سوق سرمایه گذاران به حوزه مسکن،« اقتصادسرآمد» بررسی می کند

سرمایه گذاری در مسکن آری یا خیر

اعظم زندیه - اقتصادسرآمد- به رغم ادامه رکود تورمی در اکثر بخش های اقتصاد اما، برخی از مردم دانسته یا نادانسته به رشد و ادامه این وضعیت کمک می کنند. چه این که سرمایه های سرگردان خود را به امید کسب سود بیشتر با شنیدن اولین خبر سودآوری یک بخش به آن سو روانه می کنند.غافل از این  که بدون اشراف و بدون آگاهی از کم و کیف سرمایه گذاری در بورس و امثالهم نه تنها به خود بلکه به دلال بازی در این بخش ها نیز دامن می زنند. بودند بسیاری که یک شبه سرمایه یک عمر خود را به دلیل یاد شده از دست دادند. 
به گزارش روزنامه اقتصاد سرآمد، با سرمایه گذار مردم دربورس، طلا و ارز و تجربه نوسانات شدید در آن، این بار اقبال به حوزه مسکن رو کرده و سرمایه های سرگردان به سوی خرید هر نوع ملک سرازیر شده است. در یک نظر سنجی مشخص شد که؛ 3/36  درصد از مردم راضی به سرمایه گذاری در حوزه مسکن هستند و سرمایه گذاری بازار مسکن را ترجیح می دهند و بازارهای ارز و طلا ، بورس و سایر بازارها نیز از دیگر بخش های جذاب برای سرمایه گذاری توسط مردم بوده اما از استقبال کمتری برخورداراست.
کارشناسان اقتصادی یک صدا بر این اعتقاد هستند که، خواه ناخواه تحولات سیاسی و اجتماعی در نوسان قیمت بازارهای مالی نقش تعیین کننده دارد. با وضعیت پیش آمده برای اقتصاد در ایران، فقط کار کردن و کسب درآمد پاسخگوی نیازهای زندگی نیست. چرا که برای به دست آوردن ثروت بیشتر، سرمایه‌گذاری لازم است اما با توجه به روند رو به رشد تورم و همزمان با آن کاهش ارزش پول، سرمایه‌گذاری حتی اگر به افزایش دارایی منجر نشود دستکم می‌تواند جلوی کاهش ارزش سرمایه را بگیرد. هرچند بازارهایی مانند بورس برای سرمایه‌گذاری وجود دارد اما در این میان سرمایه‌گذاری در بازار مسکن و مزایای سرمایه‌گذاری در املاک بر دیگ بازارها از جذابیت بیشتر بهره‌مند است.
اما آن چه این روزها از دید مردم کم اهمیت شناخته می شود نحوه سرمایه گذاری و محل سرمایه گذاری است. برای این که بتوان بهترین حوزه برای سرمایه‌گذاری را انتخاب کرد نخست باید دانست سرمایه‌گذاری چه معنایی دارد. تعریف کلی و ساده سرمایه‌گذاری خرید کالا یا دارایی و امید به افزایش قیمت آن در آینده است. 
کج شدن راه سرمایه گذاران به سمت مسکن
علیرضا خسروی، نماینده مردم سمنان در مجلس شورای اسلامی در این باره به خبرنگار روزنامه اقتصاد سرآمد گفت: بسیاری از سرمایه‌گذاران به دنبال خرید و نگهداری خانه یا ملک هستند که بدون تردید این کار عاقلانه نیست. وی افزود: در سال‌های گذشته  اکثر سرمایه گذاری در بخش تجاری خلاصه می شد اما به علت رشد واحدهای تجاری و نبود رونق در انها دیگر خریداری برای واحد تجاری وجود ندارد. البته اگر اقتصاد ایران بهبود پیدا کند شاید سرمایه گذاری در بخش  مسکن  همراه باشد افزایش سرمایه باشد اما باید باورد داشت بدون تردید نگاه سوداندوزی به واحدهای مسکونی در این برهه زمانی واقع بینانه نیست.
پیشنهاد، سرمایه گذاری یا صرفه اقتصادی
خسروی با تاکید بر این نکته که انباشت سرمایه در یک بخش قطعاٌ برای سرمایه گذاران از صرفه اقتصادی بر خوردار نیست، افزود: پیشنهاد بسیاری از مشاوران املاک به خریداران این است که اگر واقعا به دنبال خرید ملک هستند تردید نکرده و از فرصت موجود استفاده کنند. اما پیشنهاد کننده به این نکته واقف نیست که هجوم سرمایه به بخش مسکن شاید در کاهش قیمت اثر گذار باشد اما برای سرمایه گذاری که تمام دارایی خود را به خرید ملک اختصاص می دهد ممکن است ضرر هم به دنبال داشته باشدد.
خواب چند ساله سرمایه با سرمایه گذاری 
در بخش مسکن
در یک سال اخیر اکثر مردم، برای حفظ و یا افزایش سرمایه خود به صورت کوتاه مدت در بازار سکه و طلا فعالیت داشتند. اما در بازار مسکن با وجود ریسک کمتری که به همراه دارد بازگشت سرمایه در مدت زمان کوتاه میسر نیست و لذا مردم کمتر به سراغ این بخش آمدند ولی با فراز و فرودهایی که در بازار سکه و ارز بروزکرد بسیاری ترجیح می دهند این رزوها در ملکی هر چند کوچک سرمایه گذاری کنند اما این دسته از خریداران باید بدانند مسکن گاهی نیاز به خواب سرمایه به مدت چند سال دارد تا بازده لازم را درپی داشته باشد.
این نکته قابل پذیرش است که، نگرانی برای سرمایه‌گذاری مخصوصاً برای کسانی که بنیه مالی ضعیف‌تری دارند طبیعی است. در خصوص خرید خانه باید این دو موضوع را از هم منفک کنیم که خرید خانه برای سرمایه‌گذاری است یا نیاز واقعی؟ اگر قصد خرید خانه برای نیاز است هر موقع که توان خرید یا موقعیت فراهم شود باید اقدام کرد ولی در ارتباط با تقاضای سرمایه‌ای یا برای حفظ قدرت و ارزش نقدینگی بحث روش‌های جایگزین مختلف مطرح می‌شود. برای سرمایه‌گذاری در حوزه مسکن نیاز به بررسی تمام و کمال اقتصادی، سیاست‌های پولی دولت، بررسی تحلیل‌های این بازار و بسیاری فاکتورهای ریز و درشت دیگری است که نشان می دهد سرمایه گذار نباید بدون مطالعه به کاری اقدم کنند که در آن از سواد کافی بهره ندارند. 
 سرمایه  گذاری در مسکن  آری یا خیر
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه