ظرفیت های انرژی‌های تجدیدپذیر و تحولی که بر زمین مانده است« اقتصاد سرآمد» بررسی می کند

همچنان در کما

گروه انرژی - آژانس بین‌المللی انرژی می‌گوید بدون اتخاذ تدابیر قاطع دست یافتن به هدف «اقلیم خنثی» در سال 2050 امکان‌پذیر نیست. کارشناسان این آژانس خواستار یک تحول بی‌سابقه و هرچه سریع‌تر در حوزه تولید انرژی شده‌اند. کارشناسان آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) هشدار داده‌اند که اگر دولت‌ها به سیاست‌های تاکنونی خود در حوزه انرژی ادامه دهند هدف‌های تعیین شده برای رسیدن به شرایط اقلیمی خنثی در سال 2050 به هیچ وجه دست‌یافتنی نخواهند بود.روزنامه آلمانی «هندلزبلات» به نقل از این کارشناسان نوشت، ضروری است شیوه‌های تولید انرژی، حمل و نقل و استفاده از آن در سراسر جهان به طور اساسی دچار تحول شود. به گزارش اقتصادسرآمد، یکی از محورهای اصلی توصیه‌هایی که آژانس بین‌المللی انرژی ارائه کرده توقف سرمایه‌گذاری جدید در حوزه استخراج نفت، گاز و زغال سنگ از همین امروز است. کارشناسان یک شرکت مشاور انرژی در لندن به هندلزبلات می‌گویند این توصیه‌ها برای آژانس بین‌المللی انرژی یک نقطه عطف است. آژانس بین‌المللی انرژی در دهه هفتاد قرن بیستم به عنوان پاسخی به بحران جهانی نفت تاسیس شد. هدف اصلی این آژانس جلوگیری از تکرار چنین بحران‌هایی از طریق ارائه پیش‌نهادها و تحلیل‌هایی در ارتباط با بازار بین‌المللی نفت و گاز تعیین شده است. این تشکیلات سال‌ها به تحولات و پیشرفت‌ها در زمینه تولید انرژی تجدیدپذیر بی‌اعتنا بود و به همین دلیل با انتقادهای فراوانی روبرو شده است. آژانس بین‌المللی انرژی سرانجام سال گذشته پیشرفت و اهمیت تلاش‌ها در زمینه تولید انرژی تجدیدپذیر را به عنوان یک واقعیت پذیرفت. به گفته کارشناسان این که آژانس اکنون حتی امکان دست‌یابی به هدف کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی برای جلوگیری از گرم‌تر شدن زمین بیش از یک و نیم درجه سانتیگراد را ممکن می‌داند یک نکته بسیار با اهمیت است.
مسیر رسیدن انرژی‌های تجدیدپذیر
 ساده نیست
شهرام اتفاق کارشناس انرژی صنعت در خصوص سرعت گرفتن دوران گذار از انرژی‌های فسیلی به انرژی‌های تجدیدپذیر، به روزنامه اقتصادسرامد، گفت: کارشناسان مسیر رسیدن به اهداف اقلیمی را ساده ارزیابی نمی‌کنند و در این باره کارشناسان معتقدند دست‌کم لازم است فعالیت نیروگاه‌های کم‌بازده زغال سنگی تا سال 2030 متوقف شود و نیروگاه‌هایی که قرار است تا 2040 به فعالیت ادامه دهند بهینه‌سازی شوند.
تحول در حوزه اقتصاد مهمترین اصل درانرژی‌های تجدیدپذیر
وی در عین حال به این نکته نیز اشاره کرد که، ایران به دلیل تنوع اقلیمی، دارای منابع عظیمی برای تولید انرژی است؛ از ذخایر نفت و گاز و معادن گرفته تا خورشید و باد، منابعی که می‌تواند چرخ‌های اقتصاد را به گردش درآورد؛ منابعی که تا 6 سال قبل با اقبال زیادی مواجه نبود؛ حال آنکه تحول در حوزه اقتصاد مهمترین اصل در سیاست‌های کلان نظام محسوب می‌شود و توجه به منابع تجدیدپذیر، یکی از ابزارها برای هموارسازی مسیر تحول اقتصادی و جهش تولید است.
انرژی خورشیدی یکی از مهم‌ترین منابع انرژی‌های تجدیدپذیر
این کارشناس صنعت انرژی کشورمان تاکید کرد: انرژی خورشیدی یکی از مهم‌ترین منابع انرژی‌های تجدیدپذیر محسوب می‌شود که میزان تابش آن در نقاط مختلف جهان متغیر بوده و ایران به دلیل قرار گرفتن در کمربند خورشیدی زمین، از بیشترین میزان تابش برخوردار است. ایران نیز به دلیل برخورداری از نیروی خورشیدی باید گام اساسی برای گذار از انرژی فسیلی به انرژی‌های تجدیدپذیر بردارد.
وی با بیان این مطلب که، این همه ظرفیت در حالیست که برخی از مناطق به‌دلیل شدت تابش بالاتر، کاهش غبارهای محلی و تسهیل دسترسی به زمین پتانسیل فنی مذکور به پتانسیل فنی و اقتصادی مناسب تبدیل شده است، افزود: مطالعات نشان می‌دهد که نواحی جنوب و مرکز ایران شامل شرق استان بوشهر، جنوب فارس، سراسر استان هرمزگان و جنوب کرمان و سیستان و بلوچستان، بخش‌هایی از استان‌های یزد و اصفهان، با برخورداری از متوسط تابشی 5/5 کیلووات ساعت بر متر مربع، منابعی مهم از انرژی تجدیدپذیر محسوب می‌شوند.
جلوگیری از اتلاف آب با تولید انرژی‌های تجدیدپذیر
اتفاق خاطرنشان کرد: با توجه به چالش‌های ناشی از خشکسالی های پیاپی و تنش‌های آبی در سال‌های اخیر و در نتیجه کاهش منابع آبی تجدیدپذیر کشور احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر توانسته تا این زمان از مصرف 1043 میلیون لیتر آبی که معمولاً در نیروگاه‌های حرارتی برای تولید برق مورد نیاز است، جلوگیری کند.
رشد جوامع صنعتی و نیاز روز افزون به انرژی از یک سو و محدودیت و پراکندگی نایکسان منابع فسیلی (نفت، گاز، زغال سنگ) انرژی در جهان از سوی دیگر، همگام با نگرانی‌های زیست محیطی ناشی از مصرف بیش از حد انرژی‌های فسیلی از قبیل آثار گازهای گلخانه‌ای حاصل از احتراق سوخت، سبب شده است تا بشر به فکر انرژی‌های جایگزین باشد که مهمترین ویژگی این جایگزینی، پاکی، در دسترس بودن و تجدیدپذیر بودن است. سرمایه‌گذاری‌های بسیاری در طول سال‌ها برای پیشرفت فناوری صورت گرفته است که بر هزینه تولید انرژی‌های تجدیدپذیر بسیار مؤثر بوده است. پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که تنها تعدادی از کشورها هستند که تولید انرژی از انرژی‌های تجدیدپذیر آنها تا سال 2017 به بیش از 100 مگاوات خواهد رسید. با توجه به اثرات جانبی منفی و برگشت‌ناپذیر تولید انرژی‌های فسیلی و ضروری است به ارتقا و توسعه انرژ‌ی‌های تجدیدپذیر در آینده توجه شو.د فناوری تولید این‌گونه انرژی‌ها به مراتب بالاتر از هزینه تولید انرژی‌های معمولی است، اثرات جانبی مانند اثرات زیست محیطی و اجتماعی این‌گونه هزینه‌ها را پوشش می‌دهد. همچنین باید توجه داشت که اقتصاد مقیاس می‌تواند نقش کلیدی در کاهش هزینه تولید هر واحد انرژی بازی کند.
همچنان  در کما
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه