چرا روغن از بازار کالاهای اساسی پرکشید؟«اقتصادسرآمد» بررسی می کند

روغن جامد بالاخره وارد بازار شد

گروه صنعت، تولید و تجارت- بحران اقتصادی و معیشتی در دوران همه‌گیری ویروس کرونا در کشور شدت گرفته است تا جایی که آمارها از کمبود و گرانی کالاهای اساسی خوراکی خانوار خبر می‌دهند. در نهایت این کمبود و گرانی به تغییر الگوی مصرف هم انجامیده و میزان مصرف گوشت و برنج و روغن و قند و شکر در میان خانواده‌های فرودست کاهش یافته است. مشکلات تامین ارز و رسوب کالا در گمرک و عدم تامین به موقع نهاده‌های دامی و کشاورزی به گرانی بیش از پیش محصولات در بازار دامن زده است.
به گزارش اقتصادسرآمد، طبق آمار در بازه زمانی فروردین ۹۷ تا مرداد ۹۹ کمترین گرانی به روغن مایع با ۷۰ درصد افزایش قیمت و بیشترین میزان رشد قیمت نیز به چای خارجی و رب گوجه‌فرنگی با حدود ۲۰۰ درصد افزایش بازمی‌گردد. کاهش مصرف گوشت قرمز در میان خانواده‌های دهک سوم در سال ۱۳۹۸ نسبت به ۱۳۹۵، بیش از ۳۰ درصد کاهش یافته است. آنها ۱۹ درصد کمتر روغن و ۱۸ درصد کمتر برنج خارجی مصرف می‌کنند. در چنین وضعیتی آمار منتشرشده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) نشان می‌دهد که واردات برنج، روغن خام و شکر به لحاظ وزنی در پنج ماهه اول سال جاری نسبت به سال گذشته به ترتیب حدود سه، دو و نیم و چهار برابر کاهش یافته است.
مشکلات ارزی و محدودیت واردات کالا موجب گران یا کمیاب شدن برخی از محصولات در بازار شده است. روغن جامد یکی از این محصولات است که با توجه به کمیاب شدن آن در بازار، اکنون زمزمه‌های افزایش قیمت این محصول به گوش می‌رسد. حدود چند هفته است که روغن جامد در بازار کمیاب شده و براساس مشاهدات میدانی، خرده‌فروشی‌های سطح شهر تهران یا اکثرشان روغن جامد ندارند یا اینکه آن را با قیمت بالاتر به فروش می‌رسانند.
بعد از گذشت چند ماه از بحران روغن نباتی در بازار در نهایت معاون بازرگانی داخلی وزارت صمت ضمن اعلام تداوم تأمین مایحتاج عمومی مردم بدون هیچ گونه مشکل گفت: تا پایان هفته بعد مشکلات روغن جامد نیز حل خواهد شد.
عباس قبادی، بیان کرد: روغن خوراکی مایع سفره مردم به وفور در همه جا یافت می شود و مشکلات روغن جامد نیز تا پایان هفته بعد حل می شود.
قبادی با اعلام اینکه روغن خام به اندازه مکفی به کارخانجات داده شده است، گفت: موجودی روغن خام کشور خوب است و جای هیچ گونه نگرانی نیست.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اعلام اینکه تخم مرغ، مرغ و گوشت در میادین میوه و تره بار به قیمت مصوب عرضه می شود، اضافه کرد: اگر در نقطه ای از شهر گران فروشی مشاهده شود قطعاً برخورد خواهد شد.
معاون بازرگانی داخلی وزارت صمت در خصوص گوجه فرنگی نیز گفت: تولید برخی محصولات کشاورزی در مقاطعی از سال به دلایل مسایل فصلی و آب و هوایی کم می شود، اما خوشبختانه گوجه فرنگی مناطق جنوبی کشور اکنون رسیده است و حجم عظیمی از این محصول به زودی به بازار عرضه می شود.قبادی با بیان اینکه اکنون نیز گوجه در همه فروشگاه‌ها وجود دارد، بیان کرد: تغییرات قیمتی این محصول به دلیل سودجویی برخی افراد و دلالان بوده است که دستگاه‌های نظارتی با بررسی های انجام شده برخوردهای قانونی لازم را اعمال خواهند کرد.
وی با اشاره به اینکه به دلیل افزایش قیمت ارز، صادرات گوجه فرنگی فوق العاده رشد داشته است، تصریح کرد: وزارت جهاد کشاورزی با توجه به نیاز داخل به این محصول موضوع تجدید نظر و ممنوعیت در صادرات گوجه فرنگی را برای تنظیم بازار داخل در دستور بررسی دارد.
معاون بازرگانی داخلی وزارت صمت از صدور حواله ۷۰ هزار تنی روغن صنف و صنعت و آغاز توزیع روغن جامد خوراکی خبر داد.
عباس قبادی گفت: حواله ۷۰ هزار تنی روغن صنف و صنعت به بازرگانی داخلی ارسال شده و فعالان صنف و صنعت می‌توانند از روز یکشنبه روغن مورد نیاز خود را تأمین کنند.
دبیر ستاد تنظیم بازار همچنین با بیان اینکه "روغن مایع خوراکی به وفور در دسترس مردم قرار گرفته است"، افزود: روند توزیع روغن جامد خوراکی نیز آغاز شده و به تدریج فراوانی آن در بازار احساس خواهد شد.
قبادی همچنین وعده داد که فرآیند رساندن گوجه فرنگی از جنوب به سمت بقیه استان‌ها آغاز شده که پیش‌بینی می‌شود تا ۱۰ روز آینده بازار گوجه فرنگی هم از نظر قیمت و هم از نظر فراوانی به ثبات برسد.
اواخر شهریورماه بود که عرضه روغن جامد در فروشگاه ها کم شد و قیمت آن نیز افزایش یافت. کمتر از یک ماه بعد نیز روغن مایع در بازار کمیاب شد؛ به طوری که این کالا یا در مغازه‌ها و فروشگاه‌های بزرگ نبود یا به هر نفر تنها یک روغن فروخته می شد.  اگر چه بنا بر وعده مسئولان مربوطه قرار بود از هفته گذشته روغن در بازار توزیع و مشکل این کالای پرمصرف حل شود  اما به نظر می رسد این وعده به ویژه در بخش روغن جامد هنوز به طور کامل عملیاتی نشده است.
روغن جامد بالاخره وارد بازار شد
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه