آیا وزارت نفت آمادگی مواجهه با سوانح را دارد

آتش سوزی پالایشـگاه تهران و انتخابات پیش رو

گروه انرژی- اعظم زندیه - در حالی مسئولان رده بالای نفتی کشورمان از نبود مشکل در تامین بنزین خودروهای تهران خبر می‌دهند که مردم برخی مناطق با هجوم شب گذشته خود به پمپ بنزین‌ها نشان دادند که نگران پیامدهای ناشی از سوختن پالایشگاه تهران در روز و شب چهارشنبه و 5 شنبه هستند. آشی که گفته می‌شود به بخش تولید این پالایشگاه آسیب نرسانده و تولید درآن ار سر گرفته شده است.
به گزارش اقتصاد سرآمد، به دنبال ایجاد حادثه شب گذشته در پالایشگاه تهران و برداشت اشتباه برخی از مردم از احتمال وقوع اختلال در تأمین بنزین و هجوم برخی از شهروندان تهرانی به جایگاه‌های عرضه بنزین در ساعات پایانی دیشب و ساعات ابتدایی امروز، شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران اطلاعیه‌ای صادر کرد. اما این اطلاعیه نیز از مراجعین به پمپ بنزین‌ها نکاست. دلیل این رفتا مردم در مواجهه با بحران را باید در اتفاقات اخیر اقتصادی و ظرف کمتر از دوسال گذشته جستجو کرد چرا که فراخواندن به آرامش از سوی دولت یک شبه بسیاری از معادلات اقتصادی صرف نظر هر نوع جناح بندی؛ نزد مردم به هم ریخت. 
مردم فراموش نکرده‌انده اند که بدون اعلام چگونه طرف یک شب نرخ بنزین آنها را دچار شوک کرد پیامد آن هنوز هم دست از گریبان اقتصاد و معیشت این مردم نکشیده است. در اطلاعیه وزارت نفت آمده است:  “هیچ خللی در تامین و توزیع سوخت در استان ایجاد نکرده و توزیع سوخت در سراسر استان بدون هیچ‌گونه مشکلی و به روال عادی در حال انجام است”. اما عنوان نشده که آیا تامین بنزین تهران به قیمت کمبود در شهرهای دیگر خواهد بود یا خیر؟. به هر حال شاید قضاوت در این باره کمی زود به نظر برسد و کمی تامل برای نتیجه گیری لازم باشد اما .....
احتمال خطر همیشگی در پالایشگاه‌ها
جواد سلیمانی کارشناس صنعت انرژی در گفت و گو با روزنامه اقتصادسرآمد در این باره به خبرنگار ما، گفت» ‌کاربرد سوخت‌هاي فسيلي در پالايشگاه ها همواره احتمال بروز خطراتي چون حريق و انفجار را به همراه خواهد داشت. وقوع چنين حوادثي همواره آثار جدي بر منابع مالي و جاني داشته است. در همين راستا باید مسئولان انرژی هر کشور در خصوص پیامده های احتمالی آتش سوزی در این بخش استراتژیک پیش‌بینی‌های لازم کرده باشند. 
عوامل موثر بر بروز حریق در پالایشگاه‌ها
وی تصریح کرد: در آتش سوزی پالایشگاه ها، درخت خطا سه عامل مکانيکي، انساني و فرآيندي را در نشت گاز موثر است. که، شرايط آب و هوايي و اندازه نشتي در فاصله تحت تاثير تشعشع در بروز یک آتش سوزی در پاایشگاه ها موثر هستند.
آیا وزارت نفت امادگی مواجهه با آتش‌سوزی پالایشگاه تهران را دارد

 وی با اشاره به این مهم که قطعا مدیران شرکت پالایش و پخش پیش بینی چنین حوادثی را به منظور تامین بنزین مورد نیاز مردم در برنامه خود داشته‌اند، گفت: سوخت کافی در انبارهای ذخیره‌سازی شهر تهران وجود دارد و اینگونه نیست که با چنین حوادثی، در تامین سوخت مشکل داشته باشیم زیرا با توجه به گستردگی سطح کلانشهر تهران، پیش‌بینی‌ و برنامه‌ریزی‌های لازم برای حوادث و رخدادهای احتمالی از این دست از پیش انجام شده است.
سلیمانی یادآور شد: از آنجا که هیدروکربن سنگین هم در مخازن وجود دارد، به‌طور طبیعی دود زیادی تولید می‌کند، اما دود زیاد به این معنا نیست که اتفاق مهمی رخ داده است. اما تا رفع کامل حریق باید احتمال هرگونه تغییر در وضعیت را داد.
آیا آتش سوزی پالایشگاه تهران ربطی
 به انتخابات دارد
این کارشناس انرژی کشورمان با بیان این نکته که اغلب در چنین حوادثی و با وجود نزدیک شدن به زمان انتخابات احتمالات زیادی در خصوص آتش‌سوزی‌هایی از این دست منتشر می‌شود، افزود: اما حادثه پالایشگاه تهران به دلیل یک مشکل فرآیندی رخ داده و  تاکنون هیچ گونه اطلاعی از میزان تلفات و خسارات احتمالی  آن  نیزدر دست نیست. آتش سوزی در عرصه های طبیعی نه‌فقط از دیدگاه محیط زیست، بلکه از ‌نظر اقتصادی، اجتماعی و امنیتی ازجمله اصلی ترین نگرانی ها و چالش های موجود در بسیاری از نقاط جهان است. در واحدهای پالایشگاهی و پتروشیمی بدلیل شرایط عملیاتی خاص، پتانسیل قابل ملاحظه ای از بروز حوادث وجود دارد .برخی از حوادث صنعتی برجسته ای که در چند سال  گذشته در صنایع نفت،گازو پتروشیمی رخ داده اند شامل حادثه آتش سوزی در مجتمع پتروشیمی خارک، پتروشیمی پردیس عسلویه، پتروشیمی بندر امام خمینی، پالایشگاه پنجم گاز پارس جنوبی و در نهایت پالایشگاه Amuay ونزوئلا. 
با یک نگاه تخصصی و جامع محور بر کلیه حوادث درمی یابیم مبنای ایجاد فرآیند حادثه، تنوع زیادی نداشته و اکثر این حوادث از نوع نشتی، ایجاد ابر بخار و انفجار می باشد. حال سوال اینجاست که با توجه به تشابه حوادث رخ داده چرا نمی توان از وقوع آنها جلوگیری کرد. افزون بر این بخش اعظم آنها نه تنها قابل پیشگیری بلکه شدت آنها نیز قابل پیش بینی بوده است. مشروط بر اینکه تحلیل پیامد حوادث بموقع مورد بحث قرار گرفته و برمبنای آن اقدامات اصلاحی لازم نوشته، تدابیر ایمنی مربوطه اتخاذ و فرآیند مدیریت دانش به خوبی صورت می پذیرفت.
صنعت نفت صنایع زیرشاخه آن با توجه به ماهیت پیچیده مواد شیمیایی هیدروکربوری خود از ظرفیت فوق العاده زیادی برای حادثه آفرینی برخور دارند. واگذاری شرکت های پتروشیمی در فرآیند به اصطلاح خصوصی سازی، نظارت مستقیم دولت بر دستورالعمل هایHSE در این صنعت را با مشکل مواجه کرده وزارت نفت NPC آن را از رده خارج در حوزه وظایف مالکان پتروشیمی ها می دانند. وقوع حوادث در صنایع شیمیایی فرآیندی، علاوه بر داشتن پیامد های انسانی آسیب به دارایی ها تجهیزات خسارت های اقتصادی ناشی از آن، نشر انواع آلاینده در کشور تخریب محیط زیست را نیز در پی دارد.
 آتش سوزی پالایشـگاه تهران و انتخابات  پیش رو
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه