوز بود که سبب تشنج بازار شد، اما طی دو هفته اخیر این نرخ تا ۲۰ هزار تومان کاهش یافته است.
به گزارش اقتصادسرآمد، «در تهران یک مکانی به نام میدان بهمن وجود دارد که مرکز پخش است و فقط مردم برای خرید به آنجا مراجعه نمی‌کنند بلکه ‏بسیاری از مغازه دارها هم خریدشان را از آنجا انجام می‌دهند. ممکن است همه مشتری‌ها از خرید در آن مرکز راضی نباشند. هر ‏مغازه داری مشتری خاص خودش را دارد که مشتری به شکل فله‌ای از مغازه دار گوشت را تهیه می‌کند و راضی هم است.‏در سه ماه آینده با توجه به شواهد هواشناسی هوای سردی را خواهیم داشت. پس بهتر است که داشته‌هایمان را حفظ ‏کنیم و از مرزبانی کمک بگیریم تا گوشت از مرزها خارج نشود. امور پشتیبانی دام، دام‌های مازاد دامداران را خریداری و ذبح کند ‏و برای ماه‌های آینده ذخیره کنند تا اگر اتفاقات خاصی مانند زلزله و سیل و … پیش آمد ذخایرمان پر باشد و در آن مقطع که نیاز ‏داریم از آن‌ها استفاده کنیم.‏افرادی هستند که می‌خواهند کار صادرات انجام دهند. شرایط برای صادرات گوشت به هیچ عنوان مساعد نیست و ‏قطعاً نیاز کشور به گوشت در چند ماه آینده زیاد است از طرفی اگر بخواهیم گوشت وارد کنیم، قیمت گوشت وارداتی نزدیک به ‏قیمت تولید داخل است. بهتر است که داشته‌هایمان را حفظ کنیم، چون مدعی هستیم که بهترین نوع گوشت گوسفندی دنیا در ایران ‏تهیه می‌شود.‏»
این بخشی از توصیه های علی اصغر ملکی، رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی در خصوص بازار گوشت قرمز است.
امروزه تمامی افراد در جهان حال حاضر بر اهمیت وجود گوشت به‌عنوان یک کالای اساسی در سبد غذایی خانوار واقف هستند و در بسیاری از پژوهش‌های بین‌المللی ثابت شده است که این کالای اساسی علاوه‌بر دارا بودن ارزش غذایی فراوان، تولید و فرآوری آن می‌تواند از لحاظ اقتصادی، زمینه‌های اشتغال و درآمدزایی در بخش‌های تجاری و غیرتجاری را فراهم آورد. از طرفی نیز گوشت به‌عنوان پرهزینه‌ترین اقلام سبد غذایی در هر جامعه شناخته می‌شود که نقش مهمی در سلامت افراد آن جامعه ایفا می‌کند؛ اما مصرف گوشت در جوامع با سطح درآمد بالا و جوامع کم درآمدتر، تفاوت‌های فراوانی با یکدیگر دارد.
در شرایط فعلی اقتصاد که شیوع ویروس کرونا بسیاری از کسب و کارها را دچار رکود کرده است، جهش چشمگیر قیمت‌ها خانوارها را در تامین مایحتاج خود با مشکلات متعددی مواجه کرده است که انتظار می‌رود مسئولان ذی ربط با اتخاذ برخی تدابیر، چاره‌ای بیندیشند تا صنعت دامپروری در معرض خطر قرار نگیرد.بسیاری از مسئولان بر این باورند که با توجه به نوسان نرخ ارز، انگیزه خروج غیرقانونی دام به آن سوی مرزها افزایش یافته است که این امر در کنار کاهش قیمت آلایش‌های خوراکی در فصل گرما و همزمان با شیوع ویروس کرونا مزید بر علت شده تا قیمت گوشت در بازار افزایش یابد که این موضوع هیچ ارتباطی به دامداران ندارند.ماجرا تنها به این جا ختم ‌نمی شود چرا که علی رغم انباشت چشمگیر دام در واحدها، قیمت دام زنده و گوشت در بازار با نوساناتی روبرو شده است، درحالیکه دامدار نه تنها منفعتی از این التهاب بازار نمی‌برد، بلکه با زیان دام‌خود را عرضه می‌کند.بررسی روندهای مصرف گوشت در ایران نشان می‌دهد این ماده غذایی باوجود اینکه نقش مهمی در سبد خانوار دارد با این حال، نسبت به استاندارد‌های جهانی بسیار کمتر مصرف می‌شود. همزمان با افزایش قیمت کالاهای اساسی در چند سال گذشته، آمار مصرف گوشت نیز در ایران پایین آمده و کمتر از 12 کیلوگرم در سال رسیده است. این درحالی است که طبق اطلاعات منتشر شده در سازمان جهانی خواربار و کشاورزی ملل متحد(فائو) سرانه مصرف گوشت قرمز و سفید در جهان 41 کیلوگرم است و ایرانیان از لحاظ مصرف گوشت در رتبه 98 در بین 196 کشور جهان قرار دارند. در سال 84 قیمت هر کیلو گوشت 4580 تومان بود؛ که با یک رشد بیش از 2000 درصدی در سال 99 به 102 هزار تومان رسیده است. افزایش چشمگیر تورم طی سال‌های اخیر نه‌تنها منجر به کاهش متوسط هزینه سالانه خانوار شده است، بلکه باعث کاهش چشمگیر میزان مصرف گوشت به دلیل افزایش قیمت و کاهش قدرت خرید مردم نیز شده است، به نحوی که در سال 84 هر خانوار ایرانی در حدود 57 کیلوگرم گوشت طی یک سال مصرف می‌کرده و همان‌طور که قبل‌تر نیز اشاره شد در سال 98، این میزان به کمتر از 12 کیلوگرم در سال رسیده است. آن چیزی که امروزه ذهن بسیاری از اقتصاددانان را به خود مشغول کرده این است که در صورت ادامه این روند و تداوم گرانی، گوشت قرمز و مرغ از سبد خانوار‌ها حذف می‌شود. 
حذف تدریجی گوشت  از سبد غذایی مردم
ارسال دیدگاه
دیدگاه شما | 1 دیدگاه
ali 1399/8/22 - 00:09
بنام خدا رئیس جمهور وبقیه ی مسئولین : این مقام یک امانت الهی است(ارثیه کسی نمی باشد) ، او و بقیه مس
rateup 0
 ratedown 0
اخبار روز
ضمیمه