بررسی نیاز صنعت حمل و نقل و کم توجهی دولت در گزارش« اقتصادسرآمد»

یک بام و دو هوای دولت در نوسازی خودروهای تجاری

گروه صنعت معدن تجارت - واکاوی برنامه‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال 1400 حاکی از برنامه‌ریزی برای جایگزینی و نوسازی 12هزار دستگاهی در ناوگان حمل‌و‌نقل درون و برون‌شهری است. قرار است این برنامه با مسوولیت سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و با مشارکت معاونت‌های امور صنایع و طرح و برنامه وزارت صنعت، شرکت‌های خودروساز و همچنین قطعه‌سازان ذی‌ربط اجرایی شود. با این حال بررسی اقدامات گذشته در این حوزه، عملکرد مطلوبی را نشان نمی‌دهد. 
به گزارش اقتصادسرآمد، در این طرح که با هدف بهینه‌سازی مصرف سوخت و کاهش آلودگی‌های زیست‌محیطی تعریف شده بود، با تخصیص حداکثر 50 درصد قیمت فروش خودروها به عنوان یارانه از سوی دولت از محل صرفه‌جویی حاصل از کاهش مصرف سوخت، مقرر بود تعداد 202 هزار و 500 دستگاه انواع خودروی تجاری سنگین طی سه سال جایگزین خودروهای فرسوده موجود شود، اما در ادامه تغییراتی در آن اعمال شد. براساس مصوبه شورای اقتصاد قرار است 176 هزار و 500 دستگاه انواع خودروی تجاری شامل 68 هزار و 500 دستگاه انواع اتوبوس و مینی‌بوس و 108 هزار دستگاه کامیون، کامیونت و کشنده در مدت سه سال نوسازی شود.
منابع ارزی مورد نیاز این طرح از طریق صرفه‌جویی در مصرف سوخت خودروها طی مدت زمان کارکرد خودروی موضوع طرح و پیمایش پیش‌بینی شده حاصل خواهد شد. بخشی از منابع ریالی مورد نیاز طرح از طریق شبکه بانکی به صورت تسهیلات 60  ماهه در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد و آورده نقدی در مرحله ثبت‌نام 20 درصد ارزش خودرو است.
افزایش قیمت سوخت ،راه حل نوسازی ناوگان سنگین
زاوه کارشناس صنعت خودرو در گفت وگو با روزنامه اقتصاد سرآمد، با اشاره به عدم موفقیت طرح نوسازی ناوگان حمل و نقل تجاری، به گفت: راحت‌ترین راه برای نوسازی ناوگان، افزایش قیمت سوخت است، اگر واردات آزاد شود نمی‌توان یک خودرو چینی را 100 هزار دلار فروخت.
یک بام و دو هوای دولت در نوسازی 
خودروهای تجاری
وی در ادامه تصریح کرد: دولت در ابتدا اجازه نمی‌دهد کامیون صفر وارد شود، سپس کامیون دست دوم که اکنون وارد شده، محصول چینی را با قیمت 500 میلیون تومان تهیه و آن را از یک میلیارد و 300 میلیون تا 2 و نیم میلیارد می فروشند و سالی 200 میلیارد هم ضرر می کند. نکته قابل توجه این جاست که این مجموعه‌ها از زمین و زمان پول می‌گیرند، اما همچنان خواهیم دید که 2هزار یا 5هزار میلیارد ضرر سالیانه دارد.
اجحاف به مصرف کننده خودرو به بهانه تولید 
این کارشناس صنعت خودرو کشورمان، تاکید کرد: برخلاف خودرو سواری که قیمت‌گذاری آن دستوری است و ضربه به تولید زده می شود، در مورد خودرو کار و تجاری به بهانه تولید به مصرف کننده اجحاف می شود. علاوه بر این رانندگان خودروهای سنگین در مورد تامین قطعات و تایر هم با مشکلاتی مواجه هستند. برای مثال باید پرسید لاستیک میشلن در بازارهای جهانی چه قیمتی دارد که آن را در ایران 30 میلیون تومان یا هزار یورو می فروشند؟ در گرانترین بازارها هر جفت لاستیک 350 تا 400 یورو است. قیمت لاستیک در کشور دو و نیم برابر بازارهای جهانی است. علاوه بر این یک راننده کامیون در اروپا ماهانه 3هزار یورو درآمد دارد، اما درآمد همان راننده در ایران تنها سه و نیم میلیون تومان یعنی 100 یورو است.
برای تعمیر موتور باید معادل قیمت یک کامیون هزینه  پرداخت شود
زاوه ابراز داشت: با توجه به اینکه راننده ایرانی لاستیک را به دو و نیم برابر قیمت بازارهای جهانی می خرد، کامیون را سه برابر قیمت‌های اروپایی تهیه می کند نمی توانیم به قیمت سوخت دست بزنیم و آن را به روزرسانی کنیم، سوخت را باید یک  تا دو سنت دهیم، در صورتی که خارج از کشور یک و نیم یورو است. البته باز هم کامیون ایرانی با سوخت یک سنتی و راننده 100 یورویی نمی‌تواند با راننده های ترک و مجاری رقابت کند. همچنین راننده برای یک تعمیر موتور باید معادل قیمت یک کامیون هزینه پرداخت کند.
با توجه به نیاز صنعت حمل و نقل و کم توجهی دولت به این بخش متاسفانه، سیستم حمل و نقل کشور همگی دولتی و با فساد همراه است که به ضرر مالی هم می‌انجامد. اتفاقی که در حوزه بانکداری شاهد بودیم حالا در حوزه حمل و تقل در حال تکرار است. در دو حوزه بانکداری و حمل و نقل عاملی شدیم که پرتقال کیلو هزار و 500 تومان روی درخت به 30 هزار تومان در تهران به دست مصرف کننده برسد. همچنین برای اینکه بانک و سیستم حمل و نقل کشور ورشکست نشود این مردم هستند که باید به چند برابر قیمت خرید کنند. بنابراین هر دولتی هم که بیاید و تصمیم به اصلاح این سیستم نگیرد شرایط بدتر هم خواهد شد.
اولین ضرری که ناوگان فرسوده ایجاد می‌کند، هدر رفت یارانه انرژی است. یک کامیون فرسوده سنی در حدود 60 تا 70 سال با توان موتور پایین دارد. خودرویی که در مورد آن صحبت می‌کنیم در زمان صفر کیلومتر بودن قدرتی معادل ۱۵۰ اسب بخار شاید هم کمتر تولید می‌کرد. مصرف سوخت این دسته از کامیون‌های فرسوده ۸۰ لیتر گازوئیل به ازای هر 100 کیلومتر است. این در حالی هست که کامیون‌های به روز مصرف سوخت 20 لیتری به ازا هر 100  کیلومتر دارند، یعنی 60 لیتر صرفه جویی در هر 100  کیلومتر ایجاد می‌کنند.طرح نوسازی ناوگان حمل ونقل عمومی سنگین در سال 96 پیرو دستور رئیس‌جمهوری و ابلاغ وزیر وقت صنعت، معدن و تجارت در دستور کار سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) قرار گرفت.
 یک بام و دو هوای دولت  در نوسازی خودروهای تجاری
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه