ابتکاری برای جایگزینی خودرو فرسوده با دوچرخه برقی «اقتصاد سرآمد» گزارش می دهد

زیان گسترده مراکز اسقاط خودرو در ایران

گروه صنعت معدن تجارت - اسقاط خودروهای فرسوده یکی از مهم‌ترین اقدام‌های ممکن است تا شهر از آلودگی و ظاهر قدیمی فاصله بگیرد. مجلس شورای اسلامی آیین‌نامه از رده خارج‌کردن خودروهای فرسوده را اواخر خرداد سال 88 تصویب کرد؛ طرحی بزرگ و البته پرحاشیه که در حد توان خود، به بهبود وضع وخیم آلایندگی خودروهای قدیمی کمک کرد. با بروز رکود گسترده بر بازار خودرو، این سؤال پیش می‌آید که آینده شرایط اسقاط خودرو به چه صورت است؟
به گزارش اقتصادسرآمد، درباره پیچیدگی مصوبه 11 سال پیش مجلس، کافی است بدانید که این طرح نیروی انتظامی، خودروسازان داخلی و حتی واردکنندگان خودروهای خارجی را نیز دربرمی‌گیرد. درباره این که چرا سرعت از رده‌خارج‌کردن یا اسقاط خودروهای فرسوده کندتر از پیش شده، دلایل فراوانی مطرح است؛ نخست آن‌که تولید خودرو برای شرکت‌های خودروساز داخلی چندان سودآور نیست و دو خودروساز بزرگ کشور، هرساله با تجمیع ضرر انباشته روبه‌رو می‌شوند. به همین خاطر، شرکت‌ها دیگر تمایلی برای رفتن زیر بار خرید گواهی اسقاط خودروهای فرسوده ندارند.
گزارش ها حکایت از آن دارند که اخیرا فرانسه طرح جایگزینی خودروهای فرسوده با دوچرخه برقی را برای اولین بار مطرح کرده است.
حکومت فرانسه در حال برنامه ریزی است تا به شهروندانی که حاضرهستند خودروی فرسوده خود را در ازای دوچرخه برقی در اختیاردولت بگذارند، 2500 یورو (معادل 3000 دلار) کمک هزینه خرید اعطا کند. این طرح مصوبه اولیه را در مجمع ملی و آرای مقدماتی را به دست آورده و در حقیقت بخشی از یک برنامه ریزی جامع تر برای کاهش آلایندگی در این کشور اروپایی  است که تا سال 2040 را شامل می شود. بر اساس این طرح جامع، حکومت فرانسه امیدوار است نسبت به سطح 1990 میزان آلایندگی را تنها 40 در این کشور درصد کاهش دهد.
به طور طبیعی فعالان محیط زیست، لابی های هوای پاک و دوست داران دوچرخه استقبال خوبی از این طرح کرده اند چون اعتقاد دارند که دوچرخه ها می توانند راه حل مناسبی برای نبرد با آلایندگی ها در داخل شهرها باشند. 
زیان گسترده مراکز اسقاط خودرو در ایران
محمدعزیزی کارشناس صنعت خودرو  درگفت و گو با روزنامه اقتصادسرآمد در واکنش به وضعیت جایگزینی خودروهای فرسوده به خبرنگار ما گفت: متاسفانه تسویه‌حساب مراکز اسقاط با طرف‌های داخلی نیز که همان خودروسازان باشند، پروسه‌ای طولانی و فرسایشی است؛ اما نکته اینجاست که اصلی‌ترین منبع درآمد ناشی از اسقاط خودروهای فرسوده مربوط به واردکنندگان بوده که اکنون بیش از 2 سال است که با ممنوعیت واردات خودرو نه‌تنها منجر به زیان گسترده مراکز فوق شده بلکه درآمد دولت را نیز را حد چشم‌گیری کاهش داده است.
طرح جایگزینی خودروهای فرسوده در ایران با شکست روبه رو شده است
وی با بیان این مطلب که طرح جایگزینی خودروهای فرسوده در ایران با شکست روبه رو شده است، تصریح کرد: طرح جایگزینی خودروهای فرسوده معامله کالا به کالایی بود که بسیاری از مشتریان خودروهای فرسوده از آن استقبال کردند. اجرای این طرح موجب افزایش قدرت خرید مشتریان شد و برهمین اساس مالکان خودروهای فرسوده از آن استقبال کردند؛ زیرا از این طریق آنها می‌توانستند خودروی قدیمی خود را با یک خودروی نو و تازه نفس جایگزین کنند.
جایگزینی خودرو با دوچرخه برقی در ایران
 محکوم به شکست
عزیزی با تاکید بر این نکته که براساس قانون، ستاد مدیریت حمل ونقل و مصرف سوخت کشور وظیفه اسقاط خودرو را دارد، افزود: قطعا طرح جایگزینی خودرو با دوچرخه و یا هر مدل وسیله حمل و نقل موفق نخواهد شد چرا که مردم ایران علاقه ریادی به استفاده از خودرو شخصی دارند و تنها جایگزین کردن خودرو با خودرو جوابگوی طرح جایگزینی خواهد بود.
نبود اراده  برای جایگزینی خودرو در ایران
این کارشناس خودرو کشورمان با یادآوری این نکته که در شرایط کنونی هیچ کدام از ارگان‌ها نسبت به طرح جایگزین برنامه‌ای قطعی و مصوب ندارند، خاطرنشان کرد: باتوجه به مشکلات مربوط به طرح جایگزینی خودروهای فرسوده و مشکل اعتباراتی که برای این طرح ایجاد شد،کمتر ارگان و یا سازمانی زیر بار سنگین طرح جایگزینی خودروهای فرسوده می روند چه رسد به جایگزینی ان با دوچرخه های برقی که به رغم تلاش شهرداری تهران در رونق بخشیدن به آن،
 عقیم ماند.
براساس گزارش اقتصادسرآمد، در طرح فرانسه برای جایگزیزینی خودروهای فرسوده با دوچرخه های برقی استانداردهای جهانی در نظر گرفته شده است و استانداردهای مدرن در اتحادیه اروپا و بریتانیا در مورد خودروها، به ویژه آنهایی که در شهرهای بزرگ و کلان شهرها پلاک می شوند، بسیار سخت گیرانه تر شده است و معنی آن این است که خودروهای قدیمی که هنوز در شهر در حال تردد هستند، بیشترین میزان آلایندگی را به وجود می آورند، چون خودروسازان در سال های اخیر به شدت آلایندگی خودروها را کاهش داده اند و خودروهای نو معضل اصلی آلایندگی ها نیستند. به بیان دیگر هر چقدر تعداد خودروهای قدیمی و فرسوده از سطح شهر جمع آوری شوند، کاهش آلایندگی با سرعت بیشتری اتفاق می افتد.
صنایع دوچرخه سازی اروپا Cycling Industries Europe یک انجمن تجاری است که از این ابتکار عمل استقبال کرده است. مدیر عامل این انجمن می گوید: «ما شاهد افزایش مشوق های خرید دوچرخه هستیم و از تخصیص بودجه برای خرید دوچرخه استقبال می کنیم اما مجلس فرانسه این نکته را به وضوح و کاملاً روشن مشخص کرده است که طرح تشویق دوچرخه های برقی و دوچرخه های مخصوص حمل و نقل باید به عنوان جایگزین خودروهای فرسوده مورد حمایت قرار گیرد. همه دولت ها باید این نکته را به رسمیت بشناسند که صنایع دوچرخه سازی اروپا پیشروی تحول به سمت حمل و نقل نوین
 e-mobility است.  
زیان گسترده مراکز اسقاط خودرو در ایران
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه