هجوم مستاجران به حاشیه شهرها،« اقتصادسرآمد» گزارش می دهد

تدبیر وامید، مردم را به حاشیه راند

اقتصادسرآمد - طبق بررسی ها به عمل آمده، در سه‌ سال اخیر قیمت مسکن در ایران رکوردهای جدیدی از خود به ثبت رسانده که نمونه‌های تاریخی آن کمتر به چشم دیده شده است. متاسفانه حکایت از این قرار است که زمان انتظار برای خرید مسکن در کشور به شرایط بحرانی خود رسیده و این مدت در شهر تهران تقریبا قابل پیش بینی نیست. چرا که تهران پنجمین ‌شهر گران جهان به‌لحاظ نسبت قیمت مسکن به درآمد خانوارشده است.وضعیت امروز تهران موید این نکته است که با فتح قله‌های جدید ازسوی تورم و با کاهش قدرت خرید خانوارها، سرریز شدن بخش قابل‌توجهی از ساکنان کلان‌شهرها و به‌ویژه کلان‌شهر تهران و کرج به حومه قابل پیش‌بینی است. به طوری که افزایش قیمت هر متر مربع در حاشیه تهران بررسی‌های آماری نشان می‌دهد سرریز جمعیتی کلان‌شهرها به مناطق حاشیه و اقمار به‌قدری قابل‌توجه بوده که حالا افزایش قیمت‌ها در مناطق اطراف 5 شهر اقماری تهران 440 تا 600درصد بوده است.عددی که انفجار قیمت نیز به گرد پای آن نمی رسد.به‌گزارش اقتصادسرآمد،  نظر می‌رسد قیمت مسکن در حاشیه علاوه‌ بر آنکه از الگوی قیمتی کلان‌شهرها تبعیت کرده، به‌واسطه هجوم تقاضاهای سرمایه‌ای و مصرفی به این مناطق، رشد قیمتی دیگری نیز از این ناحیه به حومه و اقمار تحمیل ‌شده است. موارد مذکور حالا زندگی در حومه را برای ساکنان آن ها که عمدتا از اقشار کم‌درآمد هستند، دشوارتر از گذشته کرده است.
متاسفانه رانده شدن مردم به حواشی شهرها با نبود ساختار مناسب معضلاتی را برای آنان که بیشتر از قشر کم درآمد جامعه هستند به همراه دارد هزینه بالای حمل‌ونقل، فقر زیرساخت‌های شهری، پایین‌بودن کیفیت زیست‌محیطی و انباشتگی جمعیت نیز مسائل دیگری هستند که درکنار افزایش قیمت مسکن، مشکلات زیستی در حومه را برای ساکنانش چندین برابر کرده‌اند. افزایش شدید قیمت‌ها، بخش ‎توجهی  متقاضیان خرید و اجاره مسکن در مناطق شمالی تهران را با کاهش قدرت خرید مواجه کرده و به مناطق میانی و جنوبی تهران سوق داده است.
دولت تدبیر مردم را به حاشیه راند
شمس الدین حسینی عضوکمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار روزنامه اقتصاد سرآمد با ابراز تاسف از بروز چنین پدیده ای در کشور، گفت: افزایش شدید قیمت مسکن طی سال‎های اخیر با کاهش شدید قدرت خرید و اجاره دهک‌های بالا همراه بود و بخش قابل‎توجهی از طبقات اجتماعی پردرآمد را از مناطق شمالی به مناطق میانی و حتی مناطق جنوبی‌تر رهسپار کرده است. 
سقوط آزاد مستاجران به حاشیه شهرها
وی با پرداختن به این نکته که به حاشیه رانده شدن مستاجران و خریداران مسکن با افزایش قیمت مسکن در تهران قابل پیش بینی بود، افزود: به تناسب کاهش تقاضا در نیمه‌شمالی شهرهای بزرگ و سقوط آزاد مستاجران و خریداران به مناطق میانی، جنوب شهر و حومه، تعداد آگهی‌های فروش و اجاره نیز به‎صورت تصاعدی بالا رفته و طبیعی است که با ادامه این روند آمار تعداد معاملات نیز رو به تزاید بگذارد.
سقوط آزاد مستاحران به حاشیه شهرها
حسینی با تاکید بر این مهم که افزایش تقاضای خرید تنها به منظور استفاده آنی شخص نبوده و جنبه سرمایه گذاری نیز داشته است، افزود: با کاهش قدرت خرید مردم در شهر تهران، این سرمایه‎گذاران برای مصون ماندن از ترکش‌ افزایش قیمت ها اقدام به سرمایه گذاری در شهرهای اطراف تهران می کنند.
هجوم به حواشی شهرها ساکنان این مناطق را به دردسرانداخت
او با بیان این نکته که هجوم برای خرید ملک به اطراف شهرها عوارض زیادی برای ساکنان این مناطق به همراه داشته است، گفت: هجوم متقاضیان مسکن به شهرهای اطراف تهران، علاوه بر افزایش نرخ حمل و نقل، بر قیمت اقلام مصرفی مردم این مناطق تاثیر سوئی داشته است. متاسفانه ، طی سال‎های اخیر و دقیقا از زمانی که التهابات ارزی شروع شده و قیمت‌ها سر به فلک کشیدند.
‎با این تفاسیر، مساله‌ای که در این جا قابل طرح است اینکه در سطح جهان نه‌تنها افزایش اقبال به حومه‌نشینی فی‌نفسه امری منفی تلقی نمی‌شود بلکه به‌واسطه کاهش هزینه‌های مربوط به مسکن و همچنین افزایش رفاه ناشی از کاهش آلودگی هوا و کاهش مشکلات زیست‌محیطی، افزایش قدرت خرید خانوار برای خرید و اجاره مسکن با سطح و زیربنای بیشتر، اغلب افراد زندگی در حومه‌ها را به زندگی در درون شهرهای بزرگ ترجیح می‌دهند. اما چرا در ایران افزایش حومه‌نشینی و ورود سرریز جمعیتی کلانشهرها به حومه با افزایش رفاه و کیفیت زیستی همراه نبوده را باید با نگاه غلط برنامه‌ریزان و دولت‌ها به حومه تفسیر کرد. بررسی‌ها نشان می‌دهد در اغلب برنامه‌ریزی‌های جمعیتی، برنامه‌ریزی مسکن، بودجه‌های سالانه از آنجایی که نگاه آمایشی وجود ندارد، به همین دلیل حومه و اقمار شهرها در ایران از دسترسی به حمل‌ونقل ارزان و سریع‌السیر، دسترسی به زیرساخت‌های شهری و کیفیت محیطی بالا محروم هستند.
تمامی عوامل که به آن اشاره شد، موجب شده برخلاف کشورهای توسعه‌یافته که حومه جذابیت زیادی برای زندگی داشته و جاذب اقشار مختلف است، در ایران حومه عملا جاذب سرریز طبقات اجتماعی‌ای باشد که به‌واسطه از دست دادن قدرت خرید به این مناطق سقوط می‌کنند. این گزینش اجباری طبقات اجتماعی کم‌درآمد موجب شده در بزنگاه‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی حومه‌نشینان واکنش‌های قابل تاملی داشته باشند که نمونه‌های سیاسی و امنیتی این واکنش ها مشاهده شد.
 تدبیر وامید، مردم را به حاشیه راند
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه