بررسی« اقتصادسرآمد» از نیاز انبوه صنایع به فولاد و بلند پروازی قیمت آن

یارانه فولاد کجاسـت

گروه صنعت معدن تجارت - در آشفته بازار اقتصاد ایزان که رو به بدتر شدن هم هست به نظر می رسد گرانی آهن و فولاد و مشتقات آن قصد توقف و ثبات ندارد. در دور جدید افزایش قیمت میلگرد موج دوم افزایش قیمت فرید فعالان بخش های مختلف را به هوا بلند کرده است. به نظر می‌رسد که بی‌تفاوتی دولت مردان و مسئولان سازمان‌های نظارتی به نوسانات قیمت این حوزه مهم و راهبردی همچنان ادامه دارد. این در حالی است که تولید و توزیع آهن و فولاد مستقیماً روی چند حوزه مهم دیگر ازجمله لوازم‌خانگی تاثیر می‌گذارد. در حال حاضر قیمت هر کیلو میلگرد به بیش از 11 هزار تومان رسیده است.
به گزارش اقتصادسرآمد، قیمت میلگرد در دو هفته اخیر به اوج خود رسیده، به نظر می‌رسد اراده‌ای وجود دارد که این وضعیت ادامه داشته باشد. بخشی از معضل به بورس و عملکرد آن مربوط می‌شود. گروهی از سوءاستفاده‌کنندگان هم هیچ ریشه‌ای در این صنف ندارند و فقط از رانت بهره‌مند هستند. امیدواریم که مسئولان هر چه زودتر صدای ما را بشنوند و به این وضعیت پایان دهند. فعالان این صنعت از قوه قضاییه و مجلس شورای اسلامی انتظار دارندبه ما کمک این بخش شتافته تا بازا فولاد هم کمی به سروسامان برسد.
در حالی که افزایش قیمت فولاد باعث راحتی خیال شرکت‌های داخلی فولاد در جهان شده که مدت‌ها تحت فشار کاهش تقاضا و قیمت‌های پایین قرار داشتند، ولی نگرانی بخش‌هایی که مصرف کننده فولاد هستند در مورد بالا رفتن قیمت مواد خام اولیه افزایش یافته است.بخش خودروسازی که دومین مصرف کننده بزرگ فولاد در صنایع است که تحت فشار افزایش قیمت آن قرار گرفته است و در شرایط ضعف تقاضا برای خودرو باید با افزایش قیمت فولاد دست و پنجه نرم کند.
 این افزایش قیمت در کل بر اقتصاد صنایع تاثیر منفی دارد. در شرایطی که تورم رو به افزایش است، افزایش قیمت این فلز به قدرت هزینه‌کرد مردم و بهبود تقاضا ضربه می‌زند. اشتغال‌زایی هم آسیب می‌بیند چون بخش‌هایی مثل خودروسازی و صنایع زیرساختی که بیشترین مشاغل را در خود جای داده اند، تحت تاثیر افزایش قیمت فولاد قرار می‌گیرند.
انبوه نیاز صنایع به فولاد و بلند پروازی قیمت آن
حسین مقیسه، کارشناس صنعت خودرو و قطعه‌سازی به روزنامه اقتصادسرآمد، گفت: اگر فرض کنیم که در حال حاضر یک میلیون تا یک و نیم میلیون خودرو و تعدادزیادی لوازم خانگی در سال تولید می‌شود، هر خودرو حدود 600 کیلو ورق سرد نیاز دارد که اگر در تعداد خودرو ضرب کنیم نیاز صنعت خودرو به ورق سرد 600 الی 750 هزار تن برآورد می‌شود. این عدد در صنعت لوازم خانگی بیش از خودرو سازی باید باشد.
یارانه فولاد کجاست
وی با بیان این مطلب که این میزان نیاز صنعت خودرو به ورق سرد در شرایطی است که ظرفیت تولید سالانه 5/2 میلیون تن ورق سرد در فولادسازی‌های داخلی وجود دارد، ادامه داد: بیشترین میزان مصرف ورق سرد در کشور در تولید بدنه خودرو است و حدود 400 الی 500 هزار تن نیز نیاز سایر صنایع است. بنابراین می‌توان این کالا را با قیمت یارانه‌ای به صنایع داخلی داد تا در پائین دستِ صنعت فولاد کشور اشتغال‌زایی مناسبی ایجاد شود و بقیه را صادر کرد.
قیمت فولاد براساس فوب خلیج فارس
 عدول از آن ممکن نیست
وی عنوان کرد: حدود 10 سال قبل، قانونی در مجلس تصویب شد که قیمت موادی مانند فولاد و پتروشیمی مطابق با فوب جهانی تعیین شود و همان قانون در حال حاضر اجرا می‌شود و دولت نمی‌تواند قانون را تغییر بدهد. پیش از تصویب قانون مجلس برای فروش بعضی مواد اولیه داخلی با قیمت فوب خلیج فارس، این رویه وجود داشت که این مواد به صنایع داخلی با قیمت یارانه‌ای فروخته می‌شد.
قیمت دستوری به فولاد هم رسید
این کارشناس صنعت کشورمان با یادآوری این نکته که، بخشی از مواد اولیه یک صنعت مطابق با قیمت جهانی به فروش می‌رسد اما قیمت کالای نهایی آن مانند صنعت خودرو به صورت دستوری تعیین می‌شود، افزود: باید میزان اشتغال صنعت فولاد که در زنجیره تامین قرار دارد را با نیروی انسانی صنایع پائین دستی آن مانند خودرو و لوازم خانگی مقایسه کرد.
اجازه واردات به تولید کننده داده شود
مقیسه اضافه کرد: اگر قیمت ورق هنگام فروش به تولیدکننده داخلی بر مبنای ارزی و دلاری محاسبه می‌شود، پس به قطعه‌سازان و خودروسازان تولید کنندگان لوازم خانگی، واجازه داده شود مواد اولیه و ورق فولادی را وارد کنند.
فولاد خارجی ارزان تر از داخلی
وی با تاکید بر این که ورق تولید داخل و برخی مواد اولیه در حال حاضر از مشابه خارجی آن گران‌تر است، اظهار کرد: برای خرید مواد اولیه از بورس باید چهار ماه قبل از دریافت کالا هزینه خرید آن را پرداخت کرد. این در حالی است که مواد اولیه وارداتی دو ماه پس از خرید با قیمت ارزان‌تر از کالای داخلی به دست خریدار می‌رسد اما با این حال تخصیص ارز برای واردات مواد اولیه نیز داده نمی‌شود.
براساس گزارش اقتصادسرآمد، سال‌ها است مساله افزایش یا كاهش قیمت فولاد تاثیرات روانی و واقعی فراوانی بر اقتصاد كشور داشته است. بعد از اقلام مربوط به سبد نیازهای اصلی خانوار، موضوع فولاد و بنزین از اولویت‌های مطرح بعدی است. در این نوشتار تلاش می‌كنیم سابقه كوتاه مدت موضوع و راهكارهای علمی، تجربی مطرح شود. بدیهی است در همه كشورهای دنیا، گروه‌های سیاسی با شعار بالا بردن رفاه مردم سعی در كسب آرا و رسیدن به قدرت دارند. همه دولت‌ها نیز به خاطر حفظ حیثیت خود و گروه خود و ادامه خدمت، تلاش می‌كنند تا حتی‌الامكان شعارها محقق شده و مردم با تطبیق قول و عمل، احساس صداقت و احساس رفاه عملی بیشتر، ادامه خدمت دولت را تایید كنند.
 یارانه فولاد کجاسـت
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه