بی تفاوتی ایرانی ها به مصرف سوخت در ادامه پاندمی کرونا

مجبور به واردات انرژی می شویم

گروه انرژی - اعظم زندیه - درحالی‌که بخش‌های مختلف بازار انرژی روز‌های چندان خوشی را نمی‌گذراندند، ویروسی به نام کرونا به کابوسی برای این بازار تبدیل شد و اوضاع را بدتر از قبل کرد. کووید-19 تاکنون بیش از 77 هزار نفر را در چین مبتلا کرده و نزدیک به 2 هزار و 600 نفر را در این کشور به کام مرگ کشانده است. با این حال شیوع کرونا در چین که شدیدا درحدود یک ماه گذشته بازارهای جهانی از جمله بخش انرژی را تحت‌تاثیر قرار داده، دیگر نگرانی اصلی فعالان اقتصادی نیست چراکه آمار ابتلای روزانه به این بیماری در چین کاهش چشمگیری داشته و در عین حال تعداد افراد بهبود یافته روند صعودی به خود گرفته است. درحال‌حاضر نسبت بهبودیافتگان روزانه به موارد جدید نزدیک به چهار به یک است.
به گزارش اقتصادسرآمد، این در حالی است که این ویروس با شتاب زیادی درحال شیوع در کشورهای خاورمیانه به‌خصوص ایران و همین‌طور ایتالیا در اروپا است. کرونا همچنین کشورهای همسایه چین مانند کره‌جنوبی، سنگاپور و ژاپن را نیز هدف قرار داده است. در این میان، سه حوزه نفت، گاز و صنعت انرژی‌های تجدیدپذیر بیشترین ضربه را از شرایط جدید خورده‌اند.
منابع خبری-تحلیلی و همچنین نهادهای مختلف سعی داشته‌اند شدت ضربه کرونا به تقاضا برای نفت را اندازه‌گیری کنند. بر این اساس، پایگاه خبری «اس‌اند‌پی گلوبال پلاتس» هشدار داده است حجم کاهش یافته از سمت تقاضا در ماه فوریه ممکن است به 4 درصد یعنی 1/4 میلیون بشکه نفت در هر روز برسد. همچنین پلاتس گفته تقاضا در سال‌جاری به‌طور میانگین بین 290 هزار تا یک میلیون بشکه کاهش خواهد یافت. برخی خوش‌بینی‌ها از کنترل ویروس کووید-19 در چین در هفته گذشته باعث شد بهای طلای سیاه هشت روز متوالی بر تابلوی بازارهای دنیا به رنگ سبز درآید و روی 60 دلار بر بشکه را هم به خود ببیند.
حالا با کاهش مسافرت‌های هوایی به این مقصد مهم اقتصادی دنیا و همین‌طور حمل‌و‌نقل جاده‌ای، با کاهش تولید مواجه شده و تقاضای نفت این کشور افت چشمگیری داشته است. در این شرایط  ممکن است کشورهای تولیدکننده نفت در خاورمیانه مانند عراق و عربستان و ایران به علت کاهش قیمت نفت ممکن است تا 10‌درصد افت در حاشیه سود را تجربه کنند.
ادامه پاندمی کرونا و احتمال واردات
 انرژی به ایران
محمدپورحمید کارشناس اقتصاد انرژی درخصوص تاثیر پذیری انرژی ایران از پاندمی کرونا به اقتصاد سرآمد، گفت: در شرایطی که شدت انرژی در 10 سال گذشته با افزایش 15 درصدی مواجه شده، هیچ بعید نیست که با ادامه روند کنونی کشورمجبور به واردات انرژی از سایر کشورهای دنیا شود.
با شرایط فعلی وارد یک بحران گسترده انرژی خواهیم شد
پورحمید کارشناس حوزه انرژی در گفت وگو با خبرنگار روزنامه اقتصادسرآمد، با بیان این نکته که افزایش شاخص شدت انرژی حرکت بر خلاف همه اسناد بالادستی است، گفت: زمانی که میزان تولید انرژِی تجدیدناپذیر در کشور محدود شود، با شرایط فعلی وارد یک بحران گسترده انرژی خواهیم شد. 
بی تفاوتی ایرانی ها در ایام کرونا
 به مصرف سوخت
وی ضمن اشاره به این نکته که صنایع و بخش خانگی در ایران به دنبال بهینه‌سازی مصرف انرژی نیستند، زیرا بهای آن به قدری اندک است، که انگیزه صرفه‌جویی از بین می‎رود، تاکید کرد: فرض کنید قیمت یک کولر کم مصرف 1 میلیون و قیمت یک کولر پر مصرف 500 هزار تومان باشد، با قیمت اندک انرژی برق در حال حاضر، میزان مصرف بیشتر انرژی کولر پر مصرف در سالیان دراز از هزینه سرمایه‌ای کولر کم مصرف پیشی گرفته فلذا همه مردم به سراغ کولر ارزان قیمت اما پرمصرف می‌روند. 
فاصله روند مصرف انرژی با سایرنقاط دنیا
وی با بیا ن این مطلب که، آگاهی از شرایط نامطلوب شاخص شدت انرژی در کشور، این سوال را به ذهن متبادر می‌کند که چرا فاصله و روند تغییر این شاخص در ایران تا این اندازه با سایر نقاط دنیا متفاوت است، افزود: اوضاع نامناسب مصرف انرژی در ایران تاکنون آثار زیان‌بار متعددی به جا گذاشته است، به طوریکه ایران به عنوان دارنده دومین مخازن بزرگ گازی در دنیا، کمترین میزان صادرات گاز را داشته و در مواقعی از سال نزدیک به 80 درصد از گاز تولیدی نه در بخش صنعت بلکه در بخش گرمایش خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
با این روند صنعت نیروی بادی هم از ویروس کرونا مصون نمانده است. در سال‌جاری تحت‌تاثیر شیوع ویروس کرونا تولید تاسیسات توربین‌های بادی در چین می‌تواند بین 10 تا 50 درصد کاهش یابد. پیش از شیوع اپیدمی پیش‌بینی شده بود 28 گیگاوات ظرفیت نیروی بادی در این کشور نصب شود. در شرایطی که سیاست‌گذاران کلان کشور در سندهای بالادستی نظیر سیاست‌های کلی اصلاح الگوی مصرف بر کاهش شاخص شدت انرژی در کشور به معنای صرفه‌جویی در انرژی مورد نیاز به منظور تولید یک واحد از تولید ناخالص ملی تاکید کرده‌اند اما در عمل شاهد بی‌توجهی به این شاخص و افزایش آن هستیم. در همین راستا و بر مبنای آمار موجود از تولید ناخالص داخلی و میزان مصرف کل انرژی کشور معادل‌سازی با نفت خام میزان شدت انرژی کشور در طول 10 سال گذشته با حفظ روند نوسانی، رشد 15 درصدی را تجربه کرده است. این در حالی‌ست که این شاخص در سایر کشورهای جهان با کاهش 20 درصدی مواجه شده است.
مجبور به واردات انرژی می شویم
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه