بررسی «اقتصادسرآمد» از جولان دلالان و واسطه‌گران بازار خودرو

سیاست دلال محور بازار 1400خودرو

اعظم زندیه- اقتصاد سرآمد- بازار خودرو پس از یک سال پر تلاطم که با نوسانات نرخ ارز و شیوع ویروس کرونا نیز همراه بود،  اسفند ماه را در آرامش سپری کرد. پیش از رسیدن به این ثبات نسبی، مجموعه‌ای از عوامل دست به دست هم داد تا سال 99 بره‌کشان دلالان خودرو شود. نان دلالی چنان شیرین شد که حتی مردم عادی هم برای بهره بردن از سود حاشیه بازار، به سمت پیش خرید از خودروسازان هجوم اوردند و آخرین آمار غیر رسمی نیز نشان داد که 80 درصد خودروهای تحویل شده توسط خودروسازان کشور، با هدف فروش در حاشیه بازار خریداری شده و ثبت نام کنندگان و تحویل گیرندگان قصد استفاده شخصی از خودروی ثبت نامی را نداشته‌اند که خود زمینه ساز مشکلی برای بازار خودرو در سال 1400 خواهد بود. 
به گزارش اقتصادسرآمد، متاسفانه مجموعه عواملی ازجمله افزایش قیمت ارز و تشدید انتظارات تورمی موجب شد تا دلالان به صحنه گردانان اصلی بازار خودروی کشور تبدیل شوند. اینان چنان در آشفته بازار خودرو پر و بال گرفتند که اقدام به قیمت سازی های صوری یکی از کارهای درخشان آن ها است. به این صورت که روزانه صدها آگهی ساختگی و غیرواقعی فروش خودرو با قیمت‌های هدفمند را بر روی وب سایت‌ها و اپلیکیشن‌های پرمخاطب درج کرده و تلاش ‌کردند که قیمت های مدنظر خود را قیمت مرجع، به بازار معرفی کردند.
کلمه دلالی و ارتباط آن با ناکارآمدی
 سیاست گذاری کلان خودرو
امیرحسین کاکایی عضوهیات علمی دانشگاه علم وصنعت با تاکید بر «یله» بودن بازار خودرو طی سال های اخیر و جولان بی سابقه دلالان در این بخش از صنعت کشور، به خبرنگار روزنامه اقتصاد سرآمد، گفت: کلمه «دلال» تبدیل به کلید واژه ناکارآمدی سیاست‌گذار کلان خودرو برای توصیف آشفتگی حاکم بر بازار شده است و کسی را نیز یارای متوقف کردن آن نیست.
وی تصریح کرد: آن طور که از اظهارات مسئولان صنعتی برمی‌آید، سیاست‌گذار کلان خودرو تمام مسیرها را برای متعادل شدن بازار پیموده اما آن چه سبب شده بازار روی آرامش به خود نبیند را باید در فعالیت دلالان و واسطه‌ها جست‌وجو کرد. به نظر مسئولان صنعتی، دلالان باعث شده‌اند که مجموعه اقدامات وزارت صمت برای متعادل کردن قیمت‌ها در بازار به نوعی ابتر بماند.
چرایی تاکید مسئولان بر نقش دلالان در بازار خودرو
این فعال و مدرس صنعت خودرو کشورمان یادآور شد:  تاکید بر نقش دلالان و واسطه‌ها از سوی مسئولان صنعتی در شرایطی است که بازار خودرو به فاصله اندکی بعد از بازگشت تحریم‌ها همان مسیری را طی کرد که سایر بازارها رفتند و با آشفتگی‌هایی همراه شدند. خودرو نیز متاثر از تحریم‌های همه‌جانبه از صف کالاهای مصرفی جدا شد و جایی در صف کالاهای سرمایه‌ای برای خود دست و پا کرد. ورود خودرو به صف کالاهای سرمایه‌ای سبب شد تا این بازار همانند بازارهای ارز، سکه و مسکن برای سرمایه‌های سرگردان جذاب شود. 
چرا دلالان و واسطه‌گران دست از بازار خودرو برنمی‌دارند؟
کاکایی در ادامه با طرح این پرسش که با وجود آرامش در دیگر بازارها، چرا دلالان و واسطه‌گران دست از بازار خودرو برنمی‌دارند؟، به خبرنگار اقتصاد سرآمد گفت: در پاسخ به این پرسش باید گفت که دلالان و واسطه‌ها با حضور در بازار و ایجاد تقاضای کاذب و به دنبال آن سنگین کردن کفه تقاضا به نوعی سبب نابسامانی بازار شده‌اند. دارندگان سرمایه به منظور جلوگیری از افت ارزش سرمایه خود به دنبال این بودند که با حضور در بازارهای مختلف از جمله خودرو، به حفظ ارزش پول خود بپردازند. مسئولان صنعتی کشور هم معتقدند همین اتفاق عامل به‌هم ریختگی بازار شد و زمینه دلالی و واسطه‌گری را به‌طور گسترده ایجاد کرد.
ابزارهای به‌کار رفته در بازار خودرو چندی است
 که ناکارآمد شده
وی افزود: ابزارهای به‌کار رفته در بازار خودرو چندی است که ناکارآمد شده حال آن که وزارت صنعت باز هم به دنبال ابزارهایی جدید است، ابزارهایی که به‌طور حتم خود به رانتی جدید در خودرو تبدیل خواهد شد. پر واضح است که با سیاست سال گذشته و ادامه آن در سال 1400 این وزارتخانه نه مصرف‌کننده سود می‌برد و نه تولیدکننده و تنها دلالان و واسطه‌گران هستند که از سیاست‌های غلط صنعتی در این زمینه بهره می‌برند. هر چند نمی‌توان از نقش واسطه‌گران در التهابات بازار خودرو گذشت، اما به نظر می‌رسد وزارت صنعت بهتر است در ابتدا به ریشه‌های شکل‌گیری دلالی بپردازد و بعد فکری برای آرامش بازار کند.
بر اساس گزارش اقتصادسرآمد، بنابراین همانگونه که عنوان شد مدیران ارشد صنعتی، دلالان و واسطه‌ها را عامل وضعیت حاکم بر بازار می‌دانند. در این بین کارشناسانی هستند که دلالی را در ذات خود فعالیتی مذموم نمی‌خوانند و تاکید دارند آن چه سبب می‌شود دلالان برای بازار مضر باشند را باید در وضعیت حاکم بر بازار جست‌وجو کرد. دلال شخصی است دارای سرمایه که کالا را به‌صورت عمده خریداری می‌کند و به تدریج و به‌صورت جزآن کالا را به بازار عرضه کرده ومی‌فروشد. این کارشناسان براین اعتقاد هستند که، دلالان را عامل اصلی وضعیت فعلی بازار نیستند بلکه شرایط تحمیلی به بازار خودرو دلیل اصلی به وجود آمدن وضع موجود است. چرا که دلالان نمی‌توانند در شرایط فعلی بازار منشا اثر باشند در حال حاضر شرایط کنونی که بر اقتصاد کشور حاکم است سبب شده شرایط بازار این‌گونه رقم بخورد. 
ایجاد تغییر در سیاست قیمت‌گذاری علاوه بر اینکه این امکان را فراهم می‌کند تا تقاضای کاذب از بازار تخلیه شود، کمک می‌کند تا فضای بازنده - بازنده موجود برای خودروساز و مصرف‌کننده نیز تغییر کند. تا وقتی فاصله قیمتی میان کارخانه و بازار وجود دارد بازار از مشتری خالی نمی‌شود. همه به دنبال استفاده از سود موجود از این فاصله قیمتی هستند. سیاست‌گذار کلان خودرو چنان چه بخواهد این فضا را به نفع مصرف‌کننده واقعی تغییر دهد باید در سیاست‌های اتخاذ شده خود تجدیدنظر کند.
  سیاست دلال محور بازار 1400خودرو
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه