اماواگرهای جایگزینی موتورسیکلت در ایام کرونا در بررسی «اقتصادسرآمد»

افزایش یکباره تقاضای خرید موتورسیکلت

گروه جامعه - اعظم زندیدیه - درحالی‌که واردات خودرو ممنوع شده، اما موتورسیکلت همچنان وارد می‌شود. واردات به‌صورتC.K.D بیشتر از موتورساخته شده است امری که باعث ناراحتی قطعه‌سازان شده و آن ها اعلام کرده‌اند که در صورت ادامه تخصیص ارز نیمایی به قطعات وارداتی موتور، کارخانه‌های قطعه‌سازی مجبور به تعطیلی خواهند شد. به نظر می رسد در ادامه نگرش دولت به صنعت خودرو و موتورسیکلت، مردم نیز نیز در حال گذار استفاده از خودرو به موتورسیکلت هستند. 
به گزارش اقتصادسرآمد، موتورسیکلت‌های محتضر مانند بیماران درمانده که ساعت‌ها پشت در مطب دکتر منتظر و بلاتکلیف می‌مانند، ردیف و خاموش جلوی تعمیرگاه‌های خیابان مولوی صف کشیده‌اند تا نوبت معاینه‌شان سر برسد. بعضی‌های‌شان سرپایی و با یکی دو ساعت وقتی که تعمیرکار یا شاگردش می‌گذارند و چندصدهزار تومنی که از جیب صاحبان‌شان می‌رود. حال‌شان بهتر می‌شود و به دل خیابان می‌زنند، اما بعضی‌های دیگر باید دو سه روزی در تعمیرگاه منتظر بمانند؛ چون قطعات‌شان مانند داروهای کمیاب پیدا نمی‌شود یا اگر هم هست، نایاب و گران است.
افزایش خرید و فروش موتورسیکلت مسئله‌ای نیست که فقط تعمیرکاران و فروشندگان درباره آن صحبت کنند. رئیس پلیس راهور ناجا، دبیر انجمن صنعت موتورسیکلت ایران و رئیس اتحادیه فروشندگان دوچرخه، موتورسیکلت و لوازم یدکی تهران نیز این موضوع را با آمار و ارقام تأیید می‌کنند. مسئولان پلیس نیر با تایید این خبر گفته اند، در سال1399، 212هزار دستگاه موتورسیکلت نقل‌وانتقال داده شده و آمار موتورسیکلت‌های نو شماره نیز افزایش 82 درصدی داشته است.قیمت سرسام‌آور خودرو در سال1399 یکباره تقاضا برای خرید موتورسیکلت را افزایش داد. شهروندانی که توان خرید ماشین نداشتند رو به خرید موتور آوردند که کرونا هم شایع شد و استقبال مردم از موتورسیکلت را دوچندان کرد در سال گذشته تعداد 211هزارو400 دستگاه موتورسیکلت توسط 40کارخانه در کشور تولید شد که این میزان در سال1398 برابر 116هزار دستگاه بود. بنابراین در سال1399 نسبت به سال قبل از آن، 80درصد افزایش تولید در کشور داشتیم و تولید موتورسیکلت در ماه‌های پایانی سال99 هم افزایش بیشتری پیدا کرد. با وجود این که در یک سال گذشته همزمان با افزایش تقاضا برای خرید موتورسیکلت، تولید این وسیله نقلیه در کشور رشد 80درصدی را تجربه کرده است.
موتورسیکلت جایگزین خودرو در ایام کرونا
محمدخادم منصوری، رئیس اتحادیه فروشندگان دوچرخه، موتورسیکلت و لوازم یدکی تهران در گفت و گو با خبرنگارروزنامه اقتصا دسرآمد می گوید: تنها با درنظر گرفتن افزایش تولید و فروش موتورسیکلت نو نمی‌توان به درستی از میزان زیاد شدن گرایش مردم به سمت انتخاب موتورسیکلت به‌عنوان وسیله نقلیه مناسب در دوران کرونا رسید. منصوری در این‌باره گفت: «قدرت خرید مردم کم شده و قیمت موتورسیکلت در ساال1399 نسبت به 1398 حدود 30 تا 35درصد افزایش پیدا کرده است؛ به همین‌خاطر از میان مردمی که به این نتیجه رسیده‌اند تا در شرایط کرونا و گرانی خودرو از موتورسیکلت استفاده کنند، تعداد قابل توجهی توان مالی برای خرید موتور نو را هم ندارند و به همین جهت بیشتر به تعمیر موتورسیکلت‌های قدیمی یا خرید موتورسیکلت کارکرده رو آورده‌اند.
اقبال مردم به استفاده از مونورسیکلت
وی افزود: موتورسیکلت را به عنوان یک وسیله نقلیه اقتصادی در دنیا می‌شناسیم. متاسفانه این وسیله اقتصادی، به دلیل جبر تحریم‌ها و چالش‌های تولیدی با افزایش قیمت مواجه شده است. این مساله سبب تحت تاثیر قرار گرفتن قیمت قطعات و کمبود آن‌ها نیز در بازار شده است. از سال گذشته این صنعت با چالش‌های عدیده تولیدی و وارداتی مواجه بوده که ظاهرا آن‌ها را به سال جاری نیز یدک کرده است.
اجبار به تبدیل به احسن موتورسیکلت ها
خادم منصوری با اشاره به این مطلب که در مقطعی از زمان سالانه 400 تا 500 هزار دستگاه بود، تصریح کرد: اما اکنون به 140 تا 150 هزار دستگاه تیراژ سالانه تنزل پیدا کرده، این موضوع بیانگر ضعف در خرید از سوی مشتریان است. در حال حاضر نیز افزایش قیمت ایجاد شده و قدرت خرید نیز وجود ندارد که حتی مشتریان موتورسیکلت‌های خود را تبدیل به احسن کنند. بنابراین مشتریان به سمت تعمیر موتورسیکلت‌های خود روی آوردند.به نظر می رسد،  علاوه بر مسائل ایمنی و آمار بالای تلفات موتورسواران در سوانح رانندگی، سهم بالای موتورسیکلت‌ها در آلودگی هوا و آلودگی صوتی هم از موضوعاتی است که افزایش تردد موتورسواران در شهر به‌بار می‌آورد؛ به‌طوری‌که براساس آخرین آمارهای سال1399، حدود 12میلیون موتورسیکلت شماره‌گذاری شده در کشور وجود دارد که 6میلیون از آنها در کلانشهرها تردد می‌کنند و به‌علت احتراق ناقص سوخت در موتورسیکلت‌های کاربراتوری، میزان انتشار آلاینده‌ها توسط هر موتورسیکلت 18برابر یک خودروی سواری است.
گزارش میدانی اقتصادسرآمد در این باره نشان می دهد، در یک سال گذشته تقریبا تعداد مشتری‌های ما برای تعمیر موتور 1.5برابر شده، حتی یکی از همکارامون که 50دستگاه موتور دست‌دوم داشت همه رو تعمیر کرد، خیلی راحت فروخت و سود خوبی نصیبش شد. وضعیت اقتصادی خوب نیست و بیشتر کسانی که مشتری موتور دست‌دوم هستند، توان خرید ماشین سواری و موتور نو ندارند.3عامل افزایش قیمت بنزین، خودرو و کرونا باعث گرایش مردم به خرید موتورسیکلت به‌ویژه دست دوم شده است. به‌طور کلی موتورسیکلت در جامعه ما برای قشر ضعیف تعریف شده است تا دو سال پیش هر کسی که نمی‌توانست کار پیدا کند یا بیکار می‌شد آخرین گزینه این بود که یک موتور بخرد و با آن در پیک کار کند و در کنارش مسافر هم بزند اما الان برای خرید یک موتور حداقل 25 میلیون تومان پول لازم است که قشر ضعیف چنین سرمایه‌ای ندارد و طبیعی است که وقتی بازار هدف ما این قشر باشد با افزایش قیمت‌ها و کاهش قدرت خرید آنها رکود سنگینی در بازار ایجاد شود.
افزایش یکباره تقاضای خرید موتورسیکلت
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه