نرخ مصالح چالشی برای ساخت وساز « اقتصادسرآمد» بررسی می کند

گرانی افسار گسیخته مصالح ساختمانی

گروه راه وساختمان - درحالی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس از بررسی گرانی افسارگسیخته مصالح ساختمانی خبر می‌دهد که بسیاری از انبوه‌سازان به دلیل این موضوع دائم در شکوِه و شکایت هستند. این معضل قیمت تمام شده مسکن را نیز متاثر از خود کرده و خرید یک باب آپارتمان را به آرزویی دست نیافتنی برای خریداران بدل کرده است. باید بر اساس کار کارشناسی محاسبه شود چرا در چند وقت اخیر قیمت ها اینگونه افزایش پیدا کرده است که این موضوع در کمیسیون عمران مورد بررسی قرار می‌گیرد. در حال حاضر توزیع نامناسب مصالح ساختمانی و انحصار فروش در کارخانه‌ها موجب شده، دلالان و سوداگران به این بازار ورود کنند از طرفی دولت هم به دلیل پایین بودن قیمت مصوب سیمان و یا مصالح ساختمانی دخالتی در تنظیم بازار نداشته است.
به گزارش اقتصادسرآمد، عرضه تمامی تولیدات کشور در بورس به تنظیم‌گری بازار کمک ویژه خواهد کرد اما اگر همانند کاری که با فولاد صورت گرفت و تنها 30 درصد آن برای کشف قیمت در بازار سرمایه عرضه شد و مابقی در بازار توسط دلالان و سوداگران به فروش رسید، باز مشکلات مربوط به مصالح ساختمانی حل نخواهد شد. چرا که، متاسفانه تجربه مثبتی در فروش فولاد در بازار سرمایه نداریم لذا حتما سقف قیمت باید تعیین شده و مدیریت توزیع به بهترین شکل ممکن با هدف حذف انحصار فروش در کارخانه‌ها و قطع دست سوداگران انجام شود.
نوسانات قیمت مصالح ساختمانی به همان اندازه که برای دلالان سودآور است، ساخت و ساز را به رکود کشانده و متقاضیان خرید را از بازار مسکن دور می کند. تغییر مداوم قیمت فولاد و مصالح ساختمانی، بخش ساخت و ساز را به رکود کشانده است. با وجود آنکه بر اساس اعلام نمایندگان مجلس یک قیمت و نرخ فروش به متقاضی چندین برابر است. سازندگان مسکن می گویند تا زمانی که نرخ مصالح ساختمانی به ثبات نرسد ریسک اجرای پروژه های ساختمانی به قوت خود باقی است. 
گرانی افسارگسیخته مصالح ساختمانی 
حمیدزاده، کارشناس حوزه اقتصاد و مسکن در رابطه با متاثر شدن نرخ مسکن از گرانی مصالح ساختمانی به خبرنگار اقتصادسرآمد، گفت: در شرایطی که میزان افزایش قیمت هر بخش از نهاده‌های ساختمانی در درصد ضریب اهمیت آن ضرب شود و در نهایت مجموع این رقم بدست آمده برای کل نهاده‌ها محاسبه شود به تاثیر افزایش قیمت هر بخش در قیمت تمام شده ساخت مسکن پی می‌بریم.
رشد قیمت مصالح  به افزایش قیمت 33 درصدی در قیمت ساخت منجر شد
وی در بیان تاثیر افزایش قیمت کلیۀ مصالح ساختمانی بر قیمت ساخت مسکن، افزود: مطابق جزئیات مطرح شده به منظور تاثیر افزایش قیمت نهاده‌های ساختمانی بر قیمت ساخت مسکن، رشد قیمت مصالح منجر به افزایش قیمت 33 درصدی در قیمت ساخت شده است.
این کارشناس عمران، در تببین اهمیت افزایش قیمت نهاده‌های ساختمانی بر افزایش قیمت مسکن، گفت: در شرایط کنونی تنها 15 درصد از قیمت یک واحد مسکونی مرتبط با هزینه ساخت است، بنابراین، افزایش قیمت ناشی از نهاده‌های ساختمانی تنهاد 4.62 درصد از افزایش قیمت 80 درصدی مسکن را توجیه کرده مابقی افزایش قیمت به علت حضور تقاضاهای سرمایه‌ای است.
نرخ مصالح چالشی برای ساخت وساز
حمیدزاده با بیان این نکته که، با این وجود افزایش مداوم شاخص بورس طی حدود یک سال اخیر به شکل رشد قیمت نهاده های ساختمانی که در بورس کالا عرضه می شوند خود را نشان داده که به چالشی برای بخش ساخت و ساز تبدیل شده است، تصریح کرد:  روند صعودی قیمت نهاده های ساختمانی طی ماه‌های گذشته نیز گلایه سازندگان را در پی داشته است. با توجه به اینکه مصالح ساختمانی تولید داخل به کشورهای همسایه صادر می شود، بعضی تولیدکنندگان انتظار دارند با توجه به رشد قیمت ارز، قیمت فروش خود در بازارهای داخلی را نیز با نرخ ارز همتراز کنند. این روزها، گوش مردم از حرفها و وعده‌ها مبنی بر کاهش قیمت مسکن، پر شده و همه متقاضیان، بدیهیات اقتصاد کشور مثل رشد بیش از 400 درصدی نرخ ارز و رشد بیش از 600 درصدی قیمت طلا را می‌دانند و لمس کرده‌اند. بنابراین مجاب شده‌اند که هم اکنون مسکن مورد نظر خود را خریداری کنند. به نظر می رسد مسئولان وزارت راه و شهرسازی نباید بر اساس سیاستهای دستوری یا وعده کاهش 25 درصدی قیمت مسکن، شرایط بازار را که تازه دارد جان می‌گیرد به هم بزنند. باید قبول کرد در یک پروسه کاملا سردرگم، نهاده‌های تولید مسکن به شدت افزایش پیدا کرده است. دلالان مصالح ساختمانی هم اوضاع را به هم ریخته اند. 
معاملات در ماههای آینده افزایش می‌یابداگر، واکسیناسیون کرونا که هم اکنون در حال اجرا است رخ دهد و محدودیت های عبور و مرور و اصناف برداشته شود بهتر می توان اوضاع بازار مسکن را رصد کرد. اما مشاهدات میدانی نشان می‌دهد بازار در ثبات کامل به سر می‌برد و قیمتها افزایش نداشته است. البته ظاهرا دستهایی پشت پرده است که دارد کاری می‌کند مصالح ساختمانی، هزینه‌های حمل و نقل و هزینه‌های دستگاههای خدماتی به شکل سونامی‌وار افزایش پیدا کند. روند صعودی قیمت نهاده های ساختمانی طی ماه‌های گذشته نیز گلایه سازندگان را در پی دارد. با توجه به اینکه مصالح ساختمانی تولید داخل به کشورهای همسایه صادر می شود، بعضی تولیدکنندگان انتظار دارند با توجه به رشد قیمت ارز، قیمت فروش خود در بازارهای داخلی را نیز با نرخ ارز همتراز کنند.
گرانی افسار گسیخته مصالح ساختمانی
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه