هرگز اجازه نخواهیم داد که تولید نفت ما به زیر یک میلیون بشکه برسد

نفت ایران جایگزین دارد؟

گروه انرژی - اعظم زندییه - در سال‌های اخیر، توجه محققان اقتصاد انرژی به قیمت‌های نفت، کمیابی انرژی و مداخلات دولت در زمینه عرضه انرژی افزایش یافته و نگرانی‌هایی در مورد امنیت عرضه انرژی در دنیا ایجاد شده است. بهای طلای سیاه پیش از این در سال جاری به سطوح بالاتری دست یافت، اما سپس برای تقریبا دو ماه رشد چندانی نداشت و در دو هفته اخیر مجددا روند صعودی به خود گرفته است. قیمت نفت خام آمریکا کاملا بالاتر از مرز 60 دلار بر بشکه قرار گرفته، یعنی سطحی که پیش از درگرفتن همه‌گیری کووید-19هم عادی بود. 
به گزارش خبرنگار روزنامه اقتصاد سرآمد، با وجود رشد خوب طلای سیاه تا این جای کار، فشار نزولی بر قیمت‌ها تا پایان سال بیشتر از فشار افزایشی خواهد بود و این می‌تواند به این معنا باشد که احتمالا قیمت نفت دست‌کم به طور پایدار سطحی بالاتر را تا آن زمان نخواهد دید. با توجه به شکنندگی اقتصاد جهانی که بسیاری از نقاط هنوز به شدت از پاندمی آسیب می‌بینند که شامل اروپا با سهمی 15 درصدی در تقاضای جهانی نفت نیز می‌شود، موجودی‌های کافی نفت در انبارها و ظرفیت تولید اضافی نفت که هنوز نزدیک به اوج 30 ساله قرار دارد، سطوح قیمتی فعلی شاید غیر‌قابل توجیه به نظر برسند.
شاید چیزی که برای معامله‌گران مهم‌تر بوده که باعث افزایش قیمت نفت پس از گزارش آژانس شده، این تخمین آژانس بود که موجودی‌های کشورهای عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی در ماه فوریه هر روز تقریبا 2 میلیون بشکه کاهش یافته است که یکی از تندترین تغییرات در سال‌های اخیر به حساب می‌آید. احتمالا همین اتفاق در ماه مارس هم افتاده باشد به خصوص این که کاهش تولید یک جانبه عربستان نیز در جریان بود. بنابراین، کاملا ممکن است موجودی‌ها نزدیک به سطح نرمال باشند. با این حال، از آن جا که تقاضا هنوز حدود 5 درصد زیر سطح پیش از پاندمی است، تخمین‌ها از موجودی‌های پایان ماه فوریه بیش از 100 میلیون بشکه بالا هستند.
آیا نفت ایران جایگزین دارد
شهروز برزگر کاشانی نماینده مردم سلماس در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: تعهد امارات و عربسان سعودی برای جبران خلاءنفت ایران در بازار های جهانی اقدامی سیاسی است و هیچ کشوری توان جبران خلاء نفت ایران را ندارد. 
متاثرشدن قیمت جهانی انرژی 
از حذف نفت ایران
وی افزود:ادامه روند تحریم انرژی ایران افزایش قیمت سوخت را در دنیا به همراه دارد و همه دنیا از این اتفاق زیان خواهند برد و نمی توان در دراز مدت ادامه پیدا کند،وباید توجه داشت افزایش هزینه سوخت در دنیا سیستم حمل نقل را هم تحت تاثیر قرار می دهد و در آینده با این اتفاقات طرح تحریم نفت ایران توسط آمریکا با شکست مواجه خواهد شد.
هرگز اجازه نخواهیم داد که تولید نفت ما به زیر یک میلیون بشکه برسد
این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: این اقدامات برای ایجاد جو روانی و فشار بر کشور ما انجام می شود اما ما هرگز اجازه نخواهیم داد که تولید نفت ما تحت هیچ شرایطی به زیر یک میلیون بشکه برسد ضمن آن که برای مواجه با آمریکا و متحدانش ابزارهایی هم داریم که در صورت ادامه فشارها از آن استفاده خواهیم کرد و آمریکا یابد بداند اگر ایران بخواهد بر سر امنیت انرژی با آمریکا  وارد منازعه شود شاید آغاز کننده منازعه آمریکا باشد اما پایان آن دراختیار او نیست. وی افزود: اگر فرض کنیم قیمت بالای نفت فقط نتیجه ایجاد حباب توسط تزریق بسته محرک مالی نیست، به نظر می‌رسد که بازار در حال نظاره ریکاوری تقاضا و کاهش موجودی‌ها است. در واقع اما آژانس بین‌المللی انرژی انتظاراتش را برای رجوع به منابع نفتی اوپک پلاس در ماه‌های اخیر کاهش داده که تا حدود زیادی منعکس کننده تاثیر جهش‌های شیوع کرونا در برخی کشورها است.
برزگرکاشانی تصریح کرد: علاوه بر این، تولید اوپک پلاس تا پایان سال حدود 7 میلیون بشکه در روز کمتر از پیش از کرونا باقی خواهد ماند و به این معنی است که تا آن زمان همچنان ظرفیت تولید اضافی البته نه خیلی زیاد در بازار نفت وجود خواهد داشت. این موضوع نیز می‌تواند بر قیمت‌ها فشار نزولی وارد کند و مانع از پیشروی قیمت‌ها به سطوح بالاتر شود.   
براساس گزارش روزنامه اقتصادسرآمد، در تغییرات قیمت نفت اقتصاد ايران در مهم‌ترين متغيرهايش يعني بودجه و تراز پرداخت‌ها با مشكل مواجه مي‌شود. چون هزينه‌هاي دولت چسبندگي زيادي به قيمت نفت بالا پيدا كرده است نمي‌تواند متناسب با كاهش قيمت‌ها، خود را تعديل كند. آن سوي ماجرا هم واردات قرار دارد. كالاي خارجي به شدت وارد زندگي ايرانيان شده است و كاهش واردات مي‌تواند نقش موثري در اقتصاد و زندگي مردم ايفا كند.همه اين موضوعات نشان‌دهنده آن است كه موضوع تاثيرات كاهش قيمت نفت بايد به‌طور جدي در دستور كار كارشناسان قرار گيرد. اگر در اين شرايط بي‌محابا حركت كنيم و به عواقب تصميمات‌مان توجه جدي نداشته باشيم بايد با تاثيرات كاهش قيمت نفت بر اقتصاد ايران، دست و پنجه نرم كنيم.
قیمت نفت در طول چند دهه‌ی گذشته نوسانات چشمگیری داشته است. این نوسانات تأثیر گوناگونی بر اقتصاد کشورهای مختلف، اعم از واردکنندگان و صادرکنندگان نفت داشته است. اقتصاد کشور ما نیز از این امر مستثنی نبوده است. آمار و اطلاعات موجود در کشور بیانگر این واقعیت است که صدور نفت خام برای سالیان متمادی باعث وابستگی اقتصاد کشور به درآمدهای ارزی حاصل از فروش این ماده شده، به طوری‌که کلیه فعالیت‌های اقتصادی از جمله فعالیت بخش‌های صنعت، کشاورزی و خدمات، به‌طور مستقیم و غیرمستقیم به صادرات و درآمد این محصول ارتباط پیدا نموده است.
نفت ایران  جایگزین  دارد؟
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه