گزارش« اقتصادسرآمد» از آسیب جدی رمزاارزها به محیط زیست

تبعات استخراج بیت‌کوین‌ با برق حاصل ازسوخت‌های فسیلی

گروه انرژی- اعظم زندیه - بیشتر تحلیل‌هایی که در ایران پیرامون انتشار رمزارزها صورت گرفته، معطوف به فرصت‌ها و تهدیدهای گسترش به‌ کارگیری از آن در بازارهای مالی بوده و کمتر به نقش آن ها بر محیط زیست پرداخته‌ شده‌ است.
به گزارش روزنامه اقتصادسرآمد، اوایل فوریه سال جاری میلادی بود که، شرکت آمریکایی تسلا، تولید کننده خودروهای الکتریکی، اعلام کرد که 2/1 میلیارد یورو در بازار بیت‌کوین سرمایه‌گذاری کرده و همزمان امکان عرضه خودروهای تولیدی خود را در ازای دریافت معروف‌ترین رمز ارز جهان فراهم کرده است؛ اقدامی که موجب شد بهای هر بیت‌کوین به بالاترین نرخ تاریخی خود یعنی 4.47 هزار یورو برسد ولی در عین حال به این انتقاد از ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا دامن زد که اقدام او در عمل موجب تشویق استخراج بیت‌کوین‌هایی می‌شود که با برق حاصل از سوزاندن سوخت‌های فسیلی حاصل می‌شود و در نتیجه، پیشروترین تولید کننده خودروهای الکتریکی خود مسبب آلودگی بیشتر محیط زیست می‌شود.
براساس همین گزارش برخی تخمین‌ها حاکی از آن است که استخراج هر ساله ارزهای رمزنگاری شده در حد کشوری همچون نیوزیلند، دی اکسید کربن تولید و منتشر می‌کند. همچنین نتایج بررسی دانشگاه کمبریج نشان می‌دهد که مصرف برق شبکه استخراج بیت‌کوین از مجموع مصرف برق کشورهای همچون هلند و سوئیس فراتر رفته و به سطح مصرف کشوری همانند آرژانتین رسیده است.
آیا روی آوردن عرضه کننده پرفروش‌ترین مدل‌های خودروهای الکتریکی در جهان به سرمایه‌گذاری در بیت‌کوین نقض غرض است؟ یا این که تشویق مبادله با رمز ارز‌ها توسط شرکت تسلا می‌تواند به رشد تولید برق ارزان‌قیمت از منابع پاک و تجدیدپذیر کمک کند؟ 
با رشد قیمت بیت‌کوین طی یک سال گذشته، میزان توان محاسباتی رایانه‌ای مورد استفاده برای استخراج بیت‌کوین‌های تازه از طریق حل الگوریتم‌های پیچیده بیش از دو برابر شده است. برآوردهای تازه نشان می‌دهد که ورود تسلا به بازار بیت‌کوین حداقل 6 درصد مصرف برق شبکه جهانی استخراج بیت‌کوین را افزایش خواهد داد. این تنها میزان مصرف برق است و تخمین دقیق آلودگی هنوز در دست نیست. 
آمار نشان می‌دهد که تقریبا 40 درصد از کل انرژی مورد استفاده از محاسبات پیچیده استخراج بیت‌کوین از منابع تجدیدپذیر تامین می‌شود و 76 درصد افرادی که به استخراج بیت‌کوین مشغول هستند، از انرژی‌های تجدیرپذیر در ترکیب انرژی مورد استفاده خود بهره می‌گیرند. امروز مصرف انرژی‌های پاک در استخراج بیت‌کوین در مقایسه با سال 2018 حدود 10 درصد افزایش یافته و اکنون برق آبی به یکی از رایج‌‌ترین انرژی‌های مورد استفاده در استخراج بیت‌کوین است.
رابطه استخراج رمزارز با مصرف بالای انرژی
کورش شرفشاهی کارشناس برق و رمزارز کشورمان در گفت و گو با روزنامه اقتصاد سرآمد، درباره میزان اثرگذاری استخراج رمزارز بر آلودگی محیط زیست و مصرف برق به خبرنگار ما، می گوید: از زمان بنیان‌گذاری بیت‌کوین در سال 2009، هزاران واحد بیت‌کوین وارد چرخه‌ی دادوستد شده‌است. از آن زمان تاکنون، گرچه ویژگیِ مجازی بودنِ رمزارزها بیش از هر ویژگی دیگر به چشم آمده، لیکن نباید از این واقعیت غافل شویم که رمزارزها تاثیرات محسوسی بر محیط واقعی زیست گذاشته‌اند و احتمالاً خواهند گذاشت.
سوء استفاده استخراج کنندگان رمزاارز 
از محیط زیست
وی در ادامه د ر پاسخ به چرایی تخریب محیط زیست و تاثیر پذیری آن از استخراج رمزارز، گفت: به منظور حداکثرسازی سود، استخراج‌کنندگان رمزارز به دنبال مکان‌هایی هستند که ادر ابتدا هزینه‌ی برق در آنجا پایین باشد و در ثانی نظام مقررات‌گذاری شرایط سختگیرانه‌ای برای استخراج رمزارز پیش پای آنها نگذارد. در چنین شرایطی، محیط زیست در مکان استخراج رمزارز در معرض خطراتی قرار می‌گیرد، بدون این که هیچ گونه منفعتی نصیب جامعه‌ مقیم در آن محیط زیست شود و مصرف برق را نیز افزایش دهد.
رمزارز به دنبال مکانی بدور از مقررات
شرفشاهی با یادآوری این مطلب که، فرایند استخراج رمزارز به واسطه‌ حجم بالای عملیات پردازش، نیاز به استفاده‌ی زیاد از انرژی برق دارد، تصریح کرد: احتیاج ذاتی رمزارزها به انرژی زیاد به معنای آن است که استخراج آنها به گونه‌ای جدانشدنی به مکان جغرافیایی استخراج گره خورده‌است. استخراج‌کنندگان رمزارز می‌توانند هر مکانی از کره‌ی زمین وجود داشته باشند، به شرط آن‌که ترکیبی از محیط زیستی غیرسخت‌گیرانه و انرژی ارزان در آن مکان مهیا باشد.
ردپای زیست‌محیطی رمزارز 
این کارشناس برق و رمزارز، تصریح کرد: می‌توان گفت نظر عمومی بر این است که بیت‌کوین تاثیر منفی بر محیط زیست می‌گذارد، گرچه کمتر فعالیتی از بشر را می‌توان خارج از این دایره قلمداد کرد. آنچه در این بین محل مناقشه تلقی می‌شود، نظرات مختلف در مورد میزان ردپای زیست‌محیطی رمز ارزهاست.  به تعبیری، هر کجا که انرژی مورد نیاز استخراج رمزارز بیشتر منجر به آلودگی محیط زیست شود، ردپای زیست‌محیطی رمزارز بزرگتر است.براساس گزارش اقتصادسرآمد، به نظر می رسد از، نگاه سیاست‌گذاری و اقتصاد زیست‌محیطی، مصرف نامتوازن انرژی که استخراج رمزارز بر جوامع محلی و محیط زیست تحمیل می‌کند باید با مقررات‌گذاری سخت‌گیرانه محدود شود. این مقررات‌گذاری از یکسو کسب‌وکار استخراج رمزارز را معلق می‌کند و از سوی دیگر جوامع محلی را از بعد تامین انرژی تاب‌آورتر می‌کند. این را باید بدانیم که بزرگترین تهدید برای پایداری زیرساخت‌های استخراج رمزارز، و البته جوامع میزبان این کسب‌وکارها، همین نبود مقررات واقع‌بینانه و دوراندیشانه است. 
سزاوار است فروش مازاد انرژی برق به سازمان‌ها و شرکت‌های استخراج‌کننده‌ رمزارز، تنها نقطه‌ شروعی مشروعیت‌بخشی به چنین فعالیت‌هایی است. سیاست‌گذاران در این قبال همچنین باید راه‌هایی برای محدود نمودن سوءاستفاده‌کنندگان از برق ارزان برخی مراکز خاص بیابند و در عین حال موازنه‌ای میان امنیت انرژی، محافظت بلندمدت زیست‌محیطی و توسعه‌ اقتصادی ایجاد کند.
 تبعات استخراج بیت‌کوین‌ با برق حاصل ازسوخت‌های فسیلی
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه