بررسی« اقتصادسرآمد» از سیاست افراطی دولت و مهاجرت کارگران ساختمانی

رکود مسکن و اوضاع «بد» معیشت کارگران ساختمانی

گروه راه و ساختمان - آمار و ارقام اقتصادی نشان می‌دهد که معیشت و زندگی کارگران  به ویژه کارگران ساختمانی با رکود ساخت وساز ها روزبه‌روز سخت‌تر از دیروز می‌شود و چشم‌انداز روشنی از بهبود اوضاع اقتصادی در پیش روی زندگی کارگران قرار ندارد. تغییرات اساسی در میزان حقوق و دستمزد کارگران ازجمله اقدامات اساسی است که باید مدنظر مسئولان قرار گیرد. البته این خبری خوبی برای اقشار ضعیف جامعه ازجمله کارگران نیست؛ زیرا که باعث گرانی بیش‌ازپیش اقلام ضروری خانوار ازجمله چای و برنج شده و این گرانی مانا و پابرجا خواهد بود. این امر باعث می‌شود که معیشت خانوار از مرز 8 میلیون تومان عبور کند.
به گزارش اقتصادسرآمد، با وضعیت فعلی نرخ دلار، دلالان و سرمایه‌گذاران نیز خود را با این قیمت وفق خواهند داد و در این میان کارگران هستند که بیشترین آسیب را خواهند دید. برخی از اساتید دانشگاه نیز معتقدند از نقاط منفی اقتصاد راست گرایانه که بیشتر از هر کس به دولت خط می‌دهند اعتقاد به بالا بردن قیمت دلار است که این مسئله بیش از هر چیز به طبقه کم برخوردار جامعه فشار آورده و آن‌ها را به زیرخط فقر خواهد آورد.
این رشد بی‌سابقه در گرانی‌ها اختلاف فاحش رشد دستمزد کارگران با هزینه زندگی را نشان می‌دهد. این اختلاف 420 درصدی گواه این است که کارگران در سه سال اخیر با فشارهای شدید معیشتی روبه‌رو بوده‌اند و این وضعیت در کنار بیکاری باعث گرایش به سمت زندگی در حاشیه بی‌کیفیت شهرها و ناتوانی از تأمین سرپناه مناسب شده‌ است.
در این میان کارگرانی که در تأمین مسکن مشکل دارند قادر به تأمین مسکن مناسب نخواهند بود و طرح‌های دولتی نیز چندان برای آن‌ها مثمر ثمر نخواهد بود. طرح‌هایی مانند طرح مسکن ملی و یا طرح مسکن کارگری در حد شعار و مراحل اولیه مانده است. طرح‌هایی مانند ساخت مسکن ارزان‌قیمت برای کارگران و یا احیا تعاونی‌های مسکن کارگری تاکنون نتیجه‌ای در پی نداشته است؛ و به نظر نمی‌رسد در این آشفته‌بازار مسکن تا پایان سال قدمی برای ساخت خانه کارگی برداشته شود.
رکود مسکن و اوضاع «بد» معیشت
 کارگران ساختمانی 
محمدعلی مهری کارشناس مسکن در گفت و گو با روزنامه اقتصادسرآمد در رابطه با این موضوع به حبرنگار ما، گفت: با وجود رکود در بازار ساخت و ساز مسکن شاهد بیکار شدن تعداد زیادی از کارگران در این حوزه هستیم که این خود باعث پدید آمدن ناهنجاریهای اجتماعی و تهدید معشیت زندگی این صنف بسیاری می‌شود.
بحران حاکم بر زندگی استادکاران ساختمانی
وی با تاکید بر این مهم که، این روزها برای استادکاران و کارگران ساختمانی روزهای سخت و بحرانی است، افزود: باتوجه به این که کرمانشاه شهری خدماتی است و اکثر کارگران آن در بخش ساختمان امرار معاش می‌کنند. آن ها نیمی از سال به علت شرایط جوی بیکار هستند و تابستان که باید به طور مداوم مشغول کار باشند و علاوه بر تامین معاش روزمره، اندوخته‌ای هم برای زمستان فراهم کنند متاسفانه روزگار بر وفق مرادشان نبوده و هر روز با در دست داشتن وسایل کار و غذایی مختصر در میادین حاضر می‌شوند به امید این که کسی از راه برسد و آن ها را به کار فرا خواند تا بتوانند با دستمزدی که پایان کار بگیرند لقمه حلالی تهیه کنند و  شرمنده خانواده خود نشوند.
جای پای سیاست افراطی دولت
 بر ساخت وساز مسکن
مهری عمده این رکود را به سیاست‌های افراطی دولت قبلی در بحث مسکن و ساخت‌ و سازهای بی‌رویه مرتبط دانست و افزود: راه صد ساله در این مسیر یک شبه طی شد و ظرفیت در این قسمت به حد اشباع رسیده است. هر چند که جای بحث این مساله  مفصل است.
مهاجرت کارگران ساختمانی کلید خورد
وی این بحران را برای این قشر آسیب‌پذیر جامعه یک آفت برشمرد و بیان کرد: با توجه به اینکه درآمد این قشر متاثر از ساخت‌وساز است، مجبورهستند برای تامین مخارج خانواده خود به مناطق بندری و گرمسیری مهاجرت کنند و یا با دستفروشی و سایر مشاغل کاذب امرار معاش کنند که این هم خود باعث بروز مشکلاتی در جامعه می‌شود.
با این تفاسیرطرح‌هایی مانند ساخت مسکن ارزان‌قیمت برای کارگران و یا احیا تعاونی‌های مسکن کارگری تاکنون نتیجه‌ای در پی نداشته است؛ و به نظر نمی‌رسد در این آشفته‌بازار مسکن تا پایان سال قدمی برای ساخت خانه کارگی برداشته شود. با شرایط اقتصادی پیش رو امیدی به اصلاح قانون حقوق و دستمزد در نیمه  دوم سال جاری و یا رای دیوان عدالت اداری به نفع کارگران و اصلاح معیشتی آن‌ها نخواهد بود.
کارشناسان اقتصادی تنها راه چاره را در ورود نمایندگان مجلس به بحث معیشت کارگران می‌دانند. نمایندگانی که با شعارهای انقلابی و حمایت از قشر فرودست و ضعیف به کارزار انتخاباتی وارد شدند، باید در اینجا وارد عمل شده و برای معیشت کارگران فکری بکنند. تنها مصاحبه و شعار بدون عمل تأثیر چندانی بر معیشت و بهبود اوضاع زندگی کارگران نخواهد داشت. اینان تا به حال نتوانسته‌اند اقدام مؤثری برای بهبود شرایط کارگران سختمانی و یا فصلی  داشته باشند. اگر یک کارگر امروز 3 میلیون تومان دستمزد داشته باشد با دلار نرخ 23 هزار تومان می‌شود ماهانه 128 دلار که رقم بسیار پایینی است. نمایندگان مجلس باید پاسخگو باشند که چرا طی سه سال قیمت مسکن و زمین چنین جهشی داشته است.
 این جهش قیمتی طبقه پایین جامعه که اکثراً مستأجر هستند را نابود کرده است. بازهم مثل گذشته سرمایه‌داران و دلالان و صاحبان ثروت توانسته‌اند ثروت خود را چندین برابر کنند و روی گنج قارون نشسته‌اند؛ اما این طبقات متوسط و پایین هستند که نتوانسته‌اند از این فرصت ثروت خود را چندین برابر کنند.
 رکود مسکن و اوضاع «بد» معیشت کارگران ساختمانی
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه