تناقض مسئولان بر سر بنزین توزیعی با استاندارد یورو 4 «اقتصادسرآمد» بررسی می کند

اراده‌ای باشد، مشکل آلودگی هوا حل می‌شود

اقتصادسرآمد -زهرا عسکری- با افزایش حجم آلودگی کلانشهرهای کشور به ویژه تهران، بر سر این موضوع اختلاف پیش آمده چراکه مسئولان وزارت نفت می‌گویند: بنزین توزیعی در کلان شهرها یورو 4 است و قانون هوای پاک اجرا می‌شود اما برخی از نهادها از جمله  سازمان ملی استاندارد و دادستانی کل کشور این موضوع را زیر سؤال برده و اعلام کرده‌اند که بنزین توزیعی کلان شهرها استاندارد یورو 4 را ندارد.  برخلاف گفته های بیژن زنگنه که گفته، محیط‌ زیست قبلا اعلام کرده است که تاثیر کیفیت بنزین بر آلودگی هوا بسیار ناچیز  است اما تحقیقات نشان می دهد که بنزین بی کیفیت سهم بالایی از آلودگی هوا را به خود اختصاص داده و بسیاری از کارشناسان نیز بر آن صحه می گذارند.
به گزارش اقتصادسرآمد با وجود این که همه نهادها و مردم انگشت اتهام را در روزهای اخیربه سمت وزارت نفت نشانه گرفته‌اند. اما این وزارتخانه کماکان بر ادعای خود پافشاری می کند و به هیچ یک از اسناد ارائه شده از سوی مراکز قانونی در این خصوص نیز تمکین نمی کند.
نیره پیروزبخت پیش از برکناری از سمت خود طی گزارشی به خوبی مشکلات ایجاد آلودگی هوا از طریق استفاده از بنزین آلوده را ارائه کرده که درآن گزارش آمده است: نتایج جدیدترین آزمون کیفی بنزین در 2 نمونه‌برداری که از بنزین تهران صورت گرفته نشان می‌دهد که مشکلاتی در میزان گوگرد وجود داشته به‌طوری که این رقم در تهران 60 بوده در حالی که طبق استاندارد باید 50 باشد.اگرچه رقم گوگرد بنزین نسبت به سال گذشته بهتر شده است. نتایج 50 مورد نمونه‌برداری نشان می‌دهد که عدد اکتان بنزین حدود 90 است که زیر حد استاندارد است. 
اظهارات پیروز بخت نشان می‌دهد که تنها مشکل موجود در بحث بنزین تهران مربوط به میزان گوگرد و عدد اکتان آن است. با این حال وزیر نفت می‌گوید: کیفیت بنزین تهران مطلوب است و اضافه می کند  اطلاع دقیقی از این اعداد ندارم.
پیش نویسی که به آن اعتنا نشد
وحید مرندی مقدم معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد در این باره به خبرنگار روزنامه اقتصاد سرآمد، می گوید: در حال حاضر بنزین تولیدی کشور مطابق استاندارد آلایندگی یورو 4 است، پیش‌نویس استاندارد یورو 5 تهیه و تدوین شده و در آینده نزدیک استاندارد بنزین کشور به یورو 5 ارتقا پیدا می کند.
وزارت نفت و الزامی که به آن بی اعتنا است
وی در ادامه با اشاره به  این نکته که در قانون هوای پاک تا ابتدای شهریورماه امسال به وزارت نفت مهلت داده شده بود تا بنزین و گازوئیل تولیدی مطابق استاندارد ملی باشد، تصریح کرد: ماده 18 این قانون، جلوگیری از واردات بنزین و گازوئیل غیراستاندارد را بر عهده این سازمان استاندارد قرار داده است که البته با راه‌اندازی پالایشگاه ستاره خلیج فارس، واردات بنزین در حال حاضر متوقف شده است. اما مهلت وزارت نفت برای استاندارد سازی بنزین به اتمام رسیده و پس از این ملزم به ارائه سوخت با استاندارد یورو 5 به تمامی جایگاه های سوخت است.
آلودگی بنزین چند برابر حد متعارف 
وی با انتقاد از نحوه برخورد دستگاه های مسئول با موضوع آلایندگی ینزین، اظهار کرد: به رغم پایان یافت مهلت وزارت نفت در تولید سوخت پاک اما، نتایج آزمایش‌ها که توسط شرکت کنترل کیفیت هوای تهران انجام شده نشان می‌دهد مقدار گوگرد بنزین توزیعی تهران در پنج نقطه مختلف چند برابر حد متعارف است. 
اراده‌ای باشد، مشکل آلودگی هوا حل می‌شود
مرندی مقدم گفت: اگر اراده‌ای باشد، مشکل آلودگی هوا هم حل می‌شود. همان‌طور که در سال‌های اخیر نقش یکی از حلقه‌های ایجادکننده آلودگی هوا، یعنی سوخت خودروها کمرنگ شد. اما آیا چنین عزم و اراده‌ای برای ارتقای کیفیت خودروها، کاهش تعرفه واردات خودروهای هیبریدی، بهبود وضعیت سوخت نیروگاه‌ها و افزایش ناوگان حمل‌ونقل عمومی هم وجود دارد؟.
در زمان آلودگی هوای تهران در سال‌های گذشته، همواره انگشت اتهام به سمت سوخت خودروها رفته و با اولین وارونگی هوا طرح زوج و فرد از درب منازل به اجار گذشته می شد اما پائیز و زمستان امسال به برکت!!! وجود کرونا هیچ کس حتی به فکر تعطیلی در زمان پدیده اینورژن هم نیفتاد و گفته شد« کرونا می کشد بگذار آلودگی هوا هم خفه کند». مسئولان شهری و مدیریت کلان کشور در کجاسیر می کنند که ابداٌ در این  ره چاره جویی نکردند. 
مدتی پیش بود که بد قولی خودروسازان برای تولید خودرو یورو 5 و درخواست آن‌ها برای تمدید مهلت زمان اجرای این استاندارد، به خبر داغ رسانه‌ها تبدیل شد. در همان زمان علت اجرا نشدن این طرح را از مسئولان که سوال شد سر خط این ماجرا  به وزارت نفت متصل شد. از نظر مسئولان حوزه صنعت، تولید خودرو یورو  بدون توزیع سوخت مناسب، تاثیری بر میزان آلایندگی کشور نخواهد داشت. به نظر می رسد این روزها، دغدغه اصلی امروز وزرت صمت تامین سوخت یورو5 در سراسر کشور است.
در این باره وزارت صمت مدعی است، مدیران و کارشناسان مختلف موضوع کیفیت بنزین را پی‌گیری کرده و تمام آن‌ها کیفیت پایین بنزین توزیعی در داخل کشور را تایید کرده اند. آن‌ها تاکید داشتند که حتی بنزین سوپر هم کیفیت کافی برای خودروهای دارای استاندارد یورو  را دارا نیست. پی‌گیری‌ها  تا جایی ادامه یافته و بی‌کیفیتی محرز شد اما راهی برای اثبات آن نبود. اینجاست که باید گفت: یاللعجب.
اراده‌ای باشد، مشکل آلودگی هوا حل می‌شود
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه