کلاهبرداری‌ها به موضوع رمزارز پیوند می خورد؟« اقتصاد سرآمد» گزارش می دهد

میزان مشارکت ایرانیان در بازار رمزارز

گروه بازارسرمایه - براساس آمار منتشره  بیش از 12میلیون ایرانی وارد بازار رمز ارزها شده‌اند؛ 77 درصد آن ها با هدف حفظ ارزش پول پا به بازاری گذاشته‌اند که معاملات روزانه آن 5 تا 10  هزارمیلیارد تومان است. فعالان بخش خصوصی، اغلب بر این عقیده هستند که دولت باید از رفتارها و سیاست‌های سلبی دست بکشد و با وجود گرایش گسترده مردم به سرمایه گذاری در این بازار واقعیت ارزهای دیجیتال را بپذیرد و نقش رگولاتور را ایفا کند. اما برخی کارشناسان نیز اعلام می کنند که نگرش مثبت و یکنواختی در مورد رمزارزها در کشور وجود نداشته و دولت نگرانی‌هایی در این زمینه دارد.
به گزارش اقتصادسرآمد، عدم ثبات اقتصادی و وجود انتظارات تورمی سبب شده که مردم اغلب بدون دانش کافی و در نظر گرفتن مبانی سرمایه‌گذاری، رفت و آمد عجولانه‌ای به بازارهای مختلف داشته باشند و لازم است که مسئولان تدبیری اساسی برای مدیریت این رفتارهای هیجانی بیندیشند. پیش از این، مردم برای حفظ ارزش پول خود به سراغ شرکت‌های هرمی، مؤسسات مالی غیر مجاز، بازار سکه و ارز و بورس رفته‌اند، در حال حاضر بازار ارزهای دیجیتال از شفافیت بازار سرمایه نیز برخوردار نبوده و تا حدودی از کنترل خارج است. لذا به دلیل وجود تحریم‌های داخلی و خارجی، مردم بیم آن دارند که در سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت مشارکت کنند.
متاسفانه ریسک سرمایه گذاری در بازار ارزهای دیجیتال بدون دانش کافی و مشکلاتی برای برخی صرافان ارزهای دیجیتال طی ماه‌های اخیر رخ داده است. ارزش کل بازار رمزارزها در جهان تا 8 می 2021 به 2460 بیلیون دلار رسیده و ارزش کل بازار بیت کوین طی همین مدت 1110 بیلیون دلار برآورد شده است. همچنین تعداد رمزارزهای پذیرش و لیست شده در صرافی‌های معروف دنیا تا 15 آوریل 2021 عدد 4701 را نشان می‌دهد. در حالی که تعداد رمز ارزها در سال 2013 تنها 66 عدد بود. بازیگران و ذینفعان یک سیستم مالی پولی، مردم، دولت و کسب‌وکارها هستند در بازار رمزارزها نیز مردم مانند همیشه جلوتر از بقیه حرکت کرده‌اند. 
لازم است، سیاست‌گذاران از حالت انفعال
 خارج شوند
مهدی معصومی اصفهانی، عضو کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران در این باره به خبرنگار روزنامه اقتصاد سرآمد، گفت: تأیید بیت کوین توسط دولت، ممکن است، ریسک بسیار بالایی به همراه داشته باشد لذا باید  این پرسش را مطرح کرد که اگر بیت کوین رسمی شود و برای مثال امکان معامله آن در جایی مانند بورس یا توسط یک صندوق سرمایه گذاری و یا یک کارگزاری دیجیتال یا حتی شبکه بانکی مجاز اعلام شود، در صورت سقوط ارزش بیت کوین چه کسی پاسخگو خواهد بود و آیا کشور ظرفیت پذیرش این امر را دارد؟.او با اشاره به این که کشور با یک پدیده نوظهور مواجه شده‌است، گفت: لازم است، سیاست‌گذاران از حالت انفعال خارج شوند؛ چراکه این انفعال موجبات زیان سرمایه‌گذاران را فراهم می‌کند.
شایسته نیست که کلاهبرداری‌ها به موضوع رمزارز پیوند بخورد
معصومی اصفهانی با تاکید بر ضرورت توسعه آموزش‌ها در زمینه ارزهای دیجیتال گفت: مشکل بزرگی که وجود دارد، این است که معمولاً در ایران تصمیم‌گیری‌ها بر اساس تخلفات و استثنائات صورت می‌گیرد و شایسته نیست که کلاهبرداری‌ها به موضوع رمزارز پیوند بخورد. از این رو، انتظار این است که دست کم در مورد ارزهای دیجیتال سیاستگذاری ها بر مبنای روش‌های سلبی انجام نگیرد.
دوره برخوردهای سلبی سپری شده
وی به این نکته نیز اشاره کرد که دوره برخوردهای سلبی سپری شده و دولت‌ها در حال حاضر به همکاری روی آورده‌اند. او در ادامه با اشاره به تجربه برخی کشورها در زمینه معرفی رمزارز با پشتوانه بانک مرکزی، گفت که در سال 1397 با وجود سیگنال‌های متناقض، ایران نیز از یک رمز ارز رونمایی کرد که تاکنون هیچ خروجی نداشته است.
این کارشناس اقتصادکشورمان، در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به این که سند پیشنهادی بخش خصوصی مسکوت نمانده و جلسات بسیاری حول آن برگزار شده، گفت: ریسک مبادله رمزارزها چنان زیاد است که هیچ یک از ارکان بخش خصوصی نمی‌تواند این ریسک را بپذیرد.
اواخر سال گذشته بود که، رئیس‌کل بانک مرکزی در پیام اینستاگرامی خود خبر داد بانک مرکزی در حال تنظیم قوانینی جهت نظارت بر فعالیت رمزارزهاست و سال آینده قرار است یک رمزارز ایرانی در کشور رونمایی شود. این در حالی است که هیچ کشوری تا به امروز در این موضوع اقدامات به خصوصی نکرده است. بانک‌های مرکزی در دنیا در چند سال گذشته به‌خصوص در سال گذشته اقدام به وضع قوانینی برای نظارت بر رمزارزها کردند. در همین راستا نظارت بر رمزارزها برای جلوگیری از پولشویی و تروریسم در کشورها تشدید شد و کشورها به این سمت متمایل شده‌اند که بر فعالیت‌های مربوط به رمزارزها مالیات وضع کنند. البته رویکرد کشورها تا به حال در رابطه با رمزارزها متفاوت بوده است.
افزایش ارزش رمزارزها در چهار سال گذشته باعث شد بسیاری از دولت‌های مرکزی در دنیا روی این نوع از ارزها قوانین مخصوص به خود را وضع کنند. در همین حین بانک مرکزی ایران نیز به‌تازگی به ارزهای دیجیتال توجه نشان داده است و قصد دارد نظارت خود بر فعالیت‌های مالی مربوط به این رمزارزها را افزایش دهد. این در حالی است که، برخی اهداف بانک‌های مرکزی مختلف، افزایش کنترل در خصوص انتقال اعتبار، بین‌المللی کردن ارز ملی و حتی تغییر در معماری سیستم پولی است.
 میزان مشارکت ایرانیان در بازار رمزارز
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه