اقتصاد ایران در حال گذار از اقتصاد نفت محور به گاز محور«اقتصادسرآمد» گزارش می دهد

پایان میهمانی 50 ساله لوله های نفت و گاز کشور

گروه انرژی- اعظم زندیه - براساس گزارش ها رئيس بانک سرمایه‌گذاری اروپا اعلام کرده که کشورهای اروپایی باید تصدیق کنند که تأمین انرژی ما در آینده نزدیک دیگر به سوخت‌های کربنی و از جمله به گاز طبیعی وابسته نخواهد بود. دکتر ورنر هویر،گفته است: «روراست بگویم، کار ما با گاز طبیعی تمام شده است.» و افزود: ‌«بدون پایان دادن به استفاده از سوخت‌های فسیلی امکان ندارد به اهداف زیست‌محیطی خود برسیم. این درحالی است که کمیسیون اروپا استفاده از گاز را برای برخی اعضایش مجاز شمرده تا آن ها بتوانند وابستگی بخش‌ انرژی‌شان را به زغال‌سنگ و نفت، به‌مرور کم کنند.
به گزارش اقتصاد سرآمد، بانک سرمایه‌گذاری اروپا اعلام کرده است که تاپایان سال جاری میلادی هرگونه تأمین مالی زیرساخت‌های انرژی وابسته به سوخت‌های فسیلی را تمام خواهد کرد و فقط نیروگاه‌هایی که انتشار گاز کربنیک‌شان زیر 250 گرم به‌ازای هر کیلووات برق باشد از حمایت‌ این نهاد بهره‌مند خواهند شد.
ظاهرا، بانک سرمایه‌گذاری اروپا قصد دارد 50 درصد از فعالیت خود را به حمایت از پایایی زیست‌بوم و آب‌وهوا اختصاص دهد و تا سال 2030 در این حوزه 1 تریلیون یورو سرمایه‌گذاری کند. هدف اتحادیه اروپا آن است که تا سال ۲۰۵۰ میلادی انتشار گازهای گلخانه‌ای را به صفر برساند و به این منظور می‌باید طبق زمان‌بندی تعیین‌شده تا سال ۲۰۳۰ نزدیک ۵۵ درصد از انتشار این گازها کم شده باشد.
گرچه در ابتدای سال 2020 بزرگترین چالش این بانک برکیست محسوب می‌شد اما بحران کووید-19 این دیدگاه را تغییر داد. با این وجود، مسئولان بانک سرمایه‌گذاری اروپا معتقدند که بحران کنونی نباید مانع از مبارزه با بحران بلندمدت و خطرناک محیط زیست و تغییرات آب‌وهوایی شود.
انتقاد از عملکرد دولت در نگاه به آینده گاز ایران
محمدحسین ادیب پژوهشگر ریسک در گفت و گو با روزنامه اقتصاد سرآمد با انتقاد از عملکرد اقتصادی دولت در خصوص بهره وری انرژی ، به خبرنگار ما تأکید کرد: سرنخ حل مشکلات اقصادی ایران در مدیریت هزینه و کاهش نرخ بهره است.
میهمانی 50 ساله لوله های نفت و گاز کشورمان به پایان رسیده
وی بر این باور است که با شرایط فعلی ایران در حوزه نفت، میهمانی 50 ساله بر سر لوله های نفت  و گاز کشورمان به پایان رسیده و اقتصاد نفت محور ایران در حال گذار به اقتصاد گاز محور است. ایران در حال پایه گذاری تمدنی گاز محور است. این گذار و تغییر، لزوم آمادگی مردم، دولت و بخش خصوصی را می طلبد. این در حالی است که اروپا در دوران گذار از گاز این پدیده کربنی است.
او بر این باور است که خواب سرمایه در ایران به ویژه در بخش انرژی گاز 2 تا 3 برابر استاندارد جهانی است و راه حلش هم مقررات زدائی است. 
اقتصاد ایران در حال گذار از اقتصادی نفت محور به اقتصادی گاز محور
ادیب تاکید کرد: اقتصاد ایران پنجاه سال میهمان لوله های نفت بوده و کاهش قابل ملاحظه صادرات نفت ، پیام اش این است که میهمانی به پایان رسیده اقتصاد ایران در حال گذار از اقتصادی نفت محور به اقتصادی گاز محور است.
این پژوهشگر ریسک کشورمان تصریح کرد: ارزش حرارتی گاز تولیدی همین حالا معادل پنج میلیون بشکه است که از نفت تولیدی در اول دهه هشتاد بیشتر است، منهای یک مقطع در دوره احمدی نژاد ، انرژی تولیدی ورای این که از نفت باشد یا گاز، فرقی با گذشته نکرده فقط گاز جایگزین نفت شده است. که ریسک اقتصادی آن را چندین برابر می کند.
ادیب یادآور شد: متاسفانه 90 درصد صادرات غیر نفتی ایران در عمل صادرات انرژی از نوع گاز است و قیمت نفت از بشکه ای 105 دلار به بشکه ای حدود 57 دلار کاهش یافته، یعنی نصف شدن قیمت نفت . در عمل باعث شده ارزش صادرات در ظاهر غیر نفتی ایران اما در عمل به شدت انرژی محور نصف شود. یعنی اقتصاد ایران هم باید خود را با کاهش قیمت نفت منطبق کند هم با کاهش قابل ملاحظه صادرات نفت و هم با نرخ بالای بهره که این سومی گزینه جای حرف دارد.
کم کاری زیادی از دولت تدبیر وامید سراغ داریم و می بینیم که، روحانی باید نرخ بهره را با بازده اقتصاد منطبق  می کرد یعنی اصلاح نظام بانکی در دستور کار قرار می گرفت. اما راهبرد دولت و بانک مرکزی انتقال مشکل به بعد است تفکر بانکی روحانی از نظر اقتصادی به 20 سال قبل تعلق دارد، نظام بانکی ایران از روحانی عبور کرده است ، ما در دانشگاه ، دانشجو را آماده می کنیم برای مشاغلی که دیگر وجود ندارد. نظام بانکی در کشور حاکم است که انطباق  آن با دیروز و امروز کافی نیست. اشکال این است که در تیم روحانی یک تئوریسین مالی وجود ندارد، همه متصدی هزینه اند .روحانی به نظام بانکی باخت ، پاشنه آشیل دولت ، نظام بانکی است. باید متوجه باشند تعیین کردن نرخ بهره بالاتر از بازده اقتصاد یعنی چه. دور روحانی را متصدی های هزینه  پر کردند که  تنها هزینه را می فهمند در کنترل هزینه متناسب با کاهش قیمت نفت متناسب عمل کردند. عملکرد در این قسمت خوب بود ، تیم روحانی هزینه را می فهمید نرخ بهره را نه .
 براساس این گزارش اقتصادسرآمد ، امروز اروپا و چین به لحاظ اقتصادی بازارهای مطلوبی برای صادرات گاز ایـران نیسـتند. ایـن موضـوع به ویژه در قیمت‌های کمتر از 100 دلار به ازای هر بشکه نفت تشدید می‌شود؛ به طوری که صادرات گـاز بـه اروپا (به روش خط لوله یا ال.ان.جی) به لحاظ اقتصادی توجیه اقتصادی ندارد. این بحث درباره چـین کمی متفاوت است؛ زیرا قیمت خرید گاز در چین هنوز به تعـادل نرسـیده و در قراردادهـای مختلـف، تفاوت‌های فاحش قیمتی مشاهده می‌شود. بنابراین در موضوع صادرات گاز به چین فرمول قرارداد تعیین‌کننده 
خواهد بود.
 پایان میهمانی 50 ساله لوله های نفت و گاز کشور
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه