روی منفی قطعه سازی در پسابرجام 2« اقتصاد سرآمد» بررسی می کند

تضمین نیست، اعتماد نمی کنیم

اقتصادسرآمد -اعظم زندیه- کارشناسان صنعت خودرو و قطعه‌سازی لغو تحریم را برای قطعه‌سازان مخاطره‌آمیز می‌دانند و می‌گویند هنوز تحریم‌ها لغو نشده است، خودروسازان اما قطعات بی‌کیفیت وارد می‌کنند.خودروی ایران طی دو سال اخیر با تشدید تحریم‌ها دچار سقوط شدید در تولید و حتی کیفیت شد، این در حالی است که خودروسازان پیش از این مدعی بودند در حد بالایی داخلی‌سازی دارند.این روزها که بحث لغو احتمالی تحریم‌ها در سال 1400 مطرح شده است، این نگرانی وجود دارد که مدیریت سیاسی خودروسازان در کشور مجدداً اشتباهات گذشته را تکرار کند و صنعت خودروی کشور را دودستی تقدیم شرکای بد خارجی مانند پژو و رنوی فرانسه کند.
به گزارش اقتصادسرآمد، متاسفانه اقتصاد و صنعت در ایران دچار سیاست زدگی است و به عکس سیاست که دارای مرکزیت واحد و یکپارچه است درصنعت واقتصاد هیچ هماهنگی یا مرکزیت تصمیم‌گیری وجود ندارد  که در نتیجه خودروهای پسابرجامی با شرکای بد خارجی وارد ایران می شوند وبه سهولت و با اولین تکانه های تحریم فرار را برقرار ترجیح می دهند.
این مساله بیم آن را ایجاد کرده که سرمایه گذاری‌های انجام شده تاکنون زیر سوال برود و قطعه سازان مانند گذشته نه چندان دور در صنعت خودرو کشور مهجور شوند. هرچند که جبر تحریم‌ها سبب شد صنعت خودرو کشور به معنایی حقیقی به سمت خودروسازی پیش برود، اما اگر تحریم‌ها لغو شود احتمالا آینده نامعلوم در انتظار این پیشرفت‌ها باشد. 
روی منفی قطعه سازی در پسابرجام 2
آرش محبی نژآد دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازان کشور در گفت و گو با خبرنگار روزنامه اقتصاد سرآمد؛ گفت: دغدغه اصلی انجمن و قطعه سازان مساله  فرو ریختن دیوارهای تحریم یا برجام است که باردیگر مانند برجام اول نکات منفی در صنعت خودرو رخ خواهد داد. اگر مدیریت منسجم  در این مساله انجام نگیرد، این موضوع مجدد تکرار خواهد شد و صدمه ناشی ازان نیز تشدید می شود.
مفهوم نادرست خط مقدم خودروسازی
 قطعه سازی است
وی با نادرست دانستن تعریف مشهوری در صنعت خودروسازی جهان وجود دارد با این مفهوم که خط مقدم خودروسازی، قطعه سازی است، تصریح کرد: متسفانه تاریخ و تجربه ثابت کرده است که روند تعاملی مابین خودروساز و قطعه ساز پایدار نخواهد بود. دغدغه اصلی انجمن و قطعه سازان همین مساله هست که با فرو ریختن دیوارهای تحریم یا برجام دیگر مانند برجام اول نکات منفی در صنعت خودرو رخ خواهد داد. اگر مدیریتی در این مساله انجام نشود، این موضوع مجدد تکرار خواهد شد. با فروریختن دیوار تحریم منابع ارزی بلوکه شده پشت سدهای تحریم آزاد می‌شود. هیچ یک از کشورهایی که منابع ارزی در آن جاست با بانک مرکزی تماس جهت سوئیفت کردن نخواهد داشت.
بلوکه سرمایه خودروساز ایرانی نزد خودروساازان خارجی
محبی نژاد با تاکید براین مهم که، اکثر کشورهایی که منابع مالی کشور در آنجا بلوکه است، خودروسازهستند، افزود:  سیر ارزهای انباشته شده در خارج کشور اگر وارد شود، تولید داخل را با مخاطره مواجه خواهد کرد. این مورد یک تهدید جدی بوده که باید هم اکنون در خصوص آن تصمیم گیری شود. خودرو و قطعات خودرو نیز به دلیل فشار خارجی و مافیا و رانت داخلی برای واردات علاقمند است.
تضمین نیست، اعتماد نمی کنیم
وی در خصوص بازگشت احتمالی برجام و تعهد صنعتگران خودروساز وعدم وجود تضمین استفاده از طرفیت فنآوری و صنعت قطعه سازی  داخلی نیز، گفت: واقعیت این هست که تاکنون تضمینی وجود نداشته است، انجمن صنایع همگن قطعه سازی نیز به کرات در قراردادهای ساخت داخل روی این مورد تاکید داشته است. که اگر تضمینی نباشد  قطعه سازی که در کشور کامپیوتر مرکزی خودرو با تیراژ 200 هزار دستگاه در سال دارد با تولیدکننده خارجی که تیراژ 100 میلیون دستگاه در سال داشته، نمی تواند رقابت کند.
در اینجا باید اشاره داشت که بحث مزیت نسبی و تیراژ اقتصادی تولید تا پیش از تحریم‌ها بود. تحریم‌ها و نوسان نرخ ارز، ساخت داخل را توجیه داشت. اگر قیمت ارز کاهش پیدا کند و صرفه اقتصادی در بین نباشد، خودروساز به دنبال محصول ارزان‌تر خواهد رفت و این مساله سبب هدر رفت این حجم از سرمایه گذاری خواهد شد. این مساله نیز ناشی از ضعف قراردادی بین خودروساز و قطعه ساز است. 
هرچند خودروسازان و قطعه‌سازان داخلی در پی شکل‌گیری نهضت داخلی‌سازی، توانستند بخشی از قطعات موردنیاز خود را ساخت داخل کنند، اما در مورد قطعات ‌های‌تک، کار به این راحتی‌ها نبود، از همین‌رو نهادهای نظامی مانند وزارت دفاع، نیروی هوا و فضای سپاه و حتی نیروی هوایی ارتش برای کمک به خودروسازان در ساخت و تامین قطعات‌ های‌تک اعلام آمادگی کردند. همکاری ای که اگر بر پایه درستی استوار شود شاید نسبت وابستگی صنعت خودرو کشورما به شرکای بد خارجی رو به کاستی بگذارد. متاسفانه مشکلاتی چون نبود سودآوری و کمبود نقدینگی موجب شده که سرمایه گذاری در این صنعت به حداقل برسد و به تدریج خطوط تولید این صنعت به سمت فرسودگی برود.
این دغدغه ها موجب نگرانی قطعه سازان در سرمایه گذاری در ساخت داخل شده است با این حال منجر به کوتاهی قطعه سازان در اجرای پروژه های خودکفایی و امضای میثاق نامه تامین قطعات برای محصولات جدید خودروسازان نشده است در حالی که همچنان بی اعتمادی به خودروساز برای قطعه سازان بزرگی که تامین برخی قطعات را به طور انحصاری در اختیار دارند وجود دارد.
تضمین نیست، اعتماد نمی کنیم
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه