آیا اخذ مالیات، انجماد املاک را ذوب می کند،« اقتصادسرآمد» بررسی می کند

کو واکسنی که تورم مسکن را مهار کند

اعظم زندیه - اقتصادسرآمد - بررسی‌ها در بهمن‌ماه امسال نشان می‌دهد بازیگر 5/2 ساله معاملات ملک - خریدارانی هستند که از سال 97 تا نیمه سال 99 فعال بودند تورم در زمستان 99 بار دیگر وارد بازار شد و این حضور باعث شد هم حجم خرید و فروش آپارتمان رشد کند و هم تورم ماهانه مسکن مجددا اوج بگیرد. به اعتقاد بسیاری از کارشناسان حوزه اقتصاد مسکن، این معما چنانچه از ابعاد مختلف ومتغیرهای اثرگذار بر رفتار بازیگران بازار مسکن و قیمت ملک با دقت بررسی شود به شناسایی واکسن «ابرتورم» مسکن منجر می‌شود به گفته برخی از فعالان بازار مسکن، تحولات این بازار در یک ماهه بهمن ماه، فقط به حوزه قیمتی مربوط نمی‌شود. مطابق نتایج این گزارش حجم معاملات خرید و فروش ثبت شده در بنگاه‌های املاک شهر تهران در این ماه به 3 هزار و 900 فقره رسیده که بیانگر 11 درصد رشد ماهانه است.
به گزارش اقتصادسرآمد، بررسی روند تورم ماهانه مسکن از ابتدای نیمه دوم سال98  تا امروز به نوعی تاییدکننده خیز مجدد قیمت‌ها در این بازار است. به‌طوری‌که تورم ماهانه مسکن پس از آن که در مهرماه معادل 10درصد ثبت شد در میانه فصل پائیز با آغاز نشانه‌های کاهش انتظارات تورمی ناشی از کاهش ریسک غیراقتصادی، تورم ماهانه مسکن کاهش و به 8/1 درصد رسیده است. 
بررسی ها نشان از کاهش تورم و افزایش معاملات در بخش مسکن دارد اما این کاهش تورم تا جایی نبوده تا، اقشاری با درآمد متوسط حتی قادر به خرید آپارتمانی با متراژ کوچک شده باشد. در این بررسی باید مشخص شود که؛ افزایش خرید از سوی دولتی ها بوده یا مردم نیز در آن سهمی داشته اند.مجموع تحولات قیمتی و معاملاتی بازار مسکن در روزهای پایان سال جاری این سوال را ایجاد می‌کند که پس از چندماه، بازار مسکن با چه تحولی روبه رو بوده و چه کسانی در کدام مناطق شهر اقدام به معامله کرده‌اند؟.
کو واکسنی که تورم مسکن را مهار کند
محمد بیاتیان نماینده ادواری مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار روزنامه اقتصاد سرآمد، با تاکید بر ضرورت توجه به مسکن اقشار کم در آمد موضوع مسکن، گفت: درچنین شرایطی باتوجه به تحولات اخیر بازار مسکن، واکسنی که می‌تواند امکان جهش مجدد قیمت‌ها در بازار مسکن را مهار کند، باید به گونه‌ای باشد که ریشه رشد قیمت‌ها یعنی انتظارات تورمی
 را کنترل کند.
انتظار می رود بازیگران مسکن
 از بازار خارج شوند
به گفته وی، در صورتی که ریسک غیراقتصادی از طریق به نتیجه رسیدن مذاکرات با طرف خارجی در موضوع برجام به نتیجه مثبت برسد این انتظار وجود دارد که بازیگران 5/2 سال اخیر این بازار یعنی سرمایه‌گذاران و سفته‌بازان به تدریج از بازار خارج شوند. لذا انتظار می رود با این اتفاق بازار به ثبات نسبی دست پیدا کند.
دریافت مالیات ذوب‌کننده
 املاک منجمد است 
تعیین تکلیف دریافت مالیات ذوب‌کننده املاک منجمد است، موضوعی بود که بیاتیان به آن اشاره داشته و افزود:  اخذ مالیات سالانه بر املاک علاوه بر آنکه ریسک سفته بازی را افزایش می‌دهد، علاوه بر آن نگهداری املاک به قصد سفته‌بازی را نیز با هزینه زیاد مواجه می‌کند. لذا این نوع مالیات بر بازار مسکن 1400 می‌تواند روند این بازار را دستخوش تغییر کند. بنابراین بر اساس گزارش اقتصادسآمد، درایت مسئولان و بازیگران اقتصاد مسکن م سیاست گذاری هوشمندانه در این حوزه می تواند مسیر مسکن را از بیراه به راه اصلی و مورد نظر باز گرداند. این مهم اتفاق نمی افتد مگر در سایه ایجاد دغدغه میان دولتمردانی که داعیه مردم سالاری در کشور را دارند.برهمین اساس،اگرچه ممکن است سیاست‌گذار اختیار و توان کامل و کافی برای تعیین تکلیف مسیر اصلی نخست یعنی ریسک غیراقتصادی را نداشته باشد اما می‌تواند ریسک سفته بازی را با تعیین اخذ مالیات مناسب افزایش دهد به ویژه آنکه فرمول دریافت این مالیات می‌تواند برای افرادی که مالک چندخانه به‌طور همزمان هستند به گونه‌ای تعریف شود که نرخ بالاتری بپردازند. به گفته آن ها نرخ بیشتر مالیات سالانه بر املاک بر این گروه از مالکان، می‌تواند مانع از تداوم خرید سرمایه‌ای در بازار ملک شود.با توجه به اثرات روانی تحولات سیاسی، رشد قیمت طی سه سال گذشته و پایین آمدن توان متقاضیان در حال حاضر شیب رشد قیمت مسکن کند شده و بازار با نوعی تعدیل در این بخش مواجه شده است. با توجه به چرخه های رونق و رکود دوره های قبل، انتظار داریم که قیمت ها در کوتاه مدت به ثبات برسد و حتی ممکن است در بعضی ماههای آینده با رشد منفی قیمت مواجه شویم. از منظر اقتصاد ملی، کاهش حجم تولید مسکن دقیق ترین تعریف از رکود این بخش است.
 متاسفانه در سه سال گذشته با وجود آن که قیمتها افزایش یافت و انتظار می رفت با رشد ساخت و ساز مواجه باشیم دیدیم این اتفاق نیفتاد و متوسط ساخت و ساز سالانه در کل کشور بین ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار واحد باقی ماند. در این شرایط ممکن است شکاف بین عرضه و تقاضا باعث افزایش قیمتها در آینده شود.
کو واکسنی که تورم مسکن را مهار کند
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه