اقتصادی‌ترین جایگزین برای بنزین کدام است« اقتصاد سرآمد» بررسی می کند

سی‌ان‌جی یا ال پی جی

فاطمه کریمی- اقتصادسرآمد - همه چیز از تصمیم کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی آغاز شد، از آنجا که در جریان بررسی لایحه بودجه مصوب کرده که ۲ میلیون تن گاز مایع (LPG) به سبد سوخت کشور در سال آینده اضافه شود که این اقدام خودش مخالفان و موافقان زیادی به دنبال دارد. حدود ۱.۵ میلیون خودروی LPG سوز در ایران وجود دارد که به صورت غیر استاندارد اقدام به نصب مخزن کرده و سوخت گیری می‌کنند و استفاده از این سوخت در خودروها غیر قانونی تلقی می‌شود. این کار معمولاً با تخلیه سیلندر (کپسول) های گاز روستایی به درون مخزن خودرو انجام می‌شود یا اینکه اخیراً جایگاه‌هایی به صورت زیرزمینی یا در بعضی کارگاه‌ها احداث شده اند که عملاً حکم یک جایگاه پمپ سوخت را دارند اما در ابعاد بسیار کوچک‌تر و شاید غیراستاندارد.
به گزارش اقتصادسرآمد، موافقان می گویند،علی رغم تمایل و استقبال زیاد مردم از این سوخت، متأسفانه دولت استفاده از این سوخت در ناوگان حمل و نقل را هنوز به رسمیت نشناخته و از ایجاد جایگاه‌های رسمی سوخت‌گیری در سطح شهرها امتناع کرده که همین امر باعث هرج و مرج، نابسامانی و عدم توازن در توزیع گاز LPG در کشور و کمیاب شدن این سوخت در روستاها شده است. و مشخص نیست که این نوع استفاده غیر مجاز و سوخت‌گیری داخل گاراژهای خارج از شهر تا کی می‌خواهد ادامه یابد.
مخالفان اما می گویند این طرح علاوه بر تحمیل هزینه‌ای ۲۴ هزار میلیارد تومانی، فرصت صادرات فرآورده گران‌تر را از اقتصاد ایران می‌گیرد و اگر این تصمیم اجرایی شود، ‌به ازای فروش هر تن فرآورده، حدود ۵۰ دلار سود کمتری عاید کشور می‌شود.
این در حالی است که کشورهایی از گاز مایع برای تنوع در سبد سوخت استفاده می‌کنند که دسترسی به گاز طبیعی ندارند و این تنوع تنها برای ایجاد امنیت انرژی است تا در مواقعی که دسترسی به بنزین ممکن نبود، ‌از سوخت گرانتر گاز مایع بهره ببرند.
ایران اما سوخت جایگزین سی. ان. جی را دارد که علاوه بر قیمت مناسب‌تر، امنیت بالاتری نیز دارد و آلودگی کمتری برای محیط زیست ایجاد می‌کند. بنابراین بازگشت ال. پی. جی به سبد سوخت خودروها که پیش از این نیز تجربه شده ‌در شرایط فعلی ایران نه تنها منطقی نیست بلکه می‌تواند به اقتصاد انرژی ایران نیز آسیب بزند.
 یکی از موافقان ال پی جی یوسف داودی نماینده مردم سراب در مجلس شورای اسلامی است که  چندی پیش در این رابطه با اشاره به مشکلات گاز «سی. ان. جی» در آلودگی هوا، تخریب موتور خودروها و بروز بیماری‌های فراوان تاکید کرد که بهتر است گاز «ال. پی. جی» را جایزگین کنیم چرا که پاک ترین گاز فسیلی است. 
وی در نطق میان دستور خود خطاب به وزیر نفت گفت: بیش از 35 نوع گاز سمی و خطرناک در «سی. ان. جی» تصفیه نشده وجود دارد که موجب آلودگی هوا، تخریب موتور خودروها و بروز بیماری‌های متعدد انسانی می‌شود که بهتر است با گاز «ال. پی. جی» که پاکترین سوخت فسیلی است جایگزین شود.
بازگشت گاز مایع به سبد سوخت هیچ مزیتی برای کشور ندارد
اما مخالف اصلی ال پی جی وزارت نفت که علیرضا صادق‌آبادی مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی اما روز گذشته در همین رابطه در حاشیه بازدید از بزرگترین کارخانه تولید تامین مخازن گاز طبیعی فشرده (سی‌ان‌جی)  گفت: بازگشت گاز مایع (ال‌پی‌جی) به سبد سوخت و توزیع آن، هیچ مزیت اقتصادی، قیمتی و زیست محیطی برای کشور ندارد.
وی با بیان اینکه گاز طبیعی یکی از مزیت‌های مهم کشور است، گفت: این مزیت را نمی‌توان نادیده گرفت، زیرا هیچ سوختی از لحاظ اقتصادی و زیست محیطی قابل رقابت در ایران نیست.  
صادق‌آبادی با تاکید بر اینکه صدها میلیارد دلار برای ایجاد زیرساخت‌های لازم برای توسعه شبکه گاز کشور انجام شده است، افزود: اکنون بیش از ۹۰ درصد از جمعیت کشور زیر پوشش شبکه گاز قرار دارند.  
به گفته وی، گاز طبیعی، سوخت ملی است و بیشترین سرمایه‌گذاری در کشور در این زمینه انجام شده است.  
لزوم جایگزینی رشد مصرف بنزین با سی‌ان‌جی
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با بیان اینکه در تلاشیم تا سهم گاز به سهم قابل قبولی در سبد سوخت کشور برسد، ادامه داد: رشد مصرف بنزین در کشور باید با سی‌ان‌جی جایگزین شود، در غیر این صورت یکی از بزرگترین ظرفیت‌های کشور که صادرات بنزین است از دست می‌رود و مهمترین نقطه قوت در شرایط تحریم به نقطه ضعف تبدیل می‌شود.
صادق‌آبادی با اشاره به اینکه با سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلاری می‌توان ۲۰ میلیون لیتر بنزین را با سی‌ان‌جی جایگزین کرد، گفت: در صورتی که اگر بخواهیم ظرفیت پالایش ۲۰ میلیون لیتر بنزین را ایجاد کنیم نیاز به ۱۵ میلیارد دلار سرمایه و پنج سال زمان است که معادل سه پالایشگاه اصفهان، تهران و لاوان می‌شود.
صادق‌آبادی به بازگشت گاز مایع به سبد سوخت خودروها نیز اشاره کرد و ادامه داد: هیچ مزیتی برای توزیع گاز مایع در کشور نداریم، منبع اصلی گاز مایع تولیدی در کشور پارس جنوبی است و از نظر قیمت نیز با بنزین قابل رقابت نیست و هزینه‌های زیادی را به کشور تحمیل می‌کند.
وی افزود: حتی در فصل سرد قیمت ال‌پی‌جی از بنزین نیز بالاتر می‌رود و هیچ نفعی به کشور اضافه نمی‌کند، در حالی که به ازای جایگزینی هر لیتر بنزین با یک متر مکعب سی‌ان‌جی ۳۰ سنت، سود وجود دارد.  
به گفته وی، کشورهایی به دنبال ورود ال‌پی‌جی به سبد سوخت خودروها رفتند که واردکننده بنزین بودند و می خواستند با این اقدام امنیت انرژی را ارتقا دهند اما در ایران به دلیل وجود گاز طبیعی هیچ سوختی با سی‌ان‌جی قابل رقابت نیست.  
صادق‌آبادی با بیان اینکه در سال ۹۶ مصرف سی‌ان‌جی در کشور رو به کاهش بود و این صنعت به سمت ورشکستگی می‌رفت، افزود: در حال حاضر اما حدود یک‌چهارم از سبد سوخت خودروهای کشور سی‌ان‌جی است.
سی‌ان‌جی یا ال پی جی
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه